Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Inflace omezuje cenotvorbu výrobcům spotřebního zboží v Evropě a tlačí na marže

Inflace omezuje cenotvorbu výrobcům spotřebního zboží v Evropě a tlačí na marže

02.03.2023 13:41
Autor: Redakce, Patria.cz

Inflací ochuzení Evropané mají dost toho, že musí vynakládat více za potraviny, mýdlo a další značkové zboží, a tak se postavili do čela povstání spotřebitelů. Společnosti od Unileveru, vlastníka Ben & Jerry’s, až po výrobce Lysolu Reckitt Benckiser Group hlásily v posledních měsících klesající objemy prodejů. Mnoho spotřebitelů se totiž během krize životních nákladů obrátilo na levnější zboží soukromých značek. A nejpalčivější je tento problém  právě v Evropě.

„Evropané jsou ve stresu. Mají problém se změnami cen,“ řekl Nicandro Durante, generální ředitel Reckitt. Produkty firmy Reckitt, které souvisejí se zdravím, jsou obvykle vůči recesím odolné, protože se kupují méně často a nakupující je mohou považovat za nezbytné. Přesto tato britská společnost oznámila 5,8% pokles prodaných objemů za posledním čtvrtletí, což lze jen částečně vysvětlit tím, že po pandemii prodává méně dezinfekčního prostředku Lysol.

U Unileveru je to podobný příběh. Když výrobce majonéz Hellmann’s v roce 2022 zvýšil v Evropě ceny o 8,3 %, objem produktů, které zde prodal, klesl o 3,9 %. Ale v Severní Americe, kde byl nárůst cen ještě větší, klesly objemy jen o polovinu toho, co v Evropě. Obdobné problémy se slabší spotřebou v Evropě zaznamenaly rovněž Nestle, Danone a Colgate-Palmolive.

3

"Je to opravdu značný skok," řekl finanční ředitel Unileveru Graeme Pitkethly při nedávném rozhovoru s analytiky o evropském posunu deflace k inflaci. "V poslední době narostl podíl soukromých značek v Evropě ve většině kategorií."

Pokud jde o další zvyšování cen, zdají se být výrobci produktů pro domácnost a osobní péči opatrnější, než jejich protějšky prodávající potraviny a nápoje, uvedli minulý týden analytici Barclays Lauren Lieberman a Andrew Lazar v komentáři po konferenci Consumer Analyst Group of New York. Slábnoucí cenotvorná síla výrobců spotřebního zboží kontrastuje s výrobci automobilů a leteckými společnostmi, které mohly tlačit ceny nahoru kvůli omezené nabídce a zadržované poptávce.

Generální ředitelé společností, jako je Reckitt a Nestlé, si myslí, že inflace už dosáhla vrcholu. Přesto problémy na straně nabídky zemědělských produktů, pokračující geopolitický dopad války na Ukrajině a silnější oživení v Číně, než se očekávalo, by mohlo vyvolat další šoky ve vstupních nákladech, včetně logistiky nebo surovin.

Globální potravinová inflace

Minulý týden USA uvedly, že uvalí 200% clo na dovoz ruského hliníku, což je krok, který pravděpodobně zvýší celkové ceny a náklady zejména výrobcům nápojů, jako je Coca-Cola. Odcházející generální ředitel Unileveru Alan Jope v lednu předpověděl prudký nárůst spotřeby v Číně, druhé největší světové ekonomice, poté, co zrušila omezení proti covidu rychleji, než kdokoli předpokládal.

Pokud budou výrobci zubní pasty a majonéz neustále zvyšovat ceny, budou čelit výrazné erozi podílu na trhu, a tak je hledání nákladové efektivity stále důležitější. „Lze očekávat, že když inflační cyklus spěje ke konci, je každé nové cenové rozhodnutí obtížnější,“ řekl finanční ředitel společnosti Procter & Gamble Andre Schulten. "Děláme vše, co je v našich silách, abychom vykompenzovali nárůst nákladů naší produktivní prací, abychom minimalizovali potřebu změny cen."

Těžká doba

Ve slabších objemech v Evropě mohly hrát roli strukturální rozdíly ve vyjednávání o růstu cen mezi USA a starým kontinentem. Dodavatelé v Evropě obvykle vyjednávají ceny s maloobchodníky jednou ročně, zatímco v USA k těmto jednáním dochází pravidelněji v průběhu roku.

