České dráhy chtějí nové soupravy ComfortJet o rok dříve, zatím bez bistra a řídicích vozů

Vůz 2. třídy pro nové soupravy Českých drah na 230 km/h. Foto: SiemensVůz 2. třídy pro nové soupravy Českých drah na 230 km/h. Foto: Siemens

Podle ministra dopravy je vyřešení nedostatku vozů jedním z klíčových úkolů vedení.

České dráhy plánují, že nasadí nové soupravy ComfortJet složené z vozů na 230 km/h do provozu v příštím roce. Zatím ale ne v kompletní podobě. V rozhovoru pro Hospodářské noviny to uvedl předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec.

České dráhy mají u sdružení Siemens Mobility/Škoda Group objednáno celkem 180 těchto vozů, které mají zamířit hlavně do mezinárodní dopravy. „Původně jsme je měli mít od roku 2025, dodavatel ale prý udělá maximum, aby první část dorazila již v průběhu roku 2024. Toho docílíme tím, že je budeme přebírat bez řídicího a bistro vozu, které jsou nejtěžší na schvalování. Začneme nejdříve odebírat normální vagony, a to už od začátku roku 2024, abychom s nimi mohli co nejdříve jezdit. Jsme ale bohužel velmi závislí na tom, jestli nám je partneři dodají,“ řekl Krapinec v rozsáhlém rozhovoru, který se věnuje i problematice nedostatku provozuschopných vozů. Původní kontrakt počítal s dodáním v roce 2024.

České dráhy bojují s velkými výpadky vozidel kvůli zpožděním revizních oprav. „Vozy se nevracejí včas z opraven. Pro vedení Českých drah je to jeden z klíčových úkolů. Tento týden mi dávali podrobnou informaci o postupu řešení. Opravdu to není jednoduchá věc,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Kvůli chybějícím vozům musí dopravce neustále měnit řazení. České dráhy za to v posledních měsících čelí velké kritice. Podle Krapince problémy začínají prodlením na straně výrobců s dodáním nových nebo modernizovaných vozidel, a to v řádu měsíců. Loni na podzim dopravce vyzval dodavatele, aby lépe plnili své termíny.

Zlepšení nejdříve ve druhém pololetí

Pokračují vysokým množstvím garančních závad, a to i u výroby nových vozů a souprav, a končí tím, že se nám nevrací z externích opraven v zasmluvněných termínech. Například s jedním slovenským podnikem máme smlouvu na periodické opravy expresních vozů na trase Praha–Berlín, podle které by se měly vracet z oprav za 40 dní. Reálně se ale vrací až po 120 dnech; to je trojnásobná doba a ty vozy přirozeně chybí. Problémy jsou napříč celým dodavatelským řetězcem i celou Evropou,“ uvedl Krapinec v HN. Jde o ŽOS Vrútky.

Podle Krapince hrozí, že situace bude eskalovat zejména v létě při zvýšené poptávce zahraničních turistů. „Od externích opravců máme signály, že zlom by měl přijít v druhé polovině letošního roku. Věříme, že přijde, ale pokud se to skokově nezlepší, tak to v létě může být špatné. Sice nás letos nebudou trápit výluky jako loni, ale může se stát, že nebudeme mít dostatek vozů pro uspokojení celé poptávky,“ dodal.

Výroba souprav ComfortJet začala loni. Z hlediska výroby jde o stejný model spolupráce, jaký si Siemens a Škoda vyzkoušely už u InterJetů. Skříně se vyrábějí v továrně Siemens ve Vídni, dokončení a montáž interiéru proběhne v Ostravě ve Škodě Vagonka. Loni v prosinci se už první skříň přesunula do Ostravy.

Konsorcium dodá Českým drahám 180 vozů, ze kterých bude sestaveno 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí až 230 km/h. Hodnota kontraktu je téměř 12,5 miliardy korun. České dráhy s nimi počítají především na mezinárodní spoje, například z Prahy do Hamburku, Budapešti nebo Grazu (případně Villachu). České dráhy si pro nové soupravy zvolily obchodní název ComfortJet.

Tagy České dráhy ComfortJet Siemens Viaggio Comfort
127 komentářů