zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Matilda - silné kouzlo dobra

Marie Juráčková, Kristýna Daňhelová (Matilda)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně šestou inscenaci sezóny 2022/23 - muzikál MATILDA z dílny Roalda Dahla, Dennise Kellyho (scénář) a Tima Minchina (hudba a texty). Roald Dahl napsal knihu s dívčí hrdinkou již v roce 1988. Zkušený autor dětských příběhů, z nichž mnohé nejsou pro české čtenáře neznámé (JAKUB A OBŘÍ BROSKEV, KARLÍK A TOVÁRNA NA ČOKOLÁDU, FANTASTICKÝ PAN LIŠÁK, OBR DOBR či ČARODĚJNICE), nabídl příběh dívky Matildy, která je vlastní rodinou odstrkovaná, ale přesto dokáže ústrky a hlavně mnoho zlého ve svém okolí odvrátit díky své představivosti, radosti a hlavně důvtipu. Stane se tak velkou oporou pro učitelku slečnu Hoeyovou. Jejím vyprávěním je nadšená a hlavně unešená paní Phelpsová, knihovnice. Matilda se staví na obranu proti nespravedlnosti a bezpráví svých spolužáků.

Muzikál přeložil a režíroval Petr Gazdík. Na jevišti je kupa dětí. Hlavní dětská představitelka musí předvést velké výkony ve zpěvu, tanci i herectví… A jak takový muzikál v Brně dopadl?
Úvod patří velmi intimní události. Ocitáme se v porodnici, kde Doktor (Ondřej Studénka) opěvuje dar života. Paní Wormwoodová (Ivana Vaňková) i přes křehkost situace řeší spíš své vystoupení modelky. V daném okamžiku dochází k výraznému střetu hodnot, snobismus a pokrytectví versus dar lásky a naplnění soužití dvou lidí.
Strohý porodní sál vystřídá pestrobarevná scéna Petra Hlouška, který pracuje s lichoběžníkovými tvary stěn, dlaždic, ale i nábytku. Toto zešikmení hran je velmi působivé a ukazuje na pokřivenost bezpráví proti lásce, kamarádství a dalším kladným hodnotám. Scénograf klade velký důraz na knihy, vždyť Matilda je velmi nadaná a sečtělá. A to je také jeden z klíčů dané inscenace.
Scéna se proměňuje v jednotlivé prostředí jako třída, tělocvična, ředitelna, obývací pokoj ad. A to nejen v celkovém pohledu, ale někdy až v intimně uzavřených mikroprostorech, do nichž nás scénograf zve prostřednictvím boxů.
Další část výtvarné složky - kostýmy realizovala Eliška Lupačová Ondráčková. Musíme ocenit její vkus zejména pro barevné sladění se scénou, ať už jsou to školní uniformy, nebo extravagantní pojetí Wormwoodovy rodiny, zejména paní Wormwoodová se blýská ve šteklích a nápaditých kostýmech. Do kontrastu vstupují kostýmy Matildy a slečny Honeyové. Zajímavé a pestré má šaty paní Phelpsová (Alena Antalová). Maska a úbor ředitelky Trunchbuldové (Milan Němec) vynikají absurditou a obludností - na jevišti se nám díky širokému pásu zjevuje zápasník Frištenský s pevným a výrazným drdolem, zelené podkolenky a hnědý úbor podtrhují komisnost dané postavy. Andělské zjevení představuje Akrobatka (Petra Šimberová). K ní sekunduje v krotitelském kostýmu s bohatou výšivkovou výzdobou Eskamotér (Robert Jícha). Choreografka Carli Rebexxa Jefferson předvádí s interprety doslova eskamotérství a to zejména s dětmi. Není nic dlužná ani hlavním postavám, ani company. Divák je neustále díky pohybu všech zúčastněných vtažený hlouběji do děje a nemůže ustrnout.

Matilda v podání Marie Juráčkové je přirozená ve všech jevištních složkách: v pohybu, výrazu a zpěvu. Matildu si bere za svou a divák ocení její dětské charisma, které překypuje až v dospělou moudrost. Velmi nápaditá je zejména při vyprávění příběhu Eskamotéra a Akrobatky.
Kristýna Daňhelová coby Slečna Honeyová vyniká nejen v pěveckých partiích, ale zejména ve scénách s ředitelkou, kdy je vystrašená a pokorná. I přes svou upozaděnost se stejně nedá zlomit a se srdcem na dlani chrání Matildu a pomáhá jí.
Eskamotér Roberta Jíchy a Akrobatka Petry Šimberové tovří dokonalý pár, který svou láskou překonává hory. Jsou vzájemně empatičtí a pro diváka velmi působivě dokreslují příběh plný napětí, odvahy a hlavně obětavosti.
Velmi zajímavou postavu Paní Phelpsové ztvárňuje Alena Antalová. Představuje rozvážnou knihovnici, s mnoha zkušenostmi z příběhů v knihách. I přesto ji dokáže doslova učarovat vyprávění Matildy. Doslova žadoní o další pokračování. Laskavost z ní opravdu čiší.
Jiří Ressler a Ivana Vaňková coby Wormwoodovi jsou groteskní až pitoreskní. Divákovi nabízejí až primitivní vulgaritu ve svém projevu. Ivana Vaňková vyniká zejména v tanečním projevu. Jiří Ressler zaujme zejména v nástrahách ze strany Matildy. Jeho rozčilení a vztek je na místě. Přesvědčivý je zejména v odmítání své dcery, kdy se nechce smířit se skutečností, že to není kluk.

Muzikál Matilda v Městském divadle Brno představuje obrodu dětské hrdinky. Režisér Petr Gazdík podtrhuje boj dobra ze zlem. A není divu, že díky přitažlivé látce, skvělému nasvícení a hlavně kvalitnímu orchestru tento titul přitáhne do hlediště diváky všech generací. Kouzlo dobra Matildy je velmi silné.

Dennis Kelly, Tim Minchin: Matilda
Dramaturgie: Klára Latzková. Scéna: Petr Hloušek. Kostýmy: Eliška Ondráčková Lupačová. Choreografie: Carli Rebecca Jefferson. Dirigenti: Dan Kalousek. Překlad a režie: Petr Gazdík.
Osoby a obsazení: Matilda Wormwoodová (Marie Juráčková); Ředitelka Trunchbullová (Milan Němec); Slečna Honeyová (Kristýna Daňhelová); Pan Wormwood (Jiří Ressler); Paní Wormwoodová (Ivana Vaňková); Michal Wormwood (Adam Gazdík); Paní Phelpsová (Alena Antalová); Rudolpho (Michal Matěj); Doktor a Sergej (Ondřej Studénka); Eskamotér (Robert Jícha); Akrobatka (Petra Šimberová); Wendy (Karolína Čtveráčková); Alice (Karolína Litterová); Lory (Terezie Suchomelová); Hortensia (Michaela Novotná); Amanda (Kateřina Veselá); Bruce (Kryštof Helbich); Nigel (Tobiáš Latzka); Eric (Adam Kalousek) ad.
Premiéra 21. ledna 2023 na Hudební scéně Městského divadla Brno.

www.mdb.cz

13.2.2023 08:02:27 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Naďa - vzpomínkový koncert

Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab ...celý článek



Časopis 17 - sekce

OPERA/ TANEC

Sezona Opery ND a SOP vyvrcholí festivalem

Vizuál festivalu

Aktuální, interaktivní, moderní, pestrý, odvážný, český i světový - takový bude letošní ročník festivalu Opera celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...