Část projektu, která má být dostavěna do konce tohoto roku, nabídne celkem 245 bytů. Areál pak po dokončení dalších dvou etap nabídne na 550 bytů, přičemž třetina z nich bude k pronájmu. V budově bývalé varny vznikne mimo jiné pětipatrová galerie výtvarníka Davida Černého.
„Lihovar je v rámci Prahy ojedinělým a charismatickým místem. Nevnímáme ho jen jako pouhý obytný prostor, ale necháváme se vést lokalitou a ambicí projektu, který se nebojí měnit status quo a nabízí koncept, jenž bude rezidentům i návštěvníkům přinášet gastronomický, kulturní či společenský zážitek,“ říká Marcel Soural, předseda představenstva skupiny Trigema.
Tady začíná Smíchov
Lokalita jižní části Smíchova je podle Sourala jednou z dynamicky se rozvíjejících oblastí, kterou v blízké budoucnosti čeká proměna v moderní evropskou čtvrť. „Chceme, aby si každý, kdo pojede od jihu do Prahy, zapamatoval, že tady začíná Smíchov,“ doplňuje Soural.
Když se v nájmu bydlí jako v hotelu. Nové projekty ukazují budoucnost |
Součástí první etapy projektu bude i průchozí zelený parkový vnitroblok, mateřská škola či streetballové hřiště. Určitou inspirací pro investora byl londýnský King‘s Cross.
„Industriální Londýn nás hodně baví a bylo to i v zadání projektu,“ potvrzuje Soural a dodává, že Trigema zde plánuje investice okolo čtyř miliard korun.
Duch staré zástavby
Kromě restaurací a kaváren nabídne Lihovar na 4 500 metrech čtverečních i supermarket a další lokální obchody a služby. „Počítáme s celoročním provozem a místa setkávání jsou navržena tak, aby nenarušovala poklidnou pohodu bydlení,“ říká mluvčí skupiny Trigema Petra Martínková.
Tisíc nájemních bytůTrigema chce do šesti let postavit až tisíc nájemních bytů. Mezi ně mají například patřit i malé byty v pražských Nových Butovicích v Top Tower, která by se v případě realizace stala se 135 metry nejvyšší budovou v Česku. Výše investic má být zhruba 13 miliard korun. „Když to půjde dobře, tak bychom dokončení mohli dosáhnout do roku 2029,“ říká předseda představenstva Trigema Marcel Soural. |
Za architekturou Lihovaru stojí studio Black n' Arch Davida Černého. Podle výtvarníka chce studio navázat na industriální duch staré smíchovské zástavby. „Bude to připomínka toho, jak byl dřív Smíchov pěkně industriální,“ sděluje Černý.
Výroba lihu a octa v lihovaru, který založili v roce 1880 Samuel Fischl a Adolf Rosenbaum, zde skončila v roce 2001. Prakticky od té doby se mluví o přestavbě areálu. V roce 2015 představil investor Goldfin Investments Limited podnikatele Michaela Barnetta projekt s názvem Zlatý lihovar. Ten se rozhodl komplex v roce 2017 prodat.
V tendru uspěla Trigema a definitivně ho převzala předloni. Došlo k úpravě projektu při zachování původního urbanistického konceptu a přejmenování na Lihovar Smíchov. Na stavební povolení čekali investoři celkem sedm let.
Velmi specifická bude dle slov developera třetí etapa výstavby, která vyroste na jižní straně pozemku. Trigema zde plánuje postavit továrnu s komínem. „Oba objekty však budou obytné, určené pro atypické loftové byty s industriálním rázem,“ míní Martínková. Lihovar bude mít komíny dva – jeden původní, památkově chráněný, a druhý nově postavený.
Praha má i další jizvy
Na Smíchově současně vznikají také další projekty, které mají ambici pražskou čtvrť výrazně proměnit. Jedním z nich je Smíchov City, vznikající na území mezi dvěma stanicemi metra Anděl – Na Knížecí a Smíchovské nádraží, který má být se svými 400 tisíci metry čtverečními bytových či obchodních ploch největším projektem v moderních dějinách Prahy. V okolí nádraží vzniknou díky čtvrti i nové školy či park.
Hrubá stavba hotova. Smíchov City je největší komerční projekt současného Česka |
„Těší mě, že se nám postupně daří zacelovat jizvy Prahy. Smíchov City je v tomto ohledu první brownfield, který se promění v živou a funkční čtvrť. Podobných míst je ovšem ještě mnoho – Bubny-Zátory, Nákladové nádraží Žižkov nebo třeba Hloubětín, jsou to další výzvy, které před námi stojí,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR).
Důležitým bodem pro budoucnost Smíchova je i modernizace vlakového nádraží. Ta nedávno dostala po několika měsících nejasností stavební povolení. Čtyřmiliardový projekt by měl být hotový do roku 2028, kromě nových kolejí a nástupiště přibude i nová lávka přes kolejiště či opravená výpravní budova.