Čtyři dny na veletrhu Biofach 2023 | Lovime.bio

Čtyři dny na veletrhu Biofach 2023

Téměř 36 000 návštěvníků ze 135 zemí se zúčastnilo letošního veletrhu Biofach/Vivaness v německém Norimberku. Novinky ze světa biopotravin a přírodní kosmetiky přijelo představit 2 765 vystavovatelů z 95 zemí. Nechyběl ani stejnojmenný kongres s nabídkou více než 120 přednášek pro zájemce o nejnovější trendy ze světa biopotravin, biokosmetiky a ekologického zemědělství.

Návštěvníky Biofachu čekala rozsáhlá nabídka certifikovaných bioproduktů, počínaje mléčnými výrobky a sýry přes ovoce a zeleninu až po suché výrobky, jako jsou obiloviny a luštěniny, ořechy. Nechyběly ani cukrovinky či alkoholické a nealkoholické nápoje. Novinkám z oblasti certifikované přírodní kosmetiky byl věnován souběžně probíhající veletrh Vivaness.

Pestrost, novinky a trendy

Největší počet vystavovatelů představilo již tradičně Německo (764), následovala Itálie (390), Španělsko (191), France (137) a Nizozemsko (108). Poprvé jste na Biofachu mohli navštívit stánky Ghany a Zimbabwe. Rozsáhlé bylo i množství představených novinek. O ocenění se letos ucházelo 443 produktů (363 Biofach a 80 Vivaness), nejlepší produkt v sedmi kategoriích vybírali opět přímo návštěvníci veletrhu.

Na základě registrovaných novinek stanovili experti letošní trendy ve světě biopotravin a ekologického zemědělství: pro letošní rok je to glokalizace, veganství, méně je více a nová sladidla. Světu přírodní kosmetiky pak dle organizátorů veletrhu Vivaness vládnou témata dětská kosmetika, přírodní složky, self-empowerment a opět méně je více.

Na Biofachu si užijete nepřeberné množství ochutnávek.

Na Biofachu si užijete nepřeberné množství ochutnávek.

Biopotraviny: méně živočišných potravin a cukru

Rostoucí využívání regionálních surovin a transparentních dodavatelských řetězců je jedním z nejdůležitějších témat v odvětví ekologického zemědělství. Kratší dodavatelské řetězce a nové zaměření na domácí trhy vytvářejí větší odolnost a udržitelnost globálního zásobování potravinami. Žhavým tématem zůstává i nadále veganství. V budoucnu by se měly tradiční pokrmy ve veganské úpravě stát běžnou součástí naší kultury stravování. Rostlinné suroviny otevírají široké pole působnosti pro kreativní kuchaře.

Minulostí je průmyslově vyráběný bílý rafinovaný cukr. Pokud chcete být trendy, slaďte březovým cukrem, červeným banánovým práškem, agávovým sirupem nebo datlemi. Tato nerafinovaná sladidla jsou bohatá na minerály, mají nižší glykemický index, a jsou tedy pro lidský organismus vhodnější než klasický cukr, což si uvědomuje stále více spotřebitelů.

Téma snižování spotřeby ovlivňuje celou oblast výroby potravin, počínaje pěstováním šetrným vůči klimatu přes oběhové hospodářství/cirkulární ekonomiku až po udržitelné zpracování a balení. Tento vývoj můžeme pozorovat i v nepotravinářském sektoru, například v oblasti čisticích prostředků a spotřebního materiálu.

Nejrůznější násypné systémy se postupně stávají běžnou součástí nejen bezobalových obchodů.

Přírodní kosmetika: méně obalů, méně námahy

V kosmetickém odvětví je důraz na šetrnost a přírodní složky dlouhodobým trendem. Zvláštní důraz kladou spotřebitelé i výrobci na šetrnost a bezpečnost produktů určených k péči o kojence a děti.

Lidé stále častěji berou své zdraví do vlastních rukou (v angličtině se vžil pojem „self-empowerment“, což bychom mohli do češtiny převést zhruba  jako posílení zdravého sebevědomí). To se týká i přístupu ke kráse a výběru kosmetických výrobků.

