Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Americký žlutý školní bus zezelená. Vláda na elektrifikaci uvolnila miliony

  15:00
Další krok trendu elektromobilizace ve Spojených státech na sebe bere podobu modernizace vozového parku ikonických žlutých amerických školních autobusů. Jednotlivé školní obvody po celých USA po tomto kroku nyní žádostivě volají. Poslouží jim k tomu i miliardy dolarů dotací, které pro tento účel uvolnila Bidenova administrativa.
Nový elektrický školní autobus na základní škole Johna Lewise ve Washingtonu,...

Nový elektrický školní autobus na základní škole Johna Lewise ve Washingtonu, D.C. (26. října 2022) | foto: Profimedia.cz

Americký školní autobus budoucnosti se nijak příliš nebude lišit od toho současného. Bude žlutý, se stopkami a odrazkami, plný hlučných dětí... Jediný rozdíl bude v tom, že jeho motor bude naopak potichu. Do konce roku 2022 má být americkým školám dodáno téměř 1 000 nových elektrobusů, nejméně 4 000 dalších se chystá do provozu v celých USA. Informaci přinesl portál Bloomberg.

Drtivá většina školních autobusů v USA dnes jezdí na naftu. Podle dat technického výzkumného centra amerického ministerstva energetiky je klimatická stopa busu s dieselovým motorem přibližně 1,5 kg ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2) na kilometr, což je více než dvojnásobek ekologické stopy autobusu poháněného elektřinou. Pokud by se podařilo elektrifikovat velkou část vozového parku amerických školních autobusů, které jsou největším systémem hromadné dopravy v zemi, znamenalo by to výrazné snížení emisí.

„Autobusy jsou skutečný zdravotní problém,“ říká Almeta Cooperová, manažerka ekologické skupiny Moms Clean Air Force. Na silnici jich v USA denně vyjede téměř půl milionu. „Autobusy jsou tak nedílnou součástí americké kultury, že si to lidé ani neuvědomují,“ říká. Ona i další aktivisté z řad rodičů proto strávili poslední roky mobilizací za elektrický školní autobus. Nyní se podle ní tato technologie konečně začíná prosazovat.

Dobrá cesta k pokroku

Podle globální výzkumné neziskové organizace World Resources Institute (WRI) bylo v roce 2016 v USA v provozu pouhých deset školních elektrobusů. Do prosince 2022 se tento počet vyšplhal na 5 612. Podle odborníků jsou školní autobusy pro elektrifikaci téměř ideální dopravní prostředek. Letní prázdniny znamenají, že neodebírají energii ze sítě v nejteplejších měsících roku, kdy může poptávka po elektřině v USA dosáhnout maxima. Dojezd plně nabitého elektrického autobusu je až 160 kilometrů, což pokryje většinu tras. Pro jejich nabíjení také existuje přirozené „okno“ během dne, kdy jsou děti právě ve třídě.

Na světě bude letos každé páté prodané auto elektrické, odhadují energetici

Bezemisní školní autobusy však zatím stále tvoří méně než procento žlutých autobusů jezdících na silnicích USA. „Zvýšená poptávka, technologické inovace a zefektivnění dodavatelského řetězce však slibují brzkou změnu,“ říká Katherine Roboffová, manažerka pro komunikaci iniciativy WRI Electric School Bus Initiative. „Rozhodně jsme na dobré cestě,“ dodává.

Většina školních obvodů, které dnes objednávají elektrobusy, začíná v malém. Kupují nejdřív jeden, dva nebo několik autobusů. „Okresů, kteří do této iniciativy vstoupily, však strmě přibývá,“ říká Kevin Bangston, CEO výrobce autobusů Thomas Built Buses v Severní Karolíně. „Školy mohou provozovat několik autobusů, zatímco potřebují jen jednu nebo dvě nabíječky,“ dodává.

Asi nejdále v otázce elektrizace zatím dospělo největší školské sdružení Montgomery County Public Schools. V Marylandu jich jezdí na elektřinu již 86, do konce roku 2024 k nim chystají přidat dalších 240. „Jsme šestým největším vozovým parkem v USA,“ říká Gregory Salois z tohoto sdružení. Soudí, že pokud se jim vše podaří úspěšně realizovat, bude to pro ostatní docela dobrý příklad k následování.

