V žebříčku nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě se Whalebone umístil na 25. místě. S meziročním růstem 1240 % jsou v rámci České republiky sedmí. A jejich krasojízda rozhodně ještě nekončí.

Whalebone chrání uživatele internetu, aniž by si museli instalovat software. „Kryjeme situace, kdy například dostanete podezřelou zprávu přes smsku, email, WhatsApp nebo jiný messenger, která obsahuje škodlivý obsah“ říká CEO Whalebone Richard Malovič. Další situace, kde Whalebone uživatele chrání, je například když uživatel nechce, aby aplikace nebo jeho zařízení odesílalo data někam jinam. Malovič k tomu uvádí: „jsme schopni vypátrat vaše hesla, platební karty nebo osobní doklady v případě, že kolují někde po internetu a někdo by je mohl zneužít.“ Aktuálně chrání Whalebone přes 10 milionů lidí a jeho cílem je chránit až jednu miliardu do roku 2030

Hlavní důvod úspěchu 

Podle Richarda Maloviče je za vším hlavně trpělivost: „Samozřejmě by to nešlo bez inovativního produktu. Ale ve chvíli, kdy máte to štěstí, že máte globální produkt, neexistuje pro růst žádná externí překážka, je to ve vás. Musíte vydržet, být dostatečně flexibilní a kreativní. Mezi dneškem a stavem, kdy budeme stokrát větší je hlavně proces, který je třeba si odpracovat.“

Jak je produkt inovativní?

„Ať už se účastníme výběrových řízení v jihovýchodní Asii, v latinské Americe nebo severní Evropě, potkáváme se tam s jedním z našich tří až čtyř konkurentů. Na světovém trhu je nás tedy třeba pět“, tvrdí Malovič. Podle něj je jejich nejdůležitější byznysová propozice jednoduchá adopce, díky které jsou schopni dostávat produkt k velkému množství lidí a zákazníka chránit bez toho, aniž by si cokoliv instaloval. Podle Maloviče stačí prý jen vyslovit přání a sdělit ho poskytovateli internetového připojení.

Whalebone chce zůstat v Brně 

„… budeme globální firma s pobočkami po celém světě, pokud možno s centrálou v Brně”, říká Richard Malovič a vyzdvihuje pozitivní dopad příchodu mezinárodních společností do Brna na nalákání a udržení technického talentu. Zároveň ale dodává, že je nejvyšší čas na to, aby v Brně firmy s tisíci zaměstnanci vznikaly a sídlily – kterých je tu momentálně stále poskromnu. Bohužel se podle Maloviče Brno potýká s nedostatkem vysoce kvalifikované pracovní síly. „Dokud tady nebudeme mít technické a obchodní ředitele, kteří působili na globální úrovni, tak se zásadněji neposuneme.“

A jaké jsou rady pro ostatní foundery: 

„Buďte houževnatí. Choďte na JIC pro mentoring a na meetupy. Tam vám řeknou: nevzdávej to, tohle řešil každý, dá se to řešit tak a tak. Necháte se na půl roku někde zaměstnat, vydýcháte to a začnete znovu. Takže ještě jedno moje doporučení tomu pětiletému chlapci a dalším, kteří sní o podnikání: choďte na akce. Sám jsem na ně chodil ke konci vysoké školy a v začátku, kdy jsem pracoval. Nejdřív jsem tu podnikatelskou atmosféru inhaloval a pak už mi to nedalo. A netrvalo to dlouho, jen pár měsíců. Takže: načuchejte to a pak to pořádně rozjeďte!“

JIC se jako člen Enterprise Europe Network snaží budovat inovační byznysový ekosystém na světové úrovni, a proto každoročně pořádá desítky akcí – od workshopů pro začínající podnikatele po mezinárodní konference – vybírejte ZDE.

Celý rozhovor s Richardem Malovičem si můžete přečíst ZDE