Střevíček v Popelce už mě unavuje, říká choreograf Petr Zuska. V baletu pro Jihočeské divadlo se bez něj obejde

5. únor 2023

Působil jako sólista baletu Národního divadla v Praze, kam se po angažmá v zahraničí a spolupráci s předními světovými choreografy zase vrátil, tentokrát jako umělecký šéf. Balet Národního divadla Petr Zuska vedl patnáct let a zanechal tam výraznou stopu. Věnoval se paralelně choreografii a režii tanečního divadla nejen doma, ale i na evropských scénách. Teď potřetí hostuje v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích.

Někdejší tanečník, nyní režisér a choreograf Petr Zuska už uvedl v Jihočeském divadle svou autorskou inscenaci Klíče odjinud a netradiční pojetí příběhů lišky Bystroušky pod názvem Rádio Svobodná Bystrouška. V současnosti se souborem baletu připravuje klasický titul, Prokofjevovu Popelku.

„Když jsem o Popelce začal přemýšlet, napadaly mě různé věci, o které tam vlastně jde. Třeba je tam určitá diskriminace kvůli nějaké odlišnosti, což je pochopitelně velké téma, které v posledních letech silně rezonuje ve společnosti. Říkal jsem si, že to je zajímavé, jenomže když potom začnete poslouchat tu Prokofjevovu hudbu, zjistíte, že byste kopali úplně jiný tunel,“ říká.

Navíc chtěl, aby představení bylo srozumitelné i dětem. „Takže jsem se nakonec vydal takovou konzervativnější cestou. Sleduji příběh obvyklým způsobem, ale pochopitelně jsem to chtěl udělat tak, jak jsem to ještě nikde neviděl. Takže tam třeba není vůbec žádný střevíček. To už mě v Popelce trošku unavuje. Ta symbolika hledání lásky je tam vyjádřená přes něco jiného,“ popisuje.

Nebude ale chybět klasická baletní technika a pohádkovost příběhu. „To jsem si říkal, že tam musí zůstat. Zároveň bych to nebyl já, kdyby tam nebyl humor, a také mám rád chvílemi i takovou mystiku. Takže pohádkovost se propojuje s mystikou a ten humor to vyvažuje,“ dodává.

Celý rozhovor s režisérem a choreografem baletních představení Petrem Zuskou si poslechněte v kulturním magazínu Kavárna.

Spustit audio

Související