Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte? Toto je historie výuky řízení v BMW M Driving Experience

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Cvičení rozjezdu po tělocviku se rozrostlo do mezinárodního konceptu odborných školení. Profesionální instruktoři vedou zážitkové expedice i milimetrově přesné průlety okruhů.

Myšlenka odborně vedených kurzů řízení vznikla přirozeně. Toho času BMW začalo zdůrazňovat kvalitu aut stejně jako řidičského zážitku, což není možné skloubit bez pořádného řidičského školení. Němci jako první uvedli do praxe dobrovolnou výuku jezdeckého umění, rok 1977 se tak stal startovním bodem éry M Driving Experience.

Základy obsáhlých kurzů rozšířených po celém světě položilo představenstvo BMW o rok dříve. Dne 3. února 1976 se vedení rozhodlo oficiálně založit řidičskou školu původně rozvrženou na 20 školení pro 800 účastníků ročně zvaných na testovací plochu závodní tratě. „Společnost BMW Motorsport je zodpovědná za celkové aktivity v oblasti motoristického sportu značky BMW a jako taková by ráda přispěla k podpoře jízdních výkonů v souhře člověka a stroje,“ stojí v úvodním prohlášení. Tehdy ještě nikdo netušil, že 43 let od schválení projde jezdeckou školou přes 135 tisíc účastníků ve více než 30 mezinárodních destinacích.

Tematicky rozmanité učení vedli hned od začátku známí závodníci. Ředitel BMW Motorsport Jochen Neerpasch přesvědčil ke spolupráci fantastického Rauna Aaltonena, který vládl rallye díky propracované technice jízdy. Fin přezdívaný „Profesor rallye“ se stal prvním oficiálním instruktorem, dokud ho nedoplnil Börries von Breitenbuch (bývalý sportovní sekretář německého autoklubu).

Po několika ryze testovacích kurzech určených bezpečnostním složkám a zaměstnancům automobilky začal fungovat odborný výcvik nazvaný BMW M Driving Experience. Psal se datum 22. dubna 1977 a do akce vstoupily upravené kusy modelové řady 320i opatřené výkonem cca 125 koní, samosvorným diferenciálem, pevnějším odpružením a anatomickou sedačkou řidiče.

Tréninky zpočátku probíhaly výhradně o víkendech plných dnes už nepoužitelného programu. Dobový harmonogram obsahoval přednášky o stresu za volantem, cvičily se rozjezdy do kopce, učil se základní servis a nechybělo rozsáhlé protažení pohybového aparátu každého jedince pod dohledem sportovního instruktora.

Tělocvik později skončil, ale podstata kurzů zůstává stejná – vedoucí postupují od teorie k praxi. Poučky jsou postupně zkoušeny na asfaltu při pomalém zvyšování tempa až do hraničních situací. Dekády se nezměnilo ani půjčování továrních vozidel BMW, všichni žáci mohou mít stejný technický základ a nemusí se bát likvidace vlastního automobilu. Hodiny zdokonalování také nabízejí možnost vyzkoušet různé modely BMW M, BMW a Mini.

Globální koncept BMW M Driving Experience zaštiťuje už celá akademie instruktorů vychovávající nové profesionály schopné jít příkladem běžným uživatelům. Školitelé rozlišují úrovně kurzů a jejich obecenstva, aby se ze začátečníků mohli stát zkušení matadoři a rozvoj neovlivňoval nadanější jednotlivce.

Prostředí ukázkových seminářů se rozrostlo o zasněžené pláně, ledovce, off-roadové parky, driftovací plochy, okresní silnice i okruhy Formule 1. Víkendové setkání mohou nahradit několikadenní exkurze po nejzajímavějších řidičských lokacích. Organizovaný program už není výhradou pronajatého BMW, schází se majitelé BMW M nebo čistě okruhových speciálů zažívajících adrenalin po systematickém objevení limitů jejich vozů.

Po rozšíření služeb o nové metody, způsoby, obsazení a místa byl dalším milníkem individuální režim. Umožnění školení na míru nabízí od roku 2012 plnohodnotný program pro jednotlivce nebo objednané skupinky, rozvrh činností se poté přizpůsobuje. Prémiové balíčky neznají hranic, bezbřehá nabídka zážitků je sestavena dle přání zákazníka a hlavně ochoty investovat.

Video se připravuje ...

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme