Etanol může pomoci s dekarbonizací silniční dopravy, tvrdí francouzská studie

© Shutterstock

Tento článek je součástí Special reportu: Jaká bude role biopaliv v dekarbonizaci evropské dopravy?

Nová francouzská studie zjistila, že hybridní vozidla, která jsou až z 85 % poháněna etanolem z obnovitelných zdrojů (E85), jsou stejně šetrná ke klimatu jako elektromobily. Nevládní organizace ale výsledky studie označují za absurdní.

Zjištění obsažená ve francouzské studii jsou podle etanolového průmyslu klíčová pro řešení pokračující patové situace v debatě o zákazu automobilů se spalovacími motory po roce 2035.

Studie, kterou provedl francouzský veřejný institut zabývající se energetikou a životním prostředím (IFPEN), měřila a porovnávala emise skleníkových plynů různých typů vozidel během celého životního cyklu. Konkrétně se zaměřila na vozidla poháněná výhradně benzinem, plug-in flex-fuel hybridy jezdící na E85 (E85 znamená, že vozidlo jezdí na 85 % obnovitelného etanolu a 15 % fosilního benzinu) a plně elektrické automobily.

Analýza životního cyklu podle studie zohledňuje veškeré emise skleníkových plynů spojené s vozidlem a jeho baterií, tedy od výroby až po recyklaci, a také použitou energii, včetně její výroby, rafinerie, dopravy, distribuce a spalování. Zjištění pak byla aplikována na francouzský a evropský mix elektrické energie.

„Toto srovnání, které se vztahuje k roku 2022 s prognózami pro rok 2040, ukazuje, že plug-in flex-fuel hybridy na E85, které 40 % vzdálenosti urazí v elektrickém režimu, jsou přinejmenším stejně šetrné ke klimatu jako plně elektrická vozidla, a to s francouzským mixem elektrické energie, který je již nyní nízkouhlíkový, a ještě více s průměrným evropským mixem, který má vyšší uhlíkovou stopu,“ uvádí se ve studii.

Studie rovněž tvrdí, že plug-in hybridy poháněné palivem E85 mají ve srovnání s plně elektrickými vozidly výhody. Uvádí se v ní, že pokud jsou všechna dobíjecí místa obsazena, mohou řidiči cestovat na dlouhé vzdálenosti, aniž by museli dobíjet baterie, a to jednoduše tím, že natankují E85.

Studie navíc zdůrazňuje, že jejich baterie jsou menší, a spotřebovávají tak „méně nerostných surovin vyrobených mimo EU a méně energie při výrobě“.

EU nevidí v biopalivech budoucnost

Na rozdíl od celosvětových trendů se Evropa rozhodla biopaliva vyráběná z plodin postupně vyřadit.

Doprava je dnes v EU zodpovědná za 27 % celkových emisí skleníkových plynů. Přestože EU přijala několik právních předpisů, požadovanou změnu zatím nepřinesly.

Nevládní organizace zabývající se ochranou životního prostředí již dlouho namítají, že produkce biopaliv z plodin vede ke zvyšování cen potravin. Plodiny jsou totiž využívány spíše k plnění nádrží automobilů než k obživě lidí.

Průmysl pro změnu tvrdí, že biopaliva založená na plodinách, jako je etanol, mají zásadní význam pro dekarbonizaci dopravy. Zavádění elektromobilů bude podle zástupců biopaliv trvat mnoho let kvůli vysokým nákladům a relativně špatné infrastruktuře. Etanol tak představuje důležitou alternativu.

V současné době probíhá třetí revize směrnice o obnovitelných zdrojích energie a evropští úředníci trvají na tom, že po roce 2030 se má role konvenčních biopaliv omezit. Průmysl ale podotýká, že by se měli více dívat na reálný stav věci, tedy že ropa bude pohánět evropská auta navzdory snahám o dekarbonizaci i v roce 2030.

Realistický přístup

Debata o budoucnosti biopaliv souvisí s probíhající debatou o zákazu automobilů na fosilní paliva. „Je zřejmé, že členské státy EU nyní hledají realističtější přístup k dekarbonizaci dopravy, který se nespoléhá pouze na jednu technologii,“ uvedla Evropská asociace pro obnovitelný etanol (ePURE).

Asociace trvá na tom, že i po roce 2035 by měla mít obnovitelná kapalná paliva svou roli, a zdůrazňuje, že evropský obnovitelný etanol dnes šetří „v průměru 77 % emisí skleníkových plynů ve srovnání s fosilními palivy“.

ePure také zdůrazňuje, že obnovitelná paliva mohou pomoci zachovat cenovou dostupnost osobní silniční dopravy, což je vzhledem k vyšším cenám elektromobilů výzva. Zároveň by měla umožnit rychle snížit emise.

Nevládní organizace Transport and Environment (T&E) ale označila závěry studie za „absurdní“.

„Tvrzení, že plug-in hybridy na kombinaci fosilních paliv a biopaliv jsou pro klima stejně dobré jako elektromobily, je absurdní. Jedná se o nestoudný pokus ropného průmyslu pokračovat v prodeji fosilních paliv na úkor klimatu s obrovskými škodami na životním prostředí, které by s sebou přinášelo pěstování biopaliv,“ uvedla na dotaz EURACTIVu Anna Krajinská, manažerka pro emise vozidel a kvalitu ovzduší z organizace T&E.

Krajinská dodala, že stanovení cílů v oblasti emisí CO2 na základě emisí z výfuků je jediným způsobem, jak zajistit, aby evropský vozový park neznečišťoval životní prostředí.

„Tvůrci politik musí dodržet dohodnuté datum vyřazení motorů z provozu v roce 2035. Cokoli jiného může zmařit evropské klimatické cíle a ponechat otevřené dveře fosilním palivům,“ poznamenala Krajinská.

Organizace T&E rovněž uvedla, že studie nezohledňuje zlepšení uhlíkové stopy výroby baterií v Evropě a také „nadhodnocuje“ uhlíkovou náročnost elektrické sítě ve Francii a EU.

Dále má za to, že neexistuje žádná záruka, že plug-in hybridní elektromobily budou jezdit ze 40 % na elektřinu, protože „mnoho hybridních vozů v Evropě, zejména firemní vozy, se nabíjí a jezdí elektricky jen zřídka, pokud vůbec“.

EURACTIV kontaktoval Evropskou komisí s dotazem, proč nezohledňuje při výpočtu emisí CO2 v silniční dopravě celý životní cyklus vozidel. Přes opakovanou žádost ale redakce odpověď neobdržela.