Miliarda každý rok

Kromě nákupu nových elektrických autobusů je další cestou k jejich elektrifikaci modifikace těch starých na elektrický. Takový postup stojí pouze zlomek ceny nového elektrického autobusu. „Cena repasovaného busu může být nižší než 100 000 dolarů (2,2 miliony Kč), anebo může také přesáhnout částku 175 000 dolarů (3,9 milionu Kč),“ říká Michael Backman, viceprezident pro prodej a marketing společnosti Unique Electric Solutions Inc. ve státě New York. Nevýhodou modernizovaných autobusů je, že nemusí mít stejnou životnost jako nové autobusy. Ty mohou stát od 90 000 dolarů (2 miliony Kč) do 290 000 dolarů (6,5 milionu Kč).

S cílem podpory přechodu k autobusové elektromobilitě školní obvody nyní dostávají větší finanční podporu. Začalo to tím, že státy Kalifornie, New York a další poskytly pobídky, které okresům pomáhají nést náklady na přechod na ekologičtější autobusy. Nyní se k programu přidává i federální vláda díky přijetí zákona o infrastruktuře

Ojetých elektroaut přibývá, ale pozor na ně. Řada jich je bouraných

Financování programu čistých autobusů má na starosti vládní agentura pro ochranu životního prostředí EPA. Ta až do roku 2026 disponuje rozpočtem ve výši 5 miliard dolarů (113 miliard Kč). To z něj činí největší balík peněz pro nízkoemisní a bezemisní autobusy. „EPA nyní plánuje nabídnout zhruba miliardu dolarů každý rok, dokud peníze nedojdou,“ říká ředitel její dopravní divize Karl Simon. Zákon navíc nabízí možnost získání peněz i prostřednictvím jiných programů, které mohou být použity na financování elektrifikace školních autobusů.

Směr je jasný

V ideálním případě řidič elektrického školního autobusu dopoledne absolvuje tři trasy pro žáky základních, středních a vysokých škol, v poledne si udělá přestávku na dobití a poté dokončí odpolední trasy a přes noc se vrátí do vozovny k dobití.

„Zefektivnění koordinace s veřejnými službami a nalezení dalších peněz, které by pomohly zaplatit infrastrukturu, která k autobusům patří, jsou klíčové pro rozšíření národního vozového parku flotil žlutých elektrobusů,“ říká Sue Ganderová, ředitelka iniciativy WRI pro elektrické školní autobusy. Stejně tak budou důležité některé technologické inovace, pokud jde o zrychlení nabíjení a rozšíření dojezdu autobusů.

Česko v elektromobilizaci zaostává za EU. Tesla v prodejích předjela Škodu

Dalším jasným znamením, že elektrické autobusy jsou v USA na postupu, je fakt, že všichni tři jejich největší američtí výrobci – společnosti Blue Bird Corp., Thomas Built Buses a IC Bus – již v posledních letech přešli na výrobu elektrických modelů. Všechny tři firmy svorně tvrdí, že poptávka po jejich elektrických autobusech jen roste a že proto zvýšily počet zaměstnanců, kteří se této části podnikání firem věnují.

Výrobce busů značky Blue Bird z Georgie očekává, že prodeje elektrobusů v dlouhodobém horizontu vzrostou na více než 40 procent z celkového byznysu se školními autobusy. Společnost Navistar, která vlastní značku IC Bus, je ještě o něco optimističtější. Podle jejích modelů budou elektrické autobusy hlavní volbou odvětví již do roku 2029.

Kevin Bangston, šéf společnosti Thomas Built Buses, vidí budoucnost sektoru výhradně jako elektrickou. Podle jeho názoru celý průmysl směřuje k elektřině. „Jasným vítězem téhle soutěže je vozidlo s absolutně nulovými emisemi,“ uzavírá podle Bloombergu.“

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Nedoplatky na daních v Česku vzrostly na 110 miliard. Nejvíce se dluží ČSSZ

11. května 2024  7:23

Objem daňových nedoplatků loni vzrostl meziročně o 3,7 miliardy na 110,4 miliardy korun. Je to...

Ministerstvo zjednoduší dovoz potravin, omezí administrativu

11. května 2024

Obchodníci sdružení ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR se začátkem tohoto roku rozčilovali, že...

Lidovci chtějí, aby bezdětní státu odvedli víc. Ti už si však dávno připlácejí

11. května 2024

Premium Kdo si do 35. narozenin nepořídil potomka, měl by podle návrhu KDU-ČSL v budoucnu platit o dva...

Luštil kódy, vyřešil trh. Zemřel Jim Simons, který předčil investiční legendy

10. května 2024  21:16

V pátek zemřel matematik, americký miliardář a průkopník takzvaného kvantitativního investování Jim...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...