Zajímavé statistiky po Grand Prix Miami 2023

Všichni jezdci dokončili závod a vyhrál jezdec po startu z devátého místa. Nic z toho není úplně obvyklé.

Pole position pro Péreze

Sergio Pérez využil zaváhání Verstappena a červených vlajek a v Miami získal pole position. Šlo o jeho druhé letošní a celkově třetí pole position v kariéře.

F12023GP05USA_wAAp.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 2 / 13

Alonso v první řadě

Alonso odstartoval do závodu z druhého místa. Šlo o jeho druhý start z první řady v této sezóně a celkově 40. Pro Alonsa to byl také první start z první řady v USA od roku 2007.

GettyImages-1488217702.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 3 / 13

Magnussen v první čtyřce

Čtvrté místo Kevina Magnussena je prvním startem týmu Haas mezi nejlepšími čtyřmi ve velké ceně. Možná si vzpomenete na Magnussenův úspěch vloni na Interlagosu. V tomto případě však šlo o start z prvního místa do sprintu. 

Magnussen letos poprvé také v kvalifikaci porazil Hülkenberga. Čisté konto (5:0) tak mají už jen Alonso a Alexander Albon, kteří porazili týmové kolegy ve všech kvalifikacích.

F12023GP05USA_RlJq.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 4 / 13

Vyhrál Verstappen

Závod vyhrál po startu z devátého místa Max Verstappen. Pro Verstappena šlo o třetí vítězství v letošní sezóně a celkově o 38. vítězství ve formuli 1.

Verstappen tím vyrovnal týmový rekord Sebastiana Vettela, který pro Red Bull získal také 38 vítězství.

Pokračování 5 / 13

V USA se mu daří

Pro Verstappena to bylo čtvrté vítězství v řadě v USA, když vyhrál poslední dva závody v Austinu a loňskou první Grand Prix Miami.

GettyImages-1488239992.jpg
Foto: Getty Images / Chris Graythen

Pokračování 6 / 13

Devítkové „prokletí“

Max Verstappen vyhrál po startu z devátého místa. Není to nejnižší startovní pozice, ze které zvítězil. Vloni v Maďarsku vyhrál po startu z 10. místa a po letní přestávce ve Spa dokonce ze 14. místa.

Celkem 17krát vyhrál Verstappen po startu z pole position, 25krát po startu z první řady, 33krát po startu z prvních dvou řad. 

Devátá pozice není až tak nízká. Přesto je tak trochu prokletá... Verstappen je prvním vítězem závodu z devátého místa na startovním roštu od roku 1984, kdy v Dijonu zvítězil Niki Lauda. V historii F1 vyhrálo z této pozice pouze pět jezdců:

  • Maurice Trintignant (Monako 1955)
  • John Surtees (Itálie 1967)
  • Jody Schectker (Kanada 1977)
  • Niki Lauda (Francie 1984)
  • Max Verstappen (Miami 2023)

Pokračování 7 / 13

Všichni jezdci dokončili

Teprve po 11. v historii se stalo, že všichni jezdci dokončili závod. Naposledy se to předtím stalo v Turecku v roce 2021.

V historii F1 bylo 1084 závodů, takže 11 závodů je 1,01 %. Konkrétně šlo o tyto závody v historii F1:

  1. GP Nizozemska 1961
  2. GP USA 2005 (kde ale 14 vozů nestartovalo)
  3. GP Itálie 2005
  4. GP Evropy 2011
  5. GP Číny 2016
  6. GP Japonska 2016
  7. GP Rakouska 2019
  8. GP Francie 2021
  9. GP Belgie 2021 (odjeto jen pár kol za safety carem)
  10. GP Turecka 2021
  11. GP Miami 2023

Na internetu kolovalo trochu vyšší číslo. Ve skutečnosti je ale špatně. V dalších třech závodech sice byli klasifikováni všichni jezdci, ale ne všichni dokončili.

Jezdec je klasifikován i v případě, že nevidí šachovnicovou vlajku – musí však v závodě odjet nejméně 90 % kol vítěze závodu. Dobrým příkladem je loňská Grand Prix Maďarska, ve které sice bylo klasifikováno všech 20 jezdců, ale Valtteri Bottas odjel jen 65 ze 70 kol. Poté odstoupil kvůli problémům s palivovým systémem.

V historii F1 byly tři závody, ve kterých sice byli klasifikováni všichni jezdci, ale ne všichni závod dokončili:

  1. GP Japonska 2015
  2. GP Číny 2018 
  3. GP Maďarska 2022

Pokračování 8 / 13

Double Red Bullu

Red Bull získal ve čtyřech z pěti závodů double. Celkově Red Bull získal 224 z 235 možných bodů, což je 95,32 %. Není to ale rekord. Mercedes v roce 2019 získal v prvních pěti závodech 98,63 %. V té době ale nebyly sprinty.

F12023GP05USA_VxHG.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 9 / 13

Alonso třetí

Fernando Alonso byl třetí, což bylo jeho čtvrté umístění na stupních vítězů z pěti závodů.

Alonso má na kontě už 75 bodů. Od roku 2014, kdy odešel z Ferrari, měl za celou sezónu nejvíce 81 bodů (v letech 2021 a 2022). Už v Imole v šestém závodě sezóny může tuto hodnotu překonat.

Alonso také v každém z pěti závodních víkendů získal 15 bodů. 

GettyImages-1488238347.jpg
Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Pokračování 10 / 13

Pan konzistence

Alonso není jediný, kdo zatím dosahuje obdivuhodné konzistence. Šest posledních závodů Júkiho Cunody (včetně posledního závodu loňské sezóny):

11.
11.
11.
10.
10.
11.

GettyImages-1488249209.jpg
Foto: Getty Images / Chris Graythen

Pokračování 11 / 13

Verstappen, Pérez, Alonso

Tato trojce jezdců by mohla být letos celkem běžná – pokud tedy nezabere konkurence (Mercedes, Ferrari) na úkor Alonsa.

Zatím jsme ji viděli letos i celkově třikrát. Na rekordní trojici má ale daleko – Bottase, Hamiltona a Verstappena jsme viděli na pódiu dvacetkrát.

GettyImages-1488237072.jpg
Foto: Getty Images / Jared C. Tilton

Pokračování 12 / 13

McLaren

Minule jsme zde probírali špatný začátek Alpine, nyní je na řadě McLaren. Po pěti závodech mají oranžoví na kontě jen 14 bodů, což je nejméně od roku 2017, kdy po stejném počtu závodů neměli body dokonce žádné.

F12023GP05USA_CFwO.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 13 / 13

Kola ve vedení závodu

Máme za sebou pět závodů. Jak to zatím vypadá s počtem kol ve vedení závodu? Red Bull jasně dominuje...

Doporučujeme

Články odjinud