Hradecký mistr pop artu Milan Langer nerespektoval pravidla, líčí monografie

  9:36
Galerie moderního umění vydala monografii věnovanou jednomu z nejoriginálnějších hradeckých umělců. Osobnost Milana Langera totiž nerespektovala pravidla. Naštěstí.

Nová monografie přibližuje dílo umělce Milana Langera. | foto: GMU HK

Nespravedlností tohoto světa je, že mnohý velký umělec se své velké monografie za života nedočká. Kolektivní monografie mapující mnohovrstevnatou a nesnadno uchopitelnou tvorbu multimediálního umělce Milana Langera (1944–2017), jehož rozsáhlé dílo bylo dosud širší i odbornou veřejností opomíjeno, vyšla až loni. Díky královéhradecké Galerii moderního umění.

Mocná a v duchu autora pojatá publikace představuje různé aspekty Langerovy tvorby a jeho tvůrčí období. Publikace také reviduje a rozšiřuje dosavadní pohled naší historiografie na české akční umění 60. až 80. let minulého století, jehož byl Milan Langer součástí.

Victory Nox Art Division Team

Vizuální umělec, performer a básník Milan Langer vstoupil do uměleckého prostředí koncem 60. let přes happeningy a performancemi v Ústí nad Orlicí a jeho okolí třeba v uskupení P. A. J. Z. L., neboli P.ivo a j.iné z.ákladní l.ihoviny, později P.raví a j.ediní z.astánci l.idu. Od počátku své umělecké dráhy rodák z Brandejsa nad Orlicí rozvíjel vizuální poezii.

V roce 1975 se přestěhoval do Hradce Králové a soustavně až do smrti se věnoval tvorbě obrazových sérií, v nichž používal především sítotisk, později experimentoval s fototisky a pokračoval v akcích.

V 90. letech spolupracoval s hudebníky z kapel I. R. A. či MAO a pronikl do oblasti videoartu ve spojení s performancí. V Hradci roku 2000 spoluzaložil uměleckou skupinu Victory Nox Art Division Team, paralelně se věnoval vizuální poezii technikou digitálního tisku a básnické tvorbě.

Pro Langera byl charakteristický velký důraz na kolektivní spolupráci při realizaci projektů, na konceptuální přístup a pozice mimo oficiální umělecké prostředí. „Jedinečnost tvorby Milana Langera mimo jiné spočívá v množství uměleckých médií, která využíval. Propojoval akční tvorbu, vizuální básně, sítotisky, drobnější grafické práce, performance, hudební spolupráce i básnické texty,“ vysvětluje editorka monografie Eva Pražanová.

Kapitalistický realismus

Publikace s bohatým obrazovým doprovodem se tento široký záběr umělcova díla i jeho obtížnou zařaditelnost do tehdejší doby snaží přiblížit. Představuje Langerova vizuální díla, která ve své analýze historik umění Petr Vaňous spatřuje jako souměřitelná a svými principy se blížící dobové tvorbě předních umělců seskupených v programu „kapitalistického realismu“.

Milanovy výlohy v DONu byly jedním z mála světlejch bodů v temně bolševickým Hradci.

K. Cypro, bývalý baskytarista hardcore skupiny
Meat House Chicago I. R. A.

Kniha seznamuje také s autorovými grafickými díly, instalacemi v prosklených boxech či výlohách bývalého hradeckého obchodního domu DON, s performancemi a dalšími aspekty jeho tvorby. Monografie obsahuje texty Martiny Vítkové, Petra Vaňouse, Alexandra Peroutky, Lenky Dolanové, Petra Ference, Jiřího Ptáčka, Radima Kopáče či Michala Tošnera a dalších.

„Obyvatelé nebo návštěvníci města Hradce Králové jeho dílo mohli od roku 1975 do počátku 90. let spatřit také v rozměrných výlohách bývalého obchodního domu DON, kde Langer působil jako propagační výtvarník. Ty se v té době proměnily v neoficiální progresivní výstavní prostor. Tyto jeho nekonvenční a originální instalace upoutaly i historika umění Jana Kříže, který se pak Langerovu dílu věnoval dlouhodobě,“ dodává Eva Pražanová.

Byl úkaz

V roce 1994 Milan Langer vystavoval s pop artovým umělcem sirem Peterem Blakem, autorem obalu alba Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band od Beatles.

„Ten když viděl Milanovu tvorbu, tak na ni obdivně koukal s otevřenými ústy,“ uvedl kurátor Jan Kříž, pro nějž byl Langer význačným českým umělcem, který propojil středoevropský pop art s původním pop artem britským. Na společných výstavách se Milan Langer představil doma i v zahraničí, v 90. letech i na putovním Minisalonu v USA, Belgii, Francii, Indonésii.

„Milanovy výlohy v DONu byly jedním z mála světlejch bodů v temně bolševickým Hradci,“ uvedl K. Cypro, bývalý baskytarista hardcore skupiny Meat House Chicago I. R. A.. Jak uvádí náchodská básnířka Olga Szymanská, pro ně byl totéž jako Andy Warhol pro Velvet Underground. Kromě výtvarné koncepce psal k prezentaci a obalům desek Langer originální texty. Už předtím výtvarně spolupracoval s hradeckými Piráty.

„Mezi svou generací byl úkazem tím, jak žil, mluvil, nerespektoval pravidla a tvořil,“ řekl muzikant Slávek Hamaďák. Známé jsou i Langerovy plakáty a vizuály, třeba pro festival Jazz Goes to Town za časů dramaturga Martina Brunnera.

Autor: