Financování nákupu v e-shopech pomocí kreditní karty roste, je třikrát vyšší než v roce 2015

Brno, 17.3.2023 – Popularita nakupování v e-shopech pomocí kreditní karty podle údajů společnosti Home Credit vzrostla o 11 procentních bodů od roku 2015. Průměrný nákup zboží na internetu je dvakrát vyšší, než co v průměru utratí Čech v kamenné prodejně pomocí platby kreditní kartou. Na splátky se nejvíce nakupují mobilní telefony, a to jak v kamenných prodejnách, tak v e-shopech.    

Ještě v roce 2015 tvořil nákup pomocí kreditní karty v e-shopech pouhých 5,5 % z celkového objemu nákupů společnosti Home Credit. Postupně se poměr zvyšoval, a to nejenom kvůli covidu, i když největší meziroční nárůst byl zaznamenám právě v roce 2020. To se objem celkových úvěrů na kreditní katy v e-shopech přehoupl přes              14 %. V loňském roce se pak stabilizoval na 16,5 %. Zajímavostí je, že zhruba 1 milión transakcí pomocí kreditní karty, které spotřebitelé uskuteční jak v kamenných prodejnách, tak online, je do 100 Kč za jeden nákup. Přičemž       90 % z nich se uskuteční v kamenném obchodě. Může se jednat o útratu za kávu pomocí kreditní karty v oblíbené kavárně, v online platbách se to týká například platby za cloudové úložiště, streamovací služby nebo spropitné pro řidiče přepravních služeb.

„Zboží, které nejčastěji nakupují naši zákazníci na splátky, ať už v e-shopech nebo v klasických obchodech, jsou mobilní telefony, televize, počítače, bílé elektrospotřebiče a nábytek,“ uvádí obchodní ředitel Home Creditu Marek Tomčík.

Obecně z čísel Home Creditu vyplývá, že v e-shopech lidi při platbě kreditní kartou v průměru utrácejí více, kupují tam dražší sortiment. „V online nákupech máme dvakrát vyšší průměrný nákup zaplacený kreditkou než v kamenných obchodech. Z toho vyplývá, že lidé preferují pro dražší zboží nebo služby internet, kde mají jednodušší možnost výrobky porovnat a dohledat doporučení od jiných zákazníků,“ říká Marek Tomčík z Home Creditu. Většina zákazníků Home Creditu financuje úvěrem jenom jeden produkt, konkrétně 80 % zákazníků splácí jenom jeden produkt na splátky, 17 % čerpá úvěr současně na 2 až 3 produkty.

V kamenných prodejnách na kreditní kartu nakupuje 54 % žen a 46 % mužů. Zajímavější je poměr v e-shopech, kde nákupy žen od roku 2015 vzrostly o 10 procentních bodů (z 37 % na 47 %).

Není asi překvapením, že starší věková skupina nakupuje více v kamenných prodejnách, necelých 55 % představují nákupy zákazníků ve věku 55 let a výše, v online nákupech pomocí kreditní karty obsadila pomyslné první místo věková skupina 45 – 54 let (34 % nákupů pomocí kreditní karty).

U úvěrových produktů nevidíme příliš velký vliv covidových let na změnu zákaznického chování. Je zde vidět postupný nárůst nákupů na splátky nebo pomocí kreditní karty v e-shopech, který je ale poměrně lineární, nikoliv skokový. Čísla Home Creditu ukazují, že i starší věkové skupiny nakupují více online, lidé ve věku 45 až 54 let financují nákupy v e-shopech pomocí kreditní karty vůbec nejvíce, což je ale generace, které už technologie nejsou cizí a umí využívat výhody kreditních karet spojené s včasným splacením. 

„Přesun do online prostředí je kontinuální a má stále rostoucí tendenci. Lidé se naučili online nakupovat, bez problémů používají kreditní karty. Pokud si potřebují zafinancovat nákup některé věci dlouhodobější povahy pomocí úvěru, vědí, že si pohodlně vyřídí vše v e-shopu. Ke sledování a správě svých financí používají mobilní aplikace a pokud si chtějí požádat o konsolidaci více úvěrů, mohou tak učinit také online,“ vysvětluje Marek Tomčík z Home Creditu. 

Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je součástí globální fintech skupiny, která ve svém oboru patří k největším na světě. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2022 úvěry v celkové výši téměř 13,9 miliard Kč. Více na www.homecredit.cz.


Skupina PPF podniká ve 25 zemích. Investuje do řady odvětví, od finančních služeb přes telekomunikace, média, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva ve výši 40,13 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 70 000 lidí (k 30. 6. 2022).