Matěj Schneider: Sloup kouře nad Ohiem představuje černé svědomí americké politiky i velkého byznysu
V pátek 3. února vykolejil ve východním Ohiu vlak společnosti Norfolk Southern s více než 50 cisternami nebezpečného materiálu. Začal hořet a po víkendu se místní úřady rozhodly přistoupit ke kontrolovanému odpalu, prý to měla být lepší alternativa než riskovat samovolnou explozi. Přilehlé město East Palestine zahalil hustý, černý, toxický kouř.
Už několik dní poté po trati jezdily opět vlaky – mnohdy dvojnásobně naložené, aby nahnaly ztráty, které výpadek železnici způsobil. Katastrofa bohužel už vcelku očekávatelně ukazuje na selhání amerických institucí na mnoha úrovních.
Čtěte také
Ohijský guvernér Mike DeWine se snaží význam následků nehody minimalizovat. Federální agentura pro ochranu životního prostředí nechává na testy místní vody a ovzduší objednávat tu samou společnost, která nehodu zavinila, a administrativa Joea Bidena katastrofu, která má potenciál ohrozit zdraví a životy řádově desítek tisíc Američanů, ignorovala, dokud nebyla tlakem veřejnosti donucena reagovat.
Politického vakua využil Donald Trump, který už plně naskakuje na prezidentskou kampaň na volby roku 2024. Ještě předtím, než by do východního Ohia zavítal jakýkoliv významný představitel Bidenovy administrativy, přivezl sem symbolicky Trump balenou vodu – pochopitelně obrandovanou jeho vlastním jménem. Během tiskových prohlášení v East Palestine obvinil Joea Bidena, že mu víc záleží na osudu Ukrajiny než jeho vlastních krajanů.
Buttigieg jako zklamání
Faktem je, že ve věci nehody v East Palestine mají máslo na hlavě takřka všichni politici z Washingtonu za poslední dekády. Loni upozorňovali na problémy amerických železnic jejich zaměstnanci, kteří hrozili stávkou. Na popud Joea Bidena ji společnými silami jak demokraté, tak republikáni v Kongresu zatrhli.
Čtěte také
Předtím ale Trumpova administrativa rozcupovala regulace ošetřující bezpečnost vlaků převážejících nebezpečné materiály. Předchozí administrativa Baracka Obamy se sice pokoušela po vlakové nehodě v New Jersey roku 2014 (během které mimochodem unikaly vesměs stejné látky jako nyní v Ohiu) regulace zpřísnit. Po lobbingu železničních korporací se ale nechala všikanovat do víceméně bezvýznamných změn.
Velkým zklamáním v reakci na vykolejení je opět Bidenův ministr dopravy Pete Buttigieg. Ten si před dvěma lety vydupal právě dopravní post, dost možná v naději, že v postcovidové době bude moct slavnostně otevírat mnohé nové infrastrukturní projekty a on se tak stane logickým uchazečem o demokratickou nominaci na prezidenta po konci Bidenova úřadování.
Po nástupu do funkce se na něj ale sesypala jedna krize za druhou: od kolabujících dodavatelských řetězců přes krizi amerických aerolinek a zmíněné nespokojené železničáře až teď po nehodu v East Palestine. Ani jedné z výzev se Buttigieg nebyl s to chopit a místo toho tráví většinu času vzletnými proslovy zarámovanými v přesvědčení, že vlastně federální vláda nic dělat nemůže. Jeho minulost jakožto zaměstnance konzultantského giganta McKinsey & Company se nezapře.
Spojené státy jsou bohužel na nejrůznější environmentální katastrofy zapříčiněné korporátní nedbalostí a arogancí nebo neschopností úřadů zvyklé. Nehoda v East Palestine připomíná tragédie s otrávenou vodou ve Flintu v Michiganu a v Jacksonu v Mississippi, ale také korporátní toxické zločiny ze Západní Virginie v případě DuPontu nebo Kalifornie v případě Pacific Gas & Electric.
Tyto katastrofy ale měly plíživější, nenápadnější počátky. Tváří v tvář sloupu nepřehlédnutelného hustého, černého, toxického kouře nad východním Ohiem je kaskáda vládních i korporátních selhání v tomto případě ještě ostudnější.
Autor je publicista
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.