Téma snižování počtu složek a množství obalů („méně je více“) vládne nejen v potravinářství, ale také v odvětví přírodní kosmetiky. Menší množství výrobků v koupelně, méně času vynaloženého na každodenní péči – to je momentálně pro zákazníky prioritou.

V oblasti péče o vlasy je jedním z nejnovějších trendů „skinification“ – na vlasy a pokožku se pohlíží jako na celek a holisticky se řeší i případné problémy v této oblasti.

Shrnutí všech trendů a příklady produktových novinek najdete zde.

Stále více spotřebitelů vyhledává kosmetické produkty, které obsahují maximum přírodních látek.

Ekologické zemědělství. Potravinová suverenita. Skutečné ceny

S ohledem na současné výzvy kolem nás nemohlo být téma kongresu Biofachu 2023 vybráno lépe. Diskutovalo se o dvou klíčových otázkách: Jak ekologické produkty přispívají k potravinové bezpečnosti a suverenitě? A jak „skutečné ceny“ – tedy ceny, které zahrnují ekologické vedlejší náklady – připravují půdu pro nezbytnou transformaci potravinářského průmyslu?

Devadesát miliard eur ročně – tolik škod způsobuje zemědělství v Německu. Uvádí to studie společnosti Boston Consulting Group (BCG) a závěrečná zpráva Komise pro budoucnost zemědělství německého Spolkového ministerstva pro výživu a zemědělství. Tato částka se přitom nepromítá do ceny potravin. Náklady mnohonásobně převyšují přidanou hodnotu odvětví. Biopotravinářský průmysl se na většině těchto škod nijak nepodílí, protože podniká způsobem, který chrání zdroje.

Současná cenotvorba potravin obrací naruby zásadu „znečišťovatel platí“. Výrobky, které škodí životnímu prostředí, vypadají levnější, než ve skutečnosti jsou. Biopotraviny, které odrážejí skutečné náklady, jsou tak v nevýhodě. Velké selhání trhu s potravinami je třeba napravit novými systémy účetnictví, zdanění a podpory.

Na kongresu se diskutovalo také o přibližujících se cenách konvenčních a bio produktů.

Biopotraviny: suverénní a bezpečné

Narušení způsobené krizí COVID-19, dopady války na Ukrajině, energetická krize, důsledky klimatické krize a vymírání druhů – to vše stupňuje sociální a ekonomické napětí na celém světě. Biopotraviny však díky své uzavřené ekonomice, nižší závislosti na vnějších vstupech a silným regionálním hodnotovým řetězcům zvyšují bezpečnost dodávek potravin.

Tím, že ekologické postupy šetří zdroje, posilují biologickou rozmanitost, zvyšují úrodnost půdy a chrání klima, přináší společnosti odolné systémy pěstování plodin a potravinovou nezávislost.

Kromě hlavního tématu kongresu „Ekologické zemědělství. Potravinová suverenita. Skutečné ceny“ se pozornost soustředila také na otázky aktuálního vývoje a trendů na trhu a na politický a právní rámec. Největší návštěvnost v roce 2023 zaznamenalo zasedání o situaci na mezinárodním trhu „Global Organic Market Overview“, které bylo součástí fóra Biofach a mělo 242 účastníků.

Data o vývoji ekologického zemědělství v EU, Evropě i ve světě každoročně prezentuje švýcarský FiBL a publikuje ve Světové ročence ekologického zemědělství.

Tiskové zprávy shrnující hlavní závěry včetně infografik najdete zde.

Fermentování je dalším z výrazných trendů posledních let. Na snímku produkce české firmy I love Hummus pod značkou Beavia.

Česká expozice pod záštitou Ministerstva zemědělství

První prezentace českých firem na Biofachu proběhla již v roce 1998. Národní expozice zastřešená Ministerstvem zemědělství, tak jak ji známe nyní, se datuje od roku 2009. Letos se na českém stánku prezentovalo 17 společností: Alika a.s., Amylon a.s., Biogas Bohemia spol. s r.o., Cereabar s.r.o., České ghíčko s.r.o., Extrudo Bečice, s.r.o., FRUJO, a.s., Hopi Popi, a.s., I love Hummus s.r.o., King Food Bohemia s.r.o., Kitl s.r.o., kojibakers s.r.o., Nemléko s.r.o., Orzo Coffee s.r.o., POEX Velké Meziříčí, a.s., SOLEX AGRO, s.r.o. a Vinné sklepy Kutná Hora, s.r.o.

