Obrazem: Národní technické muzeum zprovoznilo svou první vlakovou soupravu

Muzejní vlak NTM, na postrku lokomotiva T478.1010 Bardotka. Pramen: NTMMuzejní vlak NTM, na postrku lokomotiva T478.1010 Bardotka. Pramen: NTM

První jízda vedla z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na "Audienci u císaře Karla I.", zařazen tak byl také salónní vůz z roku 1909.

V sobotu 29. dubna vyjel poprvé na koleje muzejní vlak Národního technického muzea. V rekonstruované vlakové soupravě jsou zastoupeny typické i unikátní vozy vyrobené v 60. až 80. letech 20. století. V sestavě s dieselovou a parní lokomotivou je chce NTM využívat k jízdám pro veřejnost. Deník Zdopravy.cz nyní přináší sérii fotografií z první jízdy.

„Mám velkou radost, že Národní technické muzeum má poprvé v historii kompletní provozní vlakovou soupravu. Složena je z vozů, které muzeum koupilo od Českých drah a nyní byly opraveny v Krnově, z dieselové lokomotivy T478.1010 zvané Bardotka a na konci roku k soupravě přibyde opravená parní lokomotiva 464.102 Ušatá, tedy další provozní exponát z našich sbírek,“ uvedl ředitel NTM Karel Ksandr. Ušatou při první jízdě nahradila parní lokomotiva Českých drah 354.195 Všudybylka z roku 1925. Bardotka byla na postrku.

Lokomotiva Českých drah 354.195 Všudybylka z roku 1925. Pramen: NTMLehátkový vůz BRcm. Pramen: NTMLokomotiva 354.195 z roku 1925 a salonní vůz následníka trůnu z roku 1909. Pramen: NTMLokomotiva Českých drah 354.195 Všudybylka z roku 1925. Pramen: NTMLokomotiva Českých drah 354.195 Všudybylka z roku 1925. Pramen: NTMVůz řady Bai. Pramen: NTMSalonní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909. Pramen: NTMLehátkový vůz BRcm. Pramen: NTMSalonní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909. Pramen: NTMMuzejní vlak NTM, na postrku lokomotiva T478.1010 Bardotka. Pramen: NTMMuzejní vlak NTM, na postrku lokomotiva T478.1010 Bardotka. Pramen: NTMMuzejní souprava Národního technického muzea při první jízdě. Pramen: NTMLokomotiva T478.1010 Bardotka. Pramen: NTMLokomotiva Českých drah 354.195 Všudybylka z roku 1925. Pramen: NTMVůz řady Bai. Pramen: NTMVůz řady Bai. Pramen: NTMVelkoprostorový oddíl vozu Bai. Pramen: NTMSkladiště služebního prostoru vozu BDa. Pramen: NTMMuzejní vlak NTM, v čele lokomotiva T478.1010 Bardotka. Pramen: NTMPoslední český král Karel I. v okně salonního vagonu, který je dnes ve sbírkách NTM. Pramen: archiv NTM

První jízda vedla z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na akci „Audience u císaře Karla I.“, zařazen tak byl také salónní vůz Františka Ferdinanda d’Este z roku 1909. Tento vůz byl později využíván k cestám císaře a krále Karla I.

Základ soupravy nicméně tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973 a 1974, které budou podle potřeby doplňovány unikátním salonním vozem prezidenta ČSSR z roku 1968 a lehátkovým vozem s bufetovým oddílem z roku 1984.

S výjimkou lehátkového vozu BRcm jde o vozy typu Y, podle klasifikace Mezinárodní železniční unie vzniklé v 60. letech 20. století. Od druhé poloviny 60. let byly vozy této kategorie masově vyráběny hned v několika vagónkách východního bloku a postupně nahradily většinu předválečných i raně poválečných vozů. Mezi lety 1964 a 1985 bylo z tehdejší Německé demokratické republiky do Československa dodáno 3 200 rychlíkových vozů typu Y a další stovky vozů odvozených od tohoto typu vyrobila pro vnitrostátní dopravu Vagonka Studénka.

Tagy historická souprava NTM NTM železniční nostalgie
21 komentářů