Cesta: Titulní stránka > Město
DANA
SYSLOVÁ
(* 11. listopadu 1945, Praha)
● česká divadelní, filmová a televizní herečka a
moderátorka
● vlastním
jménem Daniela Hašková, jejím manželem byl herec Vlastimil Hašek
● po
absolutoriu DAMU působila v letech 1965–1993 v Městských divadlech pražských, poté
hostovala na různých pražských scénách, nyní opět hraje v divadlech Rokoko a
ABC
● výrazně se prosadila také v rozhlase a především v dabingu,
v roce 2006 získala dabingovou Cenu Františka Filipovského
● 1. října 2021, kdy byla spuštěna nová rozhlasová
stanice ČRo Pohoda, zaměřená na věkovou skupinu 75 let a starších, se stala
spolu s kolegou Tomášem Töpferem její tváří
Novobydžovští
diváci se s ní naživo potkají již 6. března, kdy se na našem jevišti odehraje
v rámci letošní abonentní řady tragikomedie úspěšného australského
dramatika Johna Mista MADAME RUBINSTEIN, v níž kromě Jiřího Hány a Mileny
Steimasslové uvidíte především Danu Syslovou coby Helenu Rubinstein. Nejen o ní
jsem si pro vás s paní Syslovou chvilku povídal…
V inscenaci Madame Rubinstein
hrajete titulní postavu dámy, která byla královnou kosmetického impéria. Jaký
Vy osobně máte vztah ke kosmetice?
Já
bych řekla, že skoro jako každá ženská, velice kladný. I když samozřejmě,
vzhledem ke svému věku, už používám spíše jen krémy a pleťová mléka, jak se
sesychám. Vlastně se už ani nelíčím, protože mě to nebaví. Líčila jsem se hodně
jako mladá holka, když jsem to nepotřebovala, no a teď jako stará bába, když
bych potřebovala trochu přimáznout a vylepšit, tak to nedělám. Mně stačí, že se
musím líčit v divadle a na filmování.
O paní Heleně Rubinstein se říká, –
a také Vy jste to někde vyprávěla – že byla prostořeká, sebestředná, ješitná,
lakomá, vulgární, nesnesitelná a kdovíjaká ještě. Máte s ní něco málo
společného v tom, co jsem vyjmenoval?
Já
doufám, že ne (smích).
Já jsem taky předpokládal, že ne…
Možná,
že se tam nějaká setinka něčeho najde, aby to všechno nebylo jenom černobílý.
Ale určitě nejsem taková mrcha a monstrum
jako byla madam.
Údajně je jí přisuzován výrok, že:
Neexistují ošklivé ženy, pouze líné o sebe pečovat. Souhlasila byste s ní?
Já
vlastně nevím, jestli to řekla, protože všechno, co je napsané v té hře,
je spíš taková fikce. Kdoví, jaká vlastně byla. Ale myslím si, že každá ženská,
když se trochu přimaluje, tak vypadá líp. Ale zase na druhou stranu, když je
ženská šeredná jako noc, tak jí žádný malování nepomůže.
Ta hra je plná úžasných
sarkastických hlášek, které tam zazní především z Vašich úst. Máte z nich
nějakou zvlášť oblíbenou?
Já
jich tam mám víc, takže teď si momentálně nevzpomenu. Mně se líbí na konci,
když umírá a ta druhá madam, Elisabeth Arden do ní ryje a ona říká: „Ženy
nenávidějící make-up… No vždyť to je proti přírodě.“ Což ji strašně
charakterizuje, protože ona ten svůj život opravdu obětovala a dělala všechno
pro to, aby se dostala, kam se dostala. A i proto byla tak hrozná a
ctižádostivá a pracovitá. Takže to se mi zalíbilo. Ale těch jejich replik
vtipných tam je hodně.
Každopádně se asi shodneme na tom,
že to byla zajímavá žena. Jak se Vám hraje?
Tyhle
typy, tyhle záporný postavy, ty se hrajou úplně božsky, protože ty kladný, ty
babičky a maminky jsou takový jednostrunný, nemají žádný barvy. Kdežto tahle
postava tam má strašně moc barev a vnitřních pochodů a přesto, že by si divák
řekl, že je to pěkná mrcha nebo působí záporně, tak není jenom záporná. A divák
si může i domyslet jaká třeba opravdu byla, protože ona byla taky osamělá a
nešťastná po smrti syna a je tam prostě hodně poloh, takže se mi hraje moc
dobře. Je co hrát, je to dobře napsané.
Asi všichni si po té dvouleté
covidové pauze užíváme, že můžeme znovu chodit do divadla, do kina, na
koncerty, do hospody… Jak jste prožívala ty dva roky?
Když
Vám to řeknu upřímně, tak nádherně (smích). Já jsem asi v tomhle divná. Za
prvé jsem měla čas, nehonila jsem se tolik, ale hlavně jsem točila. My jsme
pořád točili Ulici a do toho jsem vlastně i zkoušela divadlo, na Broadwayi
muzikál. Takže jsem měla pořád práci. A když jsem neměla, tak jsem byla doma a
řeknu Vám, že Malá Strana bez turistů byla nádherná. A já mám psa, tak jsem
chodila na dlouhé procházky a tak jsem si to užívala. A pak jsem i jezdila
hodně na venkov, když byla možnost. A ty plány, co jsem si říkala, jak všechno
udělám, až budu mít volný čas, že přeberu knihovnu a budu se učit anglicky, tak
na to mi nějak nezbyl čas.
A
naštěstí jsem to přežila ve zdraví, žádnou chorobu jsem neměla, a nějak se mi
to vyhnulo na rozdíl od těch, co to bohužel protrpěli nebo byli doma často
nemocní, tak jsem byla celkem v pohodě.
