Neurazí se, nenaštvou, zákazníkovi zpravidla poradí a provozovateli ušetří náklady. Propojování online nakupů s chatboty je globálním trendem.

Loňským milníkem v oboru umělé inteligence bylo spuštění chatbota napojeného na umělou inteligenci ChatGPT od společnosti OpenAI. A jeho jazykový model lze uzpůsobit i pro eshopy.

„Chatbota interně testujeme a připravujeme pilotní projekty s několika hráči v e-commerce,“ říká Vladimír Šandera, spoluzakladatel a CEO společnosti Smartsupp, hlavního poskytovatele chatbotů v Česku.

Vývoj je poháněn skutečností, že si stále větší množství eshopů uvědomuje, jak zásadní je pro ně komunikace se zákazníky. Obchodníci proto investují do automatizace a mnozí z nich nasazují pro účely zákaznické podpory právě chatboty.

Smartsupp ze svých dat vyvozuje, že odvětví v následujících čtyřech letech vyroste o 590 procent. Podle globálních výhledu na rok 2025 pak chatboti zpracují tržby za 145 miliard dolarů.

U nás Smartsupp využívají kupříkladu e-shopy společnosti Asko Nábytek či prodejce vozů Renocar, světově pak skrze jeho služby uskuteční internetové obchody a firmy zhruba 1,7 milionu konverzací měsíčně.

Šandera zmiňuje také platformu Shoptet, poskytující řešení pro správu internetových obchodů. „Na platformě jsme našeho chatbota propojili se skladovým systémem, kdy dokáže odpovídat zákazníkům na dotazy ohledně stavu jejich objednávky,“ popisuje.

Loňský chatbot, který také vzešel z vývojářské dílny Smartsuppu, odbaví až padesát procent dotazů zákazníků a údajně snižuje náklady daných společností na zákaznickou péči až o desítky procent. Příklad? Prodejci podlahových krytin Breno klesly jeho používáním opakující se dotazy o polovinu a slovenskému eshopu inSPORTline pak chatbot odbavil dvacet procent dotazů.

Nová verze napojená na umělou inteligenci ChatGPT se postupně naučí personalizované doporučení produktů na základě nákupního chování zákazníka. Další novinkou je takzvaný leadgen chatbot, který bude od zákazníků sbírat kvalifikované poptávky nebo zájem o konkrétní zboží, automaticky je segmentovat a zasílat do CRM.