Turbulentní čtvrtletí Boeingu

  • 30.04.2023 08:30

Hospodářské výsledky oznámené Boeingem za první čtvrtletí nejsou příliš dobré. Boeing opět nesplnil očekávání trhu, tentokráte však odchylka nebyla tak veliká, jako tomu bylo v minulosti. Ztráta na akcii činila 1,27 dolaru, přičemž finanční trhy doufaly ve ztrátu 1,07 dolaru. Čistá ztráta Boeingu za čtvrtletí se snížila na 425 milionů dolarů proti 1,2 miliardě dolarů ztráty v prvním pololetí 2022. Výrazně lepší než očekávané byly výnosy, které dosáhly 17,92 miliardy dolarů. Překvapivě vysoký zůstává počet dlouhodobě uskladněných letadel 737 MAX.

Generální ředitel Boeingu Dave Calhoun ve středu ujistil investory, že během nejbližších několika měsíců se firma vypořádá s nedávným zádrhelem ve výrobním procesu dodavatele Spirit AeroSystems, který postihuje zadní části trupu letadel 737. Uvedl, že problém byl rozpoznán včas a přesně identifikován a firma splní závazek dodat letos 400 až 450 letadel 737.

Boeing v dubnu zahájil opravy některých letadel, což zpozdí dodávky 737 ve druhém čtvrtletí. Během prvního čtvrtletí dodal Boeing 113 exemplářů typu 737, z toho 53 v březnu.  

Finanční ředitel Brian West k tomu uvedl, že očekává průměrné měsíční dodávky v prvním pololetí okolo 30 letadel 737 s tím, že ve druhém pololetí se měsíční produkce 737 postupně zvýší na 40 za měsíc. V roce 2025 či 2026 by měsíční produkce měla dosáhnout 50 letadel 737.

Problémy ve výrobě 737 přitom nebyly během turbulentního prvního čtvrtletí jedinými problémy Boeingu. V lednu 2023 byl zjištěn defekt přední tlakové přepážky letadel 787, který si vynutil přerušení dodávek. Kvůli problémům středních trupových nádrží dodal Boeing v prvním čtvrtletí jediný 767F. Problémem bylo použití nesprávné barvy vnitřního nátěru nádrže, což mohlo v provozu způsobit ucpání palivových filtrů.

Do konce roku se výroba typu 787 zvýší na 5 za měsíc a v roce 2025 či 2026 má dosáhnout 10 za měsíc.

V současné době vyrábí Boeing tři letadla 767 ta měsíc a tři 777/777X za měsíc.

V dlouhodobém uskladnění měl Boeing na konci března stále ještě 255 MAXů, z čehož 138 je určeno pro čínské zákazníky. Boeing snižuje zásoby vyrobených MAXů pomaleji, než původně předpokládal. Ve druhém čtvrtletí podle Westa počet dlouhodobě uskladněných letadel dokonce vzroste. Zmínil, že asi 75 % z 255 uskladněných MAXů vyžaduje některé úpravy trupu. Podrobnosti k tomu neuvedl.

Boeing přesto předpokládá, že všechny uskladněné MAXy dodá na trh do konce roku 2024.

Boeing na konferenci s investory informoval, že na program tankerů KC-46A Pegasus odepíše dalších 245 milionů dolarů. To je spojeno s přerušením dodávek letadel 767. Letadla jsou noční můrou Boeingu. Na programu KC-46A Boeing odepsal již přes 7 miliard dolarů. Kontrakt na dodávku letadel byl podepsán za fixní částku.

Na kontraktech za pevné ceny Boeing jen za loňský rok odepsal impozantních 2,8 miliardy dolarů. Odpisy se týkaly letadel KC-46A, T-7A, VC-25B a MQ-25 Stingray.  (Foto: Forbes Breaking Defense)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace