metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Koleje staré až 22 let. Z Klárova na Újezd vás tramvaj nějaký čas nesveze

  18:20
Trať na Malé Straně projde nevyhnutelnou opravou. Cestující budou až do dubna vozit náhradní autobusy.
Dopravce na Malostranské nedávno rozšířil ostrůvek. | foto: DPPMetro.cz

Koleje mezi Klárovem a Újezdem patří v pražské tramvajové síti k nejvytíženějším. Denně jimi podle statistik dopravního podniku projede v jednom směru celkem šest set spojů na linkách 12, 15, 20, 22, 23 a noční 97. Této provozní zátěži bohužel odpovídá i míra opotřebení kolejnic a kolejových oblouků.

„Nejstarší kolejnice jsou například na Újezdě v úseku zhruba od křižovatky s Vítěznou ulicí po Pražské Jezulátko. Pochází ze začátku století, tudíž jim letos bude 22 let. Jsou na hranici své životnosti, a dopravní podnik je proto jednoduše musí vyměnit za nové, aby zde byl i nadále zachován bezpečný provoz,“ přibližuje pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Trať na Malé Straně v úseku Klárov–Újezd začne procházet nevyhnutelnou opravou od příští soboty 28. ledna od brzkých ranních hodin do konce března.

„Práce budou z pohledu MHD a dopravní obslužnosti probíhat ve třech etapách. Po celou dobu bude v celém úseku mezi Klárovem a Újezdem obousměrně přerušen provoz tramvají. Místo něj zde zavedeme náhradní autobusovou dopravu. Tramvaje se na Malou Stranu opět vrátí od soboty 1. dubna,“ vysvětluje Řehková.

Dopravce bude v rámci připravované opravy tratě vyměňovat pouze ty nejopotřebovanější a nejstarší kolejnice a oblouky, které jsou na hranici životnosti. V celkovém součtu se jedná o zhruba necelé dva kilometry tramvajové tratě, přesněji 3856 metrů kolejnic. Pracovníci dopravce opraví také povrchy a zálivky ve velké dlažbě. Předláždí tak celkovou plochu 9350 metrů čtverečních. „V poslední etapě vymění také část kolejového rozvětvení v křižovatce Vítězné ulice s Újezdem. Dokončí tím loňskou výměnu kolejových křížení na Andělu a na Újezdě ve směru od Smíchova a od mostu Legií. Práce potrvají zhruba dva měsíce, celkem šedesát tři dnů,“ doplňuje pro Metro Řehková.

Již brzy opravovaný úsek na Malé Straně má za sebou rušná léta. Od roku 1978 až 1998 tudy sice jezdily jen dvě linky, a to 12 a 22. V roce 1995 to však bylo již osmnáct spojů do hodiny v jednom směru.

„Od konce roku 1998 zde ještě přibyla linka 23, spojů tehdy bylo dvacet dva a půl za hodinu. V roce 2003 přibyla linka 20, tedy třicítka za hodinu v jednom směru. V roce 2008 byly sloučeny linky 22 a 23 v páteřní linku 22. V roce 2016 přibyla ještě linka 15, počet spojů za hodinu a jeden směr narostl na 37 a půl,“ vzpomíná Řehková.

Nyní v úseku Klárov–Újezd pendluje takřka čtyřicet spojů za hodinu v jednom směru, což je 2,2krát více než v roce 1995. Patří mezi ně i oblíbená nostalgická linka číslo 23.

Sedm dnů v týdnu od rána do večera

  • Podle Jana Šurovského, člena představenstva a technického ředitele Dopravního podniku Praha pro oblast Povrch, budou práce na Malé Straně probíhat v koordinaci s magistrátem a Prahou 1. I proto se opravuje v turisticky nejslabším období roku.
  • „Opravu provedeme vlastními silami, pracovat zde budeme sedm dnů v týdnu od rána do večera tak, abychom vše stihli do konce letošního března. Víme, že je to nepříjemné pro místní obyvatele či návštěvníky, a za komplikace se omlouváme. Práce jsme nicméně rozdělili do etap tak, aby v každé z nich zůstala zachována dopravní obslužnost pro složky Integrovaného záchranného sboru, zásobování, svoz odpadů všech institucí a provozoven v dotčené oblasti. Ať už jde o nemocnici, školy, velvyslanectví, parlament, ministerstva, hotely, či restaurace,“ říká Šurovský.
  • Všechna schémata a objízdné trasy pro jednotlivé etapy budou k dispozici na úvodní stránce webu dpp.cz.
  • V první etapě, která potrvá do 16. února, chtějí dělníci opravovat tramvajovou trať v Letenské ulici v úseku od křižovatky s Klárovem po budovu ministerstva financí. Letenská ulice bude během této etapy v tomto úseku uzavřena pro veškerou dopravu.
  • Během této etapy zavede dopravce náhradní autobusovou dopravu X22, a to z Újezda na Malostranské náměstí.
  • Příjezd automobilů bude v první etapě na Malostranské náměstí Karmelitskou, Valdštejnskou a Tomášskou jako obvykle. Příjezd Letenskou ulicí od Malostranského náměstí k budově ministerstva financí bude rovněž umožněn. Výjezd od budovy bude však možný pouze zpět přes Malostranské náměstí, Karmelitskou a Újezd. Dopravní obslužnost obou komor parlamentu i ministerstva financí tak zůstane zachována.
  • V druhé etapě chce dopravní podnik opravovat tramvajovou trať v Karmelitské ulici v úseku od Malostranského náměstí po křižovatku s Hellichovou ulicí. Karmelitská ulice bude během této etapy obousměrně uzavřena pro veškerou dopravu od křižovatky s ulicí Tržiště po křižovatku s Hellichovou ulicí. Letenská ulice bude opět plně průjezdná.
  • Ve třetí etapě, která začne 4. března, se pak dělníci přesunou na Újezd. Konkrétně se vrhnou na úsek od křižovatky s Hellichovou ulicí po křižovatku s Vítěznou. Ulice Újezd bude v tomto úseku uzavřena jak od Malostranského náměstí, tak i ve směru od Smíchova. Naopak Karmelitská ulice bude opět plně průjezdná v obou směrech.
  • V metropoli se už od 90. let mluví o omezení vjezdu aut na Smetanovo nábřeží i na Malou Stranu, nikdy se však neuskutečnilo. Pražská koalice zkušebně uzavřela průjezd na obou stranách řeky koncem roku 2019, a to kvůli opravám kolejí. Následně v roce 2020 magistrát zakázal odbočení z mostu Legií na nábřeží. Vysloužil si tím kritiku magistrátní opozice a minulého vedení Prahy 1.
  • Loni město nechalo na jedné straně Smetanova nábřeží rozšířit chodníky a vytvořit pás pro cyklisty.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek

Komerční sdělení

Lumír Běhal: Pohled z kabiny strojvedoucího mě nikdy neomrzí

vydáno 19. dubna 2024

Lumír Běhal je muž mnoha profesí a zájmů. Má za sebou bohatou kariéru strojvedoucího, aktuálně jezdí pro Arrivu s elektrickými vlaky. Je jeden ze...  celý článek