Hlavní obsah

Káva, rýže, čočka nebo vaječné skořápky: Budoucnost udržitelných automobilových interiérů

Foto: Callum Designs

Interiér z kávy, prošlé rýže či slisovaných vaječných skořápek? Podle britského designéra to již brzy bude zcela běžné!

Už brzy se můžeme dočkat toho, že palubní deska našeho auta bude z kávy, potahy sedadel budou připomínat lněnou košili a jejich barva bude pocházet… Třeba z mrkve. Významný britský designér tvrdí, že nejpozději za deset let to bude naprosto běžný úkaz.

Článek

Káva s mlékem, nebo černá? Ať tak či onak, pro většinu z nás je káva nepostradatelným parťákem na začátku, v průběhu a mnohdy i na konci pracovního dne. V budoucnu se však může stát, že se s kávou budeme setkávat i v autech – a ne ve formě nápoje.

Káva je druhou nejprodávanější komoditou na světě – hned po ropě. V budoucnu se však může stát, že se vyšplhá na stupínek nejvyšší. Ne, kávová drť není zamýšlena k pohonu aut, nýbrž jako surovina pro výrobu interiérů. Alespoň si to tedy tvrdí významný britský designér Ian Callum.

Foto: Callum Designs

Umíte si představit třeba dekor palubní desky z kávové drti?

Callum ji vidí jako skvělý materiál pro výrobu dekorů palubních desek a v budoucnosti možná i větších panelů. Hlavní výhodou je nenáročná výroba, snadná údržba, překvapivá odolnost – věděli jste, že kávová drť je odolná vůči ohni?

Foto: Jaguar

Ian Callum se proslavil zejména svým působením u značek jako Aston Martin nebo Jaguar. Po svém odchodu se začal věnovat vlastním projektům

Kávou to však celé jen začíná, je celá řada dalších potravin a plodin z našeho nejbližšího supermarketu či samoobsluhy, které se k podobnému využití hodí. Firma Callum Design na své studii interiéru klasického Porsche 911 pracuje třeba se skořápkami z vajec a vlašských ořechů, čočkou, rýží a v neposlední řadě i se lnem, ze kterého se často dělají třeba košile.

Firma uvádí, že v praxi to bude vypadat následovně – ony slisované skořápky z ořechů či vajec poslouží k výrobě palubních desek, čočka nebo rýže, jimž vyprší doba trvanlivosti, se dají slisovat a použít k výrobě přepínačů. Materiál známý z lněných košil se přímo nabízí pro čalounění sedadel. K obarvení tu pak byla použita mrkev purpurová.

Foto: Callum Designs

Využít se dají nejen plasty zachycené v rybářských sítích nebo prošlá rýže. Například slisované vaječné skořápky lze využít na palubních deskách (na obrázku)

„Stále více našich zákazníků má větší a větší povědomí o udržitelném způsobu života,“ uvedl britský designér. „Kromě toho se řada z nich zajímá o udržitelné projekty a přišli na chuť takzvané cirkulární ekonomice. Společně s ostatními firmami by se nám je mohlo podařit navést tímto směrem, řešení však přináší mimo jiné i ekonomické výhody.“

Callum správnosti tohoto kroku nejenže věří, zakladatel firmy Callum Designs je dokonce přesvědčen, že materiály získané z udržitelných zdrojů budou v interiérech osobních vozů už za takových deset let zcela běžným úkazem.

„Po celém světě ročně spotřebujeme zhruba 62 milionů tun textilií, ovšem 87 procent z toho skončí buď na skládce, nebo ve spalovně,“ prohlásila Charlotte Jones, vedoucí oddělení rozvoje a udržitelnosti ve firmě Callum Designs. „Tato naše studie interiéru budoucnosti názorně ukazuje, že to jde i jinou cestou a že tímto způsobem můžeme podpořit výrobce i dodavatele, navíc jde o alternativu, kterou koncoví zákazníci stále častěji vyhledávají.“

Co si o tomto trendu myslíte vy? Může to v praxi dávat smysl, nebo uznávanému designérovi a návrháři krásných vozů jako Aston Martin DB9 a Vanquish či Jaguar XFXK dočista přeskočilo? Podělte se s námi o názor v anketě nebo v komentářích.

Reklama

Načítám