Boj o nový most na Výtoni: Doprava na železničním mostu musela být kvůli jeho stavu omezena, zastaví se úplně?

Kolem osudu chátrajícího železničního mostu na Výtoni se v poslední době strhla diskuse mezi politiky i odborníky poté, co na něm musela být omezena doprava kvůli riziku zřícení. Aktuálně se přitom řeší otázka, zda postavit most nový, nebo stávající zrekonstruovat. Odborníci se jednoznačně shodli na výstavbě nového mostu, věcí se však ještě bude koncem března zabývat pražské zastupitelstvo.

Už sto dvacet let je pražský Smíchov propojený s Výtoní právě Vyšehradským železničním mostem. A přestože přes most vede velmi vytížená železniční trasa spojující Hlavní a Smíchovské nádraží, nebyly po 30 let provedeny žádné významnější údržbové práce. Důsledkem je, že stará plávková ocel je zkorodovaná do takové míry, že od poloviny ledna musela být přes most omezena doprava. Kvůli havarijnímu stavu nesmí po mostu jezdit vlaky s více lokomotivami a od února byl dokonce vydán zákaz provozu nákladních vlaků.

Odborníci jsou pro nový most, politici nepochopitelně lavírují

V únoru 2023 most řešilo kolokvium odborníků pod záštitou ministerstva dopravy. Drtivá většina odborníků je pro stavbu nového mostu. Oprava toho stávajícího by si vyžádala přibližně stejné peníze jako výstavba nového mostu, tedy zhruba dvě miliardy korun. 

Během rekonstrukce, argumentují odborníci, by se muselo vyměnit přibližně 70 procent mostu, oprava samotná by navíc dlouhodobě situaci nevyřešila, protože by bylo potřeba do zrekonstruovaného mostu investovat dalších 250 milionů korun každých 20 až 30 let. U nového mostu by naopak byla údržba jednodušší a levnější – byl by pouze zapotřebí antikorozní nátěr až okolo roku 2075, tvrdí unisono Správa železnic, experti z ČVUT, Kloknerova ústavu i České komory architektů.

Politická reprezentace ale nemá na osud mostu jasný názor a odpovědnost přehazuje na stát, ačkoliv je potřeba rozhodnout co nejrychleji. Příkladem je nový pražský primátor Bohuslav Svoboda nebo jeho náměstek Zdeněk Hřib, kteří sice uznávají potřebu především rozšířit most o třetí kolej, ale zároveň vyzdvihují jeho historickou hodnotu. Jejich nerozhodnost může pramenit i z toho, že někdejší radní pro dopravu Adam Scheinherr, nyní v opozici, dříve poměrně hlasitě prosazoval rekonstrukci Výtoňského mostu a nyní by se na tématu mohl politicky přiživit.

Další předražená rekonstrukce?

Celkově se zdá, že situace okolo mostu na Výtoni až příliš připomíná nedávnou nechvalně známou rekonstrukci Libeňského mostu z produkce dvojice Hřib-Scheinherr. Praha sobě se přitom v argumentaci o rekonstrukci mostu na Výtoni opírá o stejného architekta jako v případě Libeňského mostu. Švýcarský profesor Eugen Brühwiler v případě Libně i Výtoně v minulosti tvrdil, že stavba nového mostu je výrazně ekonomicky nevýhodná. 

Ovšem alespoň v případě Libně šlo o velký omyl, jelikož oproti Brühwilerově posudku došlo už k více než čtyřnásobnému růstu rozpočtu opravy mostu, a to práce na něm ještě nezačaly. Scheinherr v roce 2019 uvedl, že rekonstrukce Libeňského mostu vyjde na 477 milionů korun. V roce 2022 ale hl. m. Praha uzavřelo smlouvu na opravu poškozeného mostu s konsorciem vedeným společností Metrostav TBR, kdy konsorcium uspělo s nabízenou cenou 2,18 miliardy korun bez DPH.

sinfin.digital