Na stánku PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců představilo svoje výrobky v biokvalitě např. Víno Marcinčák, Víno Cibulka a Marmelády Šafránka. Dalších osm firem mělo pronajaté vlastní výstavní prostory: Lifefood Czech Republic s.r.o., ED&F Man Ingredients s.r.o., Grow The world CZ s.r.o., JK Machinery, s.r.o., NATU s.r.o., Plastia s.r.o., Rawvolution s.r.o. a Soyka s.r.o.

Účast na Biofachu přináší pro české výrobce jednak možnost se potkat se stávajícími obchodními partnery na jednom místě a dále navázat nové obchodní vztahy s významnými firmami v oboru. Stejně významná je však také příležitost seznámit se s posledními trendy a inovacemi v biosektoru,

Účast na Biofachu je podporována v rámci dotačního podprogramu 9.H. Podpora účasti na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí (částečná úhrada pronájmu výstavní plochy, úhrada registračního poplatku) dle podmínek každoročně upravovaných tzv. „Zásadami“,  více informací zde.

Na Biofach se přijeli podívat také ekofarmáři Stanislav Svatoň a Diana Benšová z Ekostatku Vlkaneč (vlevo). Na snímku s týmem Vinných sklepů Kutná Hora.

Digitální rozšíření veletržních zážitků

Přibližně každý čtvrtý účastník veletrhů Biofach a Vivaness 2023 využil také služeb digitální platformy. Většinou se jednalo o takzvané hybridní účastníky: zúčastnili se osobně, ale zároveň využili platformu jako digitální doplněk před, během i po skončení akce.

Veškerý obsah (kontakty, prezentace vystavovatelů i produktů) včetně záznamů přednášek kongresu bude k dispozici ještě zhruba šest měsíců po skončení akce. Návod, jak se přihlásit k online platformě, najdete zde.

Nová iniciativa Move organic

Zajímavou novinkou je spojení čtyř evropských veletrhů, které budou od ledna 2023 pod patronací Biofachu vystupovat v rámci jednotné značky Move organic. Pod heslem „Hýbeme ekologickým zemědělstvím, stejně jako ekologické zemědělství hýbe světem“ hodlají spolupracovat na podpoře ekologického zemědělství a bio trhu.

Zakládajícími členy jsou Bio Festival v řeckých Aténách, Ekoloji v tureckém Izmiru, ORGANIC-2023 v ukrajinském Kyjevě a BiObernai ve francouzské Obernai. Více https://www.moveorganic.eu/

Biofach 2023 je mrtev, ať žije Biofach 2024

Biofach na norimberském výstavišti je místem, kde lidé sdílejí svou vášeň pro biopotraviny, vzájemně se poznávají a vyměňují si názory, a to již od roku 1990. „Biofach vnímám jako otevřenou platformu pro diskuze, dotazy a odpovědi v rámci mezinárodního setkání odvětví. Jezdím sem pravidelně dobít baterky – načerpat sílu, energii a inspiraci. Je to pro mě takový odrazový můstek pro další celoroční aktivity,“ dodává Andrea Hrabalová z Lovíme.bio – organizace, která ve spolupráci s PROveletrhy pořádá na Biofach pravidelně jednodenní zájezd z Prahy.

Účastníci zájezdu na Biofach, který každoročně pořádá Lovíme.bio.

Účastníci zájezdu na norimberský Biofach a Vivaness – 16. února 2023.

 

Nenechte si to ujít – příští Biofach/Vivaness 2024 se bude konat na norimberském výstavišti od 13. do 16. února 2024.

Mezinárodním patronem veletrhu je IFOAM – Organics International, národní podpůrnou organizací je Německý svaz výrobců biopotravin (BÖLW).

 

Autorka: Andrea Hrabalová pro Lovíme.bio

Foto: archiv Lovíme.bio a Biofachu

Fotogalerie: