Jeden z předních čínských bankéřů, miliardář Pao Fan, kterého pokládali za zmizelého, spolupracuje při vyšetřování s úřady. Uvedla to jeho domovská banka China Renaissance, která zmizení svého předsedy a výkonného ředitele ohlásila před dvěma týdny. Informoval o tom zpravodajský server BBC.

Pao se řadí k významným zprostředkovatelům obchodů v Číně, mezi jeho klienty patří mimo jiné alternativní taxislužba Didi či firma na rozvážku jídla Meituan. Po jeho zmizení akcie banky klesly, dnes zpevňují. Domnělé zmizení bankéře obnovilo obavy ohledně možného dalšího pronásledování vlivných osobností v oblasti finančnictví a moderních technologií čínskými úřady.

„Představenstvo se dozvědělo, že Pao v současné době spolupracuje při vyšetřování, které vedou některé úřady v Čínské lidové republice,“ uvedla banka ve zprávě pro hongkongskou akciovou burzu. „Společnost bude řádně spolupracovat a pomáhat s jakýmkoli zákonným požadavkem příslušných orgánů,“ dodala. Bylo to poprvé, co o spolupráci informovala. Neuvedla přitom, kde se Pao zdržuje ani žádné další podrobnosti o vyšetřování.

BBC v souvislosti s touto kauzou připomíná regulační zásahy čínských úřadů proti technologickým firmám a také protikorupční kampaň prezidenta Si Ťin-pchinga. Koncem roku 2020 zmizel na tři měsíce z očí veřejnosti také zakladatel společnosti Alibaba Jack Ma, který se předtím kriticky vyjádřil k regulaci.

V roce 2015 na několik dní zmizel šéf předního čínského investičního konglomerátu Fosun International Kuo Kuang-čchang, známý jako „čínský Warren Buffett“. Spekulovalo se, že zmizení souvisí s bojem Pekingu proti korupci. Firma později uvedla, že Kuo pomáhal úřadům při vyšetřování, které se týkalo spíše jeho osobních než podnikových záležitostí.

Fan je považován za klíčovou figuru v odvětví čínských technologických firem. Uskutečnil mnoho obchodů, které zformovaly tamní spotřebitelskou ekonomiku na internetu. Společnost China Renaissance založil v roce 2005 po své kariéře v bankách Morgan Stanley a Credit Suisse. V roce 2018 Pao napsal, že jeho společnost měla co do činění se sedmdesáti procenty internetových společností známých čínské veřejnosti.