Zástupce generálního ředitele Danone Juergen Esser uvedl, že dopad na objemy v Evropě byl kvůli rostoucím nákladům rychlejší než zvýšení cen, které by bylo možné vyjednat. Společnost přestala dodávat některé produkty, protože nebyla schopná včas změnit jejich ceny. Vyjednávání o cenách ale mohou mít také opačný účinek. Společnost Heinz dočasně přestala dodávat své výrobky pro Tesco kvůli cenovým potyčkám.

Přesto existují některé kategorie, které se těší odolnější poptávce – zejména péče o domácí mazlíčky u Nestlé a Colgate, kterým se podařilo zvýšit jak ceny, tak prodeje. Přesto jsou hrubé marže u většiny výrobců spotřebního zboží pod úrovní z roku 2021 a je tedy pravděpodobné, že budou chtít získat část ziskovosti, o kterou přišli.

Chyby v odhadech plánů konkurentů s sebou však nesou v tomto ostře konkurenčním sektoru tvrdé postihy, říká Richard Webster, vedoucí pro globální spotřebitelské produkty v poradenské firmě Bain & Company. "Mezi společnostmi zabývajícími se spotřebním zbožím existuje konkurenční dynamika, protože pokud zvýším cenu, ale můj konkurent ne, může dojít k poměrně velké změně podílu na trhu."

Zdroj: Bloomberg

 
 
 

Čtěte více:

Důvěra podnikatelů i spotřebitelů je nejvyšší od loňského března. Stále však panuje nejistota ohledně budoucího vývoje
24.01.2023 10:03
Důvěra v českou ekonomiku je nejvyšší od loňského srpna. Takzvaný souh...
GfK: Nálada spotřebitelů v Německu se zlepšuje hlavně díky poklesu cen energií
24.01.2023 10:26
Spotřebitelská nálada v Německu se dál zlepšuje, zejména díky poklesu ...
Tři trumfy investora podle Credit Suisse, pokud nevěříte, že přijde recese
25.01.2023 15:42
Investoři se vrhají do špatných sektorů z pohledu investic do akcií, p...
Co je příčinou podstatného rozdílu v chování mezi americkým a evropským spotřebitelem?
13.02.2023 6:16
Hlavní ekonom Natixisu Patrick Artus si všímá jednoho z největších roz...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.04.2024
22:01První den zasedání FEDu zámořské trhy poklesly  
17:55Kdy se konečně dostaví napřimování výnosové křivky?
17:27Pale Fire Financing a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:25Japonsko bojuje za silnější jen, ale trhy mu to nevěří  
17:13Akciové trhy zmítané výsledkovou sezónou  
16:55WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
16:53Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů
16:50Výsledky PayPal: Akcie rostou poté, co společnost zvýšila celoroční výhled zisku  
16:42SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Pozvánka na mimořádnou valnou hromadu
16:30AMISTA investiční společnost, a.s.: STING investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. - Výroční finanční zpráva 2023
15:52Vláda schválila reformu penzí se zvyšováním věku nad 65 let
15:28HPM: Monetizace umělé inteligence s velkým otazníkem
15:26Coca-Cola v prvním čtvrtletí mírně zvýšila tržby i zisk, zlepšila výhled
14:58Hlad po hubnutí trvá, Eli Lilly díky tomu vylepšila výhled
14:40Tržby řetězce restaurací McDonald's zaostaly za odhady, zákazníci šetří
14:36AMISTA investiční společnost, a.s.: INFOND investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. - Výroční finanční zpráva 2023
14:34AMISTA investiční společnost, a.s.: IFIS investiční fond a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
14:32ČEZ, a.s.: Zpráva o udržitelném rozvoji za rok 2023
14:29AMISTA investiční společnost, a.s.: ASOLERO SICAV a.s. Výroční zpráva za rok 2023
14:04Volkswagen po 1Q24: Značka Audi stáhla provozní marži celé skupiny pod konsensus analytiků  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu
3:45Čína - PMI v průmyslu Caixin
9:00CZ - HDP, q/q
10:00DE - HDP, q/q
11:00EMU - HDP, q/q
11:00EMU - Inflace, předběžný odhad, y/y
15:45USA - Index aktivity ISM Chicago
16:00USA - Index spotř. důvěry Conference Board