Časté opravy silnice se už dokonce staly i terčem vtipů řidičů, kteří v kolonách, způsobených zúžením do jednoho pruhu, tráví dlouhé minuty.
„Když se začne opravovat každý rok tato silnice mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem, která je vždy v docela pohodě stavu, poznáte, že stavební sezona začíná...“ komentoval, jen napůl rozverně fotografii značek zužujících silnici do jednoho pruhu, jeden z nich.
Dlouhé kolony jsou totiž pravidelnou součástí v podstatě jakékoliv opravy D56, případně navazující Místecké ulice. Ta se tentokrát bude opravovat minimálně do konce dubna.
Opravy na D/56 v posledních letechI/56 Ostrava, mikrokobercová úprava R56 MÚK Staříč, levá rampa v km 49 R56 Hrabová – Paskov R56 Ostrava – Frýdek-Místek R56 MÚK Staříč, pravá rampa v km 49 D56 Ostrava – Frýdek-Místek II. D56 most 56-064.3 D56 most 56-064.1 D56 mosty D56-052..1 a D56-052..2 D56 Ostrava – Hrabová, odstavný pruh D56 Staříč, rampy D56 mosty 56-049..1 a 56-049..2 Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic Ostrava |
„Zhruba měsíční rekonstrukce je rozdělena na jednotlivé části tak, aby oprava proběhla po polovinách částečně uzavřené vozovky. Provoz z Ostravy bude vždy veden v jednom jízdním pruhu. Za krátce uzavřené sjezdy a nájezdy je připravena značená objízdná trasa přes nejbližší mimoúrovňové křižovatky,“ konstatoval při oznámení opravy Miroslav Mazal z týmu komunikace ŘSD.
Téměř pravdu měl řidič komentující začátek dalšího stavebního údobí s kolonami na D56 i ve zmínce o každoročních opravách.
Jen za posledních deset let, od roku 2013, se dálnice D56 opravovala dvanáctkrát. Nepočítaje další opravy Místecké ulice, které kolony na výpadovce do Beskyd v posledních letech násobily.
Jen loni to byla například oprava podchodu a zastávek u Dřevoprodeje v Hrabůvce a oprava podchodu u sousední zastávky Benzina. Její druhá část, včetně tradičních front, ostatně řidiče čeká letos. Provoz bude opět sveden do jednoho pruhu.
Od roku 2013 mohli řidiči projet dálnicí D56 nerušeně od Frýdku-Místku do Ostravy jen v letech 2018 a 2019, ve zbývajících se opravoval jak povrch silnice, tak některé mosty.
„V roce 2013 šlo o čtyřtýdenní mikrokobercové úpravy a týdenní rekonstrukce nájezdových ramp u Staříče, o rok později pak pětitýdenní oprava kilometrového úseku a 24 týdnů trvající šestikilometrového úseku dálnice,“ vypočítal opravy jen mezi roky 2013–2014 Miroslav Mazal.
Celkem trvaly opravy D56 v posledních deseti letech minimálně 110 týdnů, nejdelší byly dvě opravy v délce 24 týdnů.
A je otázkou, zda budou mít řidiči na D56 po skončení stávající opravy po zbytek roku klid.
„V letošním roce na D56 významná omezení, s výjimkou možné dostavby protihlukových stěn kolem Sviadnova, neplánujeme,“ přiblížil další plány ŘSD Miroslav Mazal.
„Evidujeme ale požadavky jiných společností na provádění činností, které budou mít na dopravu po dálnici výrazný vliv. V tuto chvíli víme třeba o plánu na výměny kabelů v tělese dálnice nebo o opravě jednoho z mostů nad ní. Nejedná se o akce ŘSD, jsme pouze dotčení projekty jiných investorů.“
A podobné akce se nedotýkají jen řidičů. Kolony totiž silně pociťují i obyvatelé okolních obcí.
„Každý problém na dálnici D56, ať už jde o havárii, nebo opravu, okamžitě cítíme na dopravě,“ komentoval dopady dopravních omezení starosta Paskova Petr Baďura. „Při opravách je to ještě znatelnější, lidé zúžení často objíždějí přes Krmelín a Oprechtice. Už řešíme, že bychom tam, kvůli zklidnění situace, instalovali úsekový radar.“
A problémy s navýšením dopravy mají i v sousední Žabni. „Jsme průjezdní obec. Pro snížení provozu by nám pomohlo třeba zavedení levnějších regionálních dálničních známek, aby pro lidi bylo výhodnější jezdit po dálnici,“ naznačil jedno z možných řešení starosta Žabně Vladan Válek.