NAKIT: Pralinky za 200 tisíc a zbabraná zakázka CzechPoint

Ve státní agentuře NAKIT probíhá mimořádná ministerská kontrola. Ministr vnitra zastavil zakázku, která měla lidem usnadnit život. A dlouholetý šéf NAKIT, Babišův vládní zmocněnec pro digitalizaci Dzurilla, se stáhl do privátu.

Na konci roku 2022 se šéfové státní Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) rozhodli utrácet. Kromě standardního pořízení monitorů a mobilních telefonů skoro za půl milionu je mezi nákupy i pár – na současnou dobu – poměrně překvapivých položek.


Vladimír Dzurilla na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě, duben 2019. Foto: vlada.cz

V polovině prosince poslal NAKIT závaznou objednávku do švýcarské společnosti Lindt, která vyrábí prémiovou čokoládu. „Na základě provedení cenové poptávky u Vás objednáváme 504 ks pralinek Lindor. Plnění bude realizováno v souladu s Vaší nabídkou,“ stojí v objednávce veřejně dostupné v registru smluv.

Cena za pralinky byla 185 tisíc bez DPH, takže s daní nějakých 220 tisíc. A podle přiložené dokumentace ke smlouvě číslo 3610004194 šlo ze strany NAKIT o „Náklady na reprezentaci“.

V prosinci se také zaměstnanci státního NAKIT po covidové pauze konečně dočkali vánočního večírku. Za pronájem prostor zaplatil úřad pražskému Autoklubu 60 tisíc plus DPH a dalších skoro půl milionu korun pak stálo občerstvení.

V objednávce NAKIT ve výši 340 tisíc bez DPH stálo: „Na základě provedené cenové poptávky u vás objednáváme zajištění občerstvení na Vánoční večírek NAKIT konaný dne 15.12.2022 pro 320 osob.“

Ministerstvo vnitra, pod které NAKIT spadá, má přitom řadu reprezentativních prostor určených právě pro setkávání státních zaměstnanců. Vánoční večírek se navíc stal spíše rozlučkou ředitele Vladimíra Dzurilly, který už dříve oznámil úmysl skončit.

Ve stejném měsíci si pak agentura vedle pralinek objednala i reklamu od pražské společnosti S01. S reklamní společností uzavřel NAKIT pod číslem 3610004203stotisícovou smlouvu (opět bez DPH) na „Dodání tiskovin a reklamních předmětů, grafické služby“.

Co přesně hodlá NAKIT propagovat a reprezentovat, to není objektivně jasné. Agentura tvrdí, že pralinky byly dárek pro zaměstnance a zakázka na reklamní služby byla ve skutečnosti určena k interní komunikaci. „Nejde o reklamu,“ tvrdí mluvčí Lukáš Trnka.

Ve skutečnosti totiž není co propagovat. Státní úřady a instituce, které se podílejí na digitalizaci, čeká v letošním roce velká rošáda. A konkrétně u NAKIT není jeho osud vůbec jasný, jak loni napsal například odborný server Lupa. Podle posledních plánů vicepremiéra Ivana Bartoše se má NAKIT stát součástí nově chystané Digitální a informační agentury (DIA).

Výše popsané zakázky patří do kategorie „drobných“. Nicméně ilustrují, co všechno je ve státní agentuře možné. Notabene v době, kdy privátní firmy v souvislosti se zdražením energií počítají každou korunu a zástupci státu vyzývají občany k utažení opasků.

A účet NAKIT navíc poznamenala velká rána. V hospodaření NAKIT a jeho celkovém fungování na konci loňského roku vyhřezl skutečně velký a vážný problém: CzechPoint. Ministr vnitra Vít Rakušan pro Neovlivnícz potvrdil, že zakázku musel stopnout.

Co se stalo? Kolik peněz vyletělo komínem a kdo za to může? A co na to Dzurilla? Odpovědi přináší aktuální časopis Neovlivní.cz, který je k mání v sekci PŘEDPLATNÉ.

Zdroj náhledové foto: Úřad vlády

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email