Film Tetování Jasuzy Masamury

Film Tetování Jasuzy Masamury Zdroj: Daiei Studios

Režisér Jasuzo Masumura
Íránský film Bez konce
Íránský film Cesta na měsíc
Íránský film K9
Íránský film Kůže
6
Fotogalerie

Karlovarský festival představí japonského klasika Jasuza Masumuru i nejaktuálnější íránské filmy

Jeden by se příští rok dožil stovky, druzí právě teď žijí nelehkou současnost a obtiskují ji do svých filmů. Osobitý filmař Jasuzo Masumura se na letošním MFF KV dočká retrospektivy, sekce Další zrození pak představí íránský film „tady a teď“.

Na nadcházejícím 57. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech bude k vidění hned jedenáct snímků Jasuzy Masamury (1924–1986), filmaře, který proslul sebevědomým bořením hranic mezi uměním a komercí. Jeho tituly se s lehkostí pohybovaly napříč žánry, stávaly se kultovními, ale také způsobovaly kontroverze.

Nepředvídatelná a vizionářská estetika Masumurových filmů, které snesou srovnání s tvorbou Nicholase Raye nebo Samuela Fullera, si nezadá s nadčasovostí témat, která režisér zpracovával – ničivá přitažlivost konzumní kultury a světa celebrit, ženská sexualita jako nástroj dosažení cílů, dědictví japonského imperialismu...

Svastika a Rudý anděl

Retrospektiva pokrývá roky 1957 až 1969. Sahá od prvotiny Polibky (1957) a nádherně nasnímaného melodramatu Dívka modrého nebe (1957) přes kousavý noirový thriller ze světa automobilové špionáže Černé testovací auto (1962) a velmi odvážné lesbické drama Svastika (1964) až po jeho vizuálně nejpůsobivější dílo Tetování (1966), tajemnou a brutální legendu z období Edo. Nechybí ani Masumurovo nejslavnější dílo Rudý anděl (1964), které bylo nedávno opatřeno nově restaurovanou 4K verzí.

„Tato retrospektiva je ve 21. století vůbec první tak rozsáhlou přehlídkou Masumurova díla včetně titulů zrestaurovaných ve 4K. Považujeme ji za více než důstojné zahájení příprav na oslavy režisérova stého výročí narození v příštím roce a přehodnocení jeho postavení v rámci světové kinematografie,“ říkají zástupci společnosti Kadokawa, která se stará o odkaz studia Daiei, v němž slavný filmař působil.

Íránská mozaika

Žánrově pestrý je i íránský blok Další zrození, který však stojí oběma nohama v palčivé politické situaci své mateřské země. Devítka převážně mladých tvůrců v kolekci navazuje na předcházející generace filmařů, ale zároveň hledá originální způsob vyjádření se k aktuálnímu dění ve společnosti. Jedinečná a extrémně osobní svědectví tvoří dílky mozaiky jakéhosi kolektivního díla a nesou s sebou riziko spojené s angažovaným chováním.

Kafkovská noční můra Bez konce, na níž spolupracoval příslušník předchozí generace Džafar Panahí, obžalovává praktiky autoritářských režimů. Trnovník je druhou režií žačky Abbáse Kiarostamího Faeze Azizkhani, která mix komedie a dramatu a postupů hraných i dokumentárních obohacuje ženským úhlem pohledu. Strhující směsí žánrů komedie, detektivky i fiktivního dokumentu je také Zapata Daneše Eqbašaviho, natočená na minimalistické digitální vybavení.

Kůže je napjatě očekávaným celovečerním debutem bratrů Arkových, někdejších vítězů canneské sekce Cinéfondation. Brána snů, prvotina režisérky a herečky Negin Ahmadi, se odehrává v ženské polovojenské jednotce v syrském Kurdistánu. Debutem je i videoesej Mohammadrezy Šajan-Nejada Cesta na Měsíc.

Devítku íránských titulů uzavírají Černobílá řeka Farzina Mohammadího, adrenalinové Stvoření mezi dvěma povrchy Hosseina Rajabiana a vizionářská sci-fi K9 Vahida Vakilifara.

Podpora od státu

Sedmapadesátý ročník filmového festivalu se ve Varech uskuteční od 30. června do 8. července. Cenu prezidenta filmového festivalu Karlovy Vary převezme na letošním ročníku herečka Daniela Kolářová. V úterý to řekl novinářům prezident festivalu Jiří Bartoška. Křišťálový globus převezme oblíbená představitelka mnoha filmových i divadelních rolí v závěru festivalu. Při příležitosti jejího ocenění festival uvede legendární komedii Kulový blesk, řekl Bartoška. Laureátka si sama tento snímek vybrala.

Ministr kultury Martin Baxa (ODS) také v úterý na tiskové konferenci k festivalu uvedl, že stát bude přehlídku v dalších třech letech podporovat částkou 35 milionů korun. Dříve ministerstvo kultury v řádných termínech, které nepoznamenala pandemie covidu, přispívalo 30 miliony korun, Karlovarský kraj a město Karlovy Vary posílalo po osmi milionech korun. Celkový rozpočet festivalu se pohybuje kolem 130 až 150 milionů korun. Festival má více partnerů než v minulých letech, Bartoška uvedl, že inflace se promítla i do hospodaření festivalu.