Hlavní obsah

RECENZE: Dvořákova Armida se vrací na česká jeviště

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvořákova Armida nepatří k často hraným operám. V letošní sezoně však prožívá svou renesanci. Ve spolupráci s britským Wexford Festival Opera ji v lednu uvedlo plzeňské Divadlo J. K. Tyla a v květnu bude mít premiéru na scéně Národního divadla v Praze.

Foto: Martina Root

Plzeňská Armida přináší i orientální nádheru a zdobnost

Článek

Ačkoli si Dvořák své poslední opery velmi cenil, Armida nikdy nezískala u publika takovou oblibu jako jeho vrcholná operní trojice Jakobín, Čert a Káča a Rusalka. A to nejen kvůli jazykově šroubovanému libretu Jaroslava Vrchlického. Její hudební řeč se vrací k tradiční romantické opeře a zároveň usiluje o světovost, jíž chtěl Dvořák dosáhnout obecně známým námětem. V Armidě se dotkl nastupujících směrů 20. století, zejména impresionismu, a titulní postavě napsal jednu z nejkrásnějších sopránových árií české opery.

Děj je inspirován eposem Torquata Tassa Osvobozený Jeruzalém, z něhož čerpá příběh milostného vzplanutí křižáckého rytíře Rinalda a pohanské kouzelnice Armidy. Důvodem, proč je Armida tak málo uváděna, je i její délka a interpretační náročnost. Šéfdirigent plzeňského souboru Norbert Baxa věnoval jejímu nastudování velkou pečlivost, takže pod jeho taktovkou zní orchestr i v náročných dechových sekcích čistě, s velkým entusiasmem a precizností, což ocenila již kritika wexfordské festivalové inscenace.

Foto: Martina Root

Aleš Briscein jako Rinaldo a Ivana Veberová jako Armida v plzeňské inscenaci poslední Dvořákovy opery

Režie Martina Otavy vychází ze scénografie Hartmuta Schörghofera, který je podepsán i pod režií wexfordské inscenace. Mohutná zrcadlová stěna odkrývá pohled do orientálního paláce a určuje i postavení a pohyb účinkujících, který je poměrně statický. Až na postavu krále Damašku Ismena, kterou Andrii Kharlamov rozehrává do výrazných pohybových variací a která vyhovuje i jeho mohutně znějícímu barytonu.

Foto: Martina Root

Andrii Kharlamov jako Ismen a Jakub Pustina jako Rinaldo v soubojové scéně Dvořákovy opery Armida

Rinaldo je po Tristanovi další úspěšně zvládnutou tenorovou rolí Jakuba Pustiny (alternuje Aleš Briscein). Titulní roli ztvárnila Ivana Veberová, která v Plzni vyrostla ke skutečně náročným úkolům. V Armidě vytváří živou a výborně zazpívanou postavu, s níž divák soucítí až do jejího tragického sebeobětování.

V dalších rolích zaujme poustevník Petr (Jan Hnyk), Jozef Benci jako Hydraot (alternuje Jevhen Šokalo) a Josef Moravec i Tomáš Kořínek v rolích rytířů. Radka Sehnoutková dokonale využila malý prostor Sirény k výrazné pěvecké kreaci. Náročné sborové partie zvládá plzeňský sbor dobře, nicméně i vzhledem ke svému počtu občas na hranici slyšitelnosti a vyváženého zvuku.

Armida je opera, s níž rozhodně stojí za to se seznámit. Příležitost se naskýtá v plzeňském Velkém divadle opět v neděli 9. dubna.

Antonín Dvořák: Armida
Hudební nastudování a dirigent: Norbert Baxa, režie Martin Otava, scéna a kostýmy Hartmut Schörghofer. Premiéra 28. ledna ve Velkém divadle, Divadlo J. K. Tyla Plzeň.
Hodnocení: 75 %

Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo J. K. Tyla, Národní divadlo

Reklama

Související témata:

Související články

RECENZE: Praha se opět dočkala Zpívání v dešti

Zpívání v dešti patří k nejuváděnějším a nejoblíbenějším klasickým muzikálům. Jen u nás se příběh ze začátků zvukového filmu dočkal již desítky nastudování....

RECENZE: Pentheův první a poslední mejdan

Eurípidovu hru Bakchantky uvedla Činohra Národního divadla v Praze na scéně Stavovského divadla. Režisér Jan Frič jí dal hudební tvář popového koncertu.

Výběr článků

Načítám