Vím o Vás, že jste vášnivá
čtenářka. Jaký žánr v literatuře máte nejraději?
Já
čtu všechno možné, co mi přijde do ruky. I detektivky, když jsou poutavé a není
tam moc násilí a nevraždí se tam děti a zvířata… Celkově ta psychologie
detektivek, to hledání vraha, tak to mě docela baví, protože je to takové, jako
když herec hledá postavu, tak je to podobné hledání, jako u těch policajtů.
Takže jak říkám, všechno možné.
A co zajímavého jste četla
v poslední době? Doporučte nám něco, prosím.
Zrovna
teď jsem dočetla knížku Dáma ve zlatém a je to hlavně o Klimtovi a vůbec o té
umělecké garnituře na přelomu 19. a 20. století ve Vídni a je to strašně
poutavé a zajímavé, člověk se toho hodně dozví, i když je tam spousta jmen,
takže si to člověk pak ani nepamatuje. A působí to jako dokument, ale přitom to
dokument není. O ženě, která hledá obraz dámy ve zlatě od Gustava Klimta, který
fašisti ukradli, pak se zase našel, pak ho někdo zašantročil… Je to taková
strašně zajímavá kniha.
Vaší další zálibou je cestování.
Jste ten typ, který se rád vrací stále na stejná místa nebo raději poznáváte
nové a nové destinace?
Někdy
se mi čirou náhodou stane, že se ocitnu na nějakém místě a říkám si „Tady už
jsem byla.“ Což se mi stalo třeba na Korfu, kde jsem byla už třikrát netuše, že
to byl stejný ostrov, ale jinak mám ráda, když měním ta místa. Ale zase na
druhou stranu, ty řecké ostrovy jsou si většinou dost podobné, takže se to dá
lehko splést. Každopádně jedu radši někam, kde to ještě neznám a kde to můžu
poznávat.
A kde se Vám obzvlášť líbilo, kam
byste nás pozvala?
Nejkrásnější
pro mě zatím z těch ostrovů byla Madeira, protože tam je od lesů, pouští,
skal, vody, všecko. To je nádherný ostrov. A protože jsem asi taková divná, tak
jsem byla nadšená z Islandu. Tam se mi strašně líbilo. Byť je to tam samý šutr
a do těch šutrů najednou vykvetla úžasná kytka a jedete třicítkou v těch
kamenech dál kolem ostrova a je to prostě nádherný, člověk je na jiný planetě.
A gejzíry a ty nádherné vyhaslé sopky. Mně se tam hrozně líbilo a bylo mi to po
duši strašně příjemné. Byť mám teda hrozně ráda lesy a zeleň. To jsou právě ty
kontrasty ve mně, že na jednu stranu miluju český les a na druhou stranu jsem
nadšená z šutrů nebo z pouští. Já to mám takový všechno smotaný
dohromady v sobě.
Řekněte mi, kde berete stále tolik
elánu, čím se dobíjíte? Máte nějaký recept na vitalitu a životní elán?
To
jste na strašným omylu, protože já už
žádný elán nemám (smích). To stáří začalo za poslední rok útočit velice
rychlými kroky, takže se snažím ten elán, který mi zbývá, věnovat samozřejmě
zatím divadlu nebo natáčení, abych ještě fungovala. A jinak Vám řeknu, že mě
začalo najednou z ničeho nic všechno bolet, nohy, kyčel… A zuby jsem
musela opravit. A já jak jsem dlouho byla taková fit, pořád jsem někde lezla,
chodila, tak najednou jsem taková omezená a připadá mi to nesnesitelné, tak se
s tím teď psychicky vyrovnávám. Takže pokud jde teda o elán, tak ty
zbytečky, co mám, šetřím jedině pro to divadlo a pro život mi moc nezbývá. A
lidi mi říkají: „Vy jste na svůj věk furt taková fit“. A já je při tom
samozřejmě nechávám. A když ráno přijde sousedka a řekne, hele já ti dojdu se
psem, vždyť jdu i se svým, tak já jsem docela ráda, že nemusím jít ráno ven,
protože mě hrozně bolí nohy. Takže elán bych si přála mít, ale bohužel ubývá,
ubývá...
Jak byste závěrem pozvala naše
diváky na hru Madame Rubinstein? Proč by na ni podle Vás měli přijít?
Já
si myslím, že je to velice dobře napsaná komedie, u které se lidi zasmějou, ale
i zapláčou. Je to velice dobře udělané představení, krásně hrané s kolegy
- Milenkou Steinmasslovou a Jirkou Hánou, takže už proto. A hlavně si myslím,
že je taky třeba zajímavé, když lidi trochu nahlídnou do světa toho byznysu,
těch dvou kosmetických královen, které vydělaly těžké peníze, byly velice
ctižádostivé, tvrdé a tak dále, ale zároveň byly strašně osamělé, i to jejich
přátelství bylo jaksi na hraně. Je to takový zajímavý pohled na ně, byť říkám,
že je to samozřejmě fikce, protože mě by opravdu zajímalo, co by na to řekli
všichni ti jejich současníci nebo rodina, jestli je z toho něco pravda.
Ale my jsme to brali jako postavy, jako příběh těch dvou dam, té Heleny a Elizabeth
a ten náhled do toho jejich světa. Jednak je ta hra i vtipná, dneska se lidi
chtějí smát a bavit, ale třeba mohou i uronit slzu, když budou chtít. Tak proto
ať přijdou a ať se jim to hlavně líbí.
Já myslím, že jste to řekla
naprosto přesně. Paní Syslová, moc Vám děkuju za Váš čas a budu se těšit na
viděnou u nás v divadle 6. března.
Rozhovor připravil Bc. Petr Kruliš