NTSB při vyšetřování nebezpečného sblížení letadel čelí odporu pilotů nahrávat jejich výpověď

  • 13.02.2023 13:00

V posledních měsících došlo v USA k incidentům, které se v letecké dopravě stávají a exsitují pro ně dané postupy. Zajímavá je reakce pilotů, kteří mají na jednom z incidentů podíl.

New York (JFK)

Odborová organizace pilotů Allied Pilots Association vystupuje proti požadavku vyšetřovatelů, aby výpověď pilotů, kteří způsobili 13. ledna nebezpečné sblížení letadel, byla zaznamenána elektronickými záznamovými prostředky.

Úřad pro bezpečnost v dopravě NTSB (The National Transportation Safety Board) vyšetřující zmíněný incident zdůrazňuje, že záznam výpovědi na záznamové zařízení je pro vyšetřování důležitý.

K nebezpečnému sblížení letadel došlo na letišti New York (JFK), když letoun Boeing 777-200 American Airlines letící do Londýna křižoval bez povolení vzletovou dráhu 4L. To donutilo Boeing 737-900ER společnosti Delta Airlines směřující do Santa Dominga přerušit vzlet z této dráhy, a to při rychlosti přibližně 180 km/h. Přitom došlo ke sblížení letadel na vzdálenost cca 430 metrů.

Úřad NTSB zahájil vyšetřování. Zatím se však nepodařilo zajistit záznam rozhovoru posádky AA, neboť ten byl během letu do Londýna přemazán. Je samozřejmě otázkou, proč vzhledem k incidentu nebyl záznam posádkou zachován pro vyšetřování. Tento fakt sám o sobě jistě nesvědčí o kultuře bezpečnosti AA.

Navíc, jak bylo zmíněno, piloti podporovaní odborovou organizací odmítají vypovědět na záznam. Uvádí, že záznam výpovědi by vedl k „méně upřímným“ výpovědím, což by snížilo její vypovídací hodnotu. Použití záznamových prostředku NTSB při vyšetřování incidentů je běžnou praxí.

NTSB na záznamu výpovědi trvá s tím, že elektronicky pořízený záznam bude následně přepsán soudním zapisovatelem. NTSB zdůrazňuje, že záznam je nezbytný, aby organizace mohla analyzovat, proč k incidentu došlo.

Pokud to shrneme, piloti bez povolení křižovali dráhu, o incidentu nezachovali záznam a nyní s podporou odborů odmítají, aby jejich výpověď byla nahrána záznamovými prostředky.

Jedná se o precedens, který může mít negativní dopad na způsob šetření incidentů a katastrof.

Austin

K dalšímu nebezpečnému sblížení letadel došlo 4. února na letišti Austin-Bergstrom International (AUS). V tomto případě letoun Southwest Airlines dostal povolení ke vzletu z dráhy 18L těsně před přistáním Boeingu 767F společnosti FedEx. Jednalo se o chybu řídícího, který povolil vzlet a současně přistání jiného letadla na stejnou dráhu. Pilot letadla FedEx pohotově přerušil přiblížení, zahájil manévr „go around“, což odvrátilo hrozící katastrofu. Jak těsně se obě letadla během incidentu přiblížila, ukazuje záznam serveru Flightradar24. Rovněž tento incident vyšetřuje NTSB.  (Obr.: Flightradar24)  


Fotografie k článku



Komentáře



MichalC (...216.35...)
14.02.2023 09:28

NTSB jde o zaznam rozhovu pilotu, tj.zjistit, proc k pochybeni doslo. Ze krizovali drahu bez povoleni je jasne. Neni njasne, proc se tak stalo.

Radek - nepřihlášený host (...28.6...)
14.02.2023 09:03
Spatne

Piloti vyuzivaji sva prava a armadu pravniku AA, Asi by bylo treba obvinit je z umyslneho ohrozeni zivotu cestujicich a i se spolecnosti je pohnat pred soud. A co zaznamy z veze?

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace