AFRY CZ vysoutěžila veřejnou zakázku na zpracování urbanistické studie a investičních záměrů proměny komunikací Bohumínská a Frýdecká a jejich okolí. Součástí projektu je i dopravní řešení a koncepce krajiny.
"Jde o jeden z největších urbanistických projektů v ČR. Oceňujeme proto odvahu města Ostravy přistoupit k jednotnému koncepčnímu řešení takto velkého celku. Velmi nás těší, že tak ambiciózní projekt můžeme navrhnout. Lokalita je v bezprostřední blízkosti centra, podél řeky Ostravice, s návazností na Slezskou Ostravu. Má proto značný rozvojový potenciál," říká Petr Zeman, ředitel segmentu architektury a pozemních staveb AFRY CZ.
Přes 330 ha rozsáhlé území obsahuje množství nezastavěných ploch. Nyní jej definují ulice Bohumínská a Frýdecká, které slouží pouze pro tranzitní dopravu. Představují značnou zátěž pro místní, a přitom vytvářejí bariéru mezi Moravskou a Slezskou Ostravu. Vymístění tranzitu a proměna této 4 km dlouhé dopravní cesty v novou plnohodnotnou metropolitní třídu je proto pro návrh zásadní.
"Hledáme nové možnosti rozvoje oblasti v jeden živý a funkční celek. Jako hlavní cíl chápeme provázání Moravské a Slezské Ostravy přes řeku Ostravici a transformaci částečně zaniklé Slezské Ostravy. Řešit budeme širší vztahy a návaznost na urbanistickou strukturu města, dopravní vazby, varianty řešení dopravy a celkovou architektonicko-urbanistickou kompozici," vysvětluje Dominik Pleva, hlavní architekt AFRY CZ.
Vlídná městská krajina se všemi socio-ekonomickými funkcemi
AFRY chce umožnit vznik lokality atraktivní pro soukromý, společenský i podnikatelský život. "Soběstačná komunita umožní růst a prosperitu místa. Zásadní je přitom propojení mezi historickým jádrem, novou městskou třídou a přiléhajícími čtvrtěmi," doplňuje Pleva.
Zpracovatelský tým navrhuje koncept města krátkých vzdáleností a takovou urbánní strukturu, která vytvoří lokální centra a klidná veřejná prostranství. "Automobilová doprava proto musí být redukována ve prospěch alternativních způsobů a využití objektů typu P+G a P+R. Předpokládáme i lávky přes Ostravici pro pěší a cyklisty," říká Pleva. Úkolem AFRY bude také porovnat svůj návrh řešení dopravy s již dříve zpracovaným investičním záměrem vyhloubení tunelu.
AFRY navrhne zelené koridory v podobě městských parků, zahrad, zelených střech a se silnou vazbou na urbanistické řešení nábřeží Ostravice. "Pozveme obyvatele k životu v ulicích a umožníme různé sociální využití lokality. Chceme nabídnout komplexnější, vizuálně rozmanitější a společensky přívětivější městskou přírodu, která dotvoří vlídnou městskou krajinu a přívětivý charakter místa," vysvětluje Pleva.
Zpracovatelé zohlední všechny environmentální aspekty a představí návrh, který bude v souladu se soudobými trendy tzv. modrozelené infrastruktury a zásadami udržitelnosti. V co největší míře budou také respektovat stávající zeleň.
Urbanistickou studii by měla AFRY dokončit během jara. Následovat bude zpracování jednotlivých investičních záměrů, a tedy technická a ekonomická realizovatelnost návrhů.
O AFRY CZ:
AFRY CZ je architektonická, projektově-inženýrská a konzultační společnost s téměř 500 zaměstnanci působící zejm. na českém a slovenském trhu. Disponuje jedinečným rozsahem portfolia, pokrývajícím oblasti architektury, stavebnictví, dopravy, průmyslu, energetiky, infrastruktury, vodohospodářství a životního prostředí. Spadá do silné mezinárodní skupiny AFRY se sídlem ve Stockholmu.
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.