Ojetý kombík Mercedesu je vyhlášený držák, v této verzi ale láká i obrovským propadem hodnoty

Když je nějaké auto proslulé tím, že vydrží, obvykle na ceně moc neztrácí, a tedy ani jako ojetina není levné. Stačí ale zaměřit se na nijak zvlášť vřele přijaté provedení a můžete brát bank.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ojetý kombík Mercedesu je vyhlášený držák, v této verzi ale láká i obrovským propadem hodnoty

3.2.2023 | Petr Prokopec

Ojetý kombík Mercedesu je vyhlášený držák, v této verzi ale láká i obrovským propadem hodnoty

/

Foto: Mercedes-Benz

Když je nějaké auto proslulé tím, že vydrží, obvykle na ceně moc neztrácí, a tedy ani jako ojetina není levné. Stačí ale zaměřit se na nijak zvlášť vřele přijaté provedení a můžete brát bank.

Stávající Mercedes třídy E je zvolna na odchodu. Automobilka zatím neupřesnila, kdy můžeme očekávat premiéru nástupce, s ohledem na testovací prototypy, které se prohání po silnicích s minimem kamufláže, nicméně debut můžeme očekávat nejspíše už během následujících měsíců. Otázkou však zůstává, zda je vůbec na co čekat. Již dlouho se totiž mluví o tom, že generace W214 již dorazí jen se čtyřválcovými motory, šestiválec dostane nanejvýš verze AMG. A jakkoli jejich výkon bude i díky hybridizaci vždy vyšší než u současných ekvivalentů, nezanedbatelná část publika na něco takového zvědavá není a nebude.

Pokud tedy o třídu E máte zájem, možná nastal vhodný čas na koupi. Vybírat dnes můžete z nespočtu ojetých exemplářů, které i podle statistik TÜV patří mezi jedny z největších držáků vůbec. Cenu tak v některých provedeních drží velmi slušně, zejména pokud jde o kombík. U některých ale dochází na vskutku enormní propad hodnoty, i když kombík to může být též.

Naši kolegové z německého Auto Bildu upozorňují na provedení All-terrain, tedy přizvednutý kombík, jenž zvládá i více než jen hladký asfalt či polní cesty. Zákazníky ale nikdy moc nelákal, a tak na ceně padá víc než jiné varianty. Středobodem zájmu se v tomto případě stala verze E220d, kterou si její první a jediný majitel pořídil teprve před rokem. Nabízený exemplář nemá tedy na kontě jen dvanáctiměsíční provoz, na druhou stranu ale úplně nelelkoval - najeto má přes 22 tisíc kilometrů.

Pokud byste přitom takové provedení požadovali přímo od dealera, musíte vyskládat na dřevo minimálně 1 802 900 Kč. V té chvíli přitom již máte k dispozici automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla či 19palcová litá kola, ovšem po zaškrtnutí několika nabízených sad výbavy, jimiž původní majitel své auto osadil, jste daleko za hranicí 2 milionů korun. Kolegy testovaný kousek je přitom nabízen za 51 570 Eur (cca 1 226 000 Kč), přičemž nový vlastník může dokonce počítat ještě s dvouletou zárukou.

Je pochopitelně třeba počítat s tím, že základní diesel vás dynamikou příliš neohromí. Stovku zvládne za 8,4 sekundy, maximálka pak činí 229 km/h. Na druhou stranu se ale se spotřebou můžete reálně pohybovat mezi 5 a 7 litry nafty v závislosti na intenzitě sešlápnutí plynového pedálu. Jednotka navíc nabízí jak 200 koní, které doplňuje 20 koní hybridního systému, tak 440 Nm točivého momentu. S těmi již v terénu zvládnete nejeden kopec, i proto, že devítistupňový automat propojuje motor se všemi čtyřmi koly.

Mercedes variantě All-terrain přizvedl o 29 milimetrů podvozek (na 156 mm), z čehož přitom 15 mm připadá na upravený vzduchový podvozek a 14 mm na celoroční pneumatiky s vyšším profilem a dezénem uzpůsobeným i na ony výlety mimo asfalt. Světlou výšku lze navíc snížit až o 35 milimetrů, což po návratu na silnici přispívá k oné reálné nízké spotřebě. Zvýšený profil pneumatik pro změnu vůči standardní třídě E umocňuje komfort, hlavně při přejezdu příčných nerovností.

Pozitiva tím máme zmapovaná, přistoupit můžeme k negativům. Těch není mnoho, jakkoli na první pohled může vyděsit, že hned 14 procent majitelů všech verzí třídy E zahlásilo jednu či více chyb již během prvního roku vlastnictví. Ve srovnání s konkurenčním BMW řady 5 jde nicméně o nižší číslo. A co je nejpodstatnější, statistiky velkou měrou ovlivňují exempláře vyrobené do srpna 2016. Varianta All-terrain přitom debutovala až v září tohoto roku na autosalonu v Paříži.

Obávat byste se tedy neměli softwarových potíží, které postihovaly řídicí jednotky, stejně jako závad v elektroinstalaci, jenž způsobovaly odpojení palivové pumpy a tedy vypnutí motoru. Jiné obecné potíže s třídou E zatím hlášeny nejsou, zejména kvůli oněm vyšším schopnostem v terénu ovšem důkladně propátrejte karoserii, kola a podvozek kvůli škrábancům, prasklinkám či nečistotám vedoucím ke korozi. Uvnitř pak hledejte snad jen následky po řádění dětí.

Lze už jen dodat, že ceny starších exemplářů pochopitelně klesly ještě více, verze E220d z roku 2017 jsou k mání od necelého půl milionu korun. Dopřát si můžete i šestiválcové jednotky, ať již benzinové či dieselové, v takové chvíli ale již bude třeba složit zhruba 700 000 Kč. Pokud pak chcete nájezd nižší než 100 000 km, jste rázem na 900 tisících korun, ovšem minimálně se 340 koňmi pod kapotou. Za to dnes nemáte ani Škodu Superb Combi Scout s výrazně nižším výkonem, výbavou, vlastně vším.


Ojetý kombík Mercedesu je vyhlášený držák, v této verzi ale láká i obrovským propadem hodnoty - 1 - Mercedes-Benz E All-Terrain 2021 ilustracni foto 01Ojetý kombík Mercedesu je vyhlášený držák, v této verzi ale láká i obrovským propadem hodnoty - 2 - Mercedes-Benz E All-Terrain 2021 ilustracni foto 02Ojetý kombík Mercedesu je vyhlášený držák, v této verzi ale láká i obrovským propadem hodnoty - 3 - Mercedes-Benz E All-Terrain 2021 ilustracni foto 03
Třída E ve verzi All-Terrain v bazarech startuje již pod půl milionem korun, s výrazným propadem hodnoty jsou nicméně spojené i méně než rok staré vozy. Foto: Mercedes-Benz

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.