Revel Bikes představil koncept DH rámu vyrobeného 3D tiskem

Americký výrobce Revel Bikes se pochlubil novým sjezdovým kolem, vyrobeným unikátní technologií...

Autor: Petr Bureš
Foto: Revel Bikes
Revel Bikes představil koncept DH rámu vyrobeného 3D tiskem

To si takhle sedíte v hospodě, přemýšlíte nahlas a najednou u třetího piva přijde nápad :-). Nevíme jestli to probíhalo přesně takhle, ale jisté je, že se myšlenka na tištěný rám zrodila nějak takto v hlavách dvou parťáků z Revel Bikes, majitele Adama Millera a designéra odpružení CBF Suspension Chrise Canfielda.

Přitom tihle dva hoši už zkušenost s jiným specifickým procesem výroby mají a to díky ráfkům, které z materiálu FusionFiber vyrábějí na plně automatizované lince CSS Composites. Velkou výhodou ohledně výroby ráfků, které se mimochodem takto vyrábějí již dva roky, je nejenom specifický výrobní proces, který je daleko méně náročný na uhlíkovou stopu, ale také skutečnost, že probíhá kompletně v Utahu v USA a není tak závislý na časově náročném a drahém plánování dopravy z Dálného východu.

Díky specifické výrobě ráfků tak vznikla myšlenka zkusit vyrábět v USA rovnou i celé rámy. Revel Bikes se v tomto směru domluvil s firmou Arevo, sídlící v Silicon Valley, která disponuje technologiemi specifického 3D tisku ze speciálního termoplastického kompozitního materiálu. Díky technologii 3D tisku jsou zcela eliminovány lidské chyby, spočívající v dodržování striktních pravidel pro kladení jednotlivých karbonových vrstev. Navíc zde nejsou potřeba drahé zapékací formy, pojiva a pryskyřice a ani na energie a teploty nákladný výrobní proces vyžadující speciální pece. 

Časově náročný proces výroby 3D tiskem je však prozatím velice drahý a je proto otázkou, zdali najde uplatnění pro sériovou výrobu? Další obrovskou výhodou této technologie je velice pružný a rychlý proces prototypování, který umožňuje ve vývojové fázi upravovat parametry tisku a operativně měnit tvar rámu na základě vývojových potřeb a není potřeba čekat dlouhé měsíce na dodání nového vzorku z Dálného východu.

Ideálním projektem pro testování nové technologie se stal vysokozdvihový 29" sjezdový model Rodeo s 200mm zdvihy na obou kolech. Revel Bikes sjezďáka ve své nabídce dosud neměl a je si vědomý toho, že poptávka po něm nebude zřejmě dosahovat takových čísel jako u allmountain modelů. Jenže i to právě nahrává možnosti otestovat právě na tomto segmentu jak by takové kolo mohlo fungovat.

Model, který se názvem inspiroval u oblíbené kovbojské atrakce, která je v lecčems podobná umění DH ridera v náročném sjezdu, kombinuje 200mm dvoukorunkovou vidlici s patentovaným systém odpružení CBF (Canfield Balance Formulla) pracujícím na bázi virtuálního zavěšení. Designově rám vychází z ostatních rámů tohoto výrobce, které využívají tlumič, umístěný vodorovně uvnitř předního rámového trojúhelníku. V tomto případě je zde použit dlouhý sjezdový tlumič specifikace 250 mm x 75 mm.

Ohledně geometrie se počítá s čistě sjezdovým spekem, postaveným na 62,7° hlavě a 77° sedlovce. V Revelu ale tvrdí, že ačkoli jde o sjezdový model, postavený na maximálních zdvizích, kolo se chová při šlapání spíše jako allmountain a vy na něm tak dokážete vyjet klidně i jinam než jenom do bikeparku s lanovkou. No, tady bych byl opatrný, protože se nedá čekat, že by se hmotnost kola mohla pohybovat v trailových hodnotách a tahat se celý den s 18 kg kolem bez motoru úplně nechcete :-).

V každém případě je potřeba brát avizovaný bike jako další z projektů v řadě, na kterých se budou testovat možnosti a schopnosti nových technologií a čas pak ukáže do jaké míry jsou podobné projekty v reálu životaschopné.

Kompletní info o Revel Bikes Rodeo najdete na stránkách výrobce www.revelbikes.com.

Revel Bikes Rodeo
Revel Bikes Rodeo
Revel Bikes Rodeo
Revel Bikes Rodeo
Revel Bikes Rodeo
Revel Bikes Rodeo
Revel Bikes Rodeo
Revel Bikes Rodeo
Revel Bikes Rodeo

Přečteno - 4506x Tagy: dh revel bikes my2023
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: GT Fury 2024
    Fotogalerie: GT Fury 2024
  2. PreviewGT Fury 2024 - sjezdařův sen
    GT Fury 2024 - sjezdařův sen
  3. Tech newsPropain představuje superlight limitku trailbiku Hugene
    Propain představuje superlight limitku trailbiku Hugene
  4. TechnikaFotogalerie: Trek Procaliber 8
    Fotogalerie: Trek Procaliber 8
  5. Testy - RecenzeTEST: Trek Procaliber 8
    TEST: Trek Procaliber 8
  6. TechnikaFotogalerie: Pells Root
    Fotogalerie: Pells Root

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.

redakční systém | ISSN 1803-5744