Každá nová fotka PŘED a PO mě na Martinině Instagramu utvrzuje v tom, že vhodně zvolený střih, odstín vlasů i make-up dokážou divy. Taky jsem si všimla, že Martina má neobyčejný cit vystihnout, co které ženě sluší a vytvořit doslova nejlepší verzi jí samé. Není výjimkou, že za jejími službami, které nabízí v malém městečku Postřelmov nedaleko Šumperka, jezdí ženy i tři sta kilometrů. Jakou tajnou ingredienci Martina používá, že je o její služby takový zájem? 

„Dělám tuhle práci čtrnáct let a zřejmě mám nějaký dar vycítit, co komu sedí. Když k nám žena vejde do salonu, už ve dveřích vidím, co by jí slušelo. Ačkoliv jde někdy o velmi razantní změnu. Jednou třeba přijela černovlasá paní s účesem na mikádo a z legrace prohlásila: ‚Ráno jsem řekla manželovi, že se vrátím jako krátkovlasá blondýna!‘ Já na ni koukla ještě předtím, než to vyslovila, a hned jsem věděla, že bude mít krátké blond vlasy. A šly jsme do toho! Byla tomu nakloněná, ačkoliv to zpočátku považovala za něco absurdního. Smály jsme se, že ten adrenalin má v ceně,“ říká Martina.

Někdy ovšem cítí ze strany klientek i strach a nekomfort. Pokud vnímá, že na změnu není někdo připraven, hledá mezicestu. „Občas do proměny žena dozraje třeba až napotřetí a pak najde účes, který celý život hledala, i když se mu původně bránila. Proto je pro mě důležité, aby klient absolvoval více návštěv. Přijet jen jednou a už se nikdy nevidět, není princip našeho studia,“ vysvětluje kadeřnice.

Objevit sama sebe

Jako ideální klientku vidí expertka tu, která chce objevit a prosadit sama sebe, chce se otevřít světu a přijmout se. Zkrátka být ráda za to, jak vypadá, i když má třeba malé oči nebo hodně výrazný nos. Pak je podle Martiny v ideální a vlastně i zlomové fázi, kdy je proměně nakloněna.

„Rozhodně neděláme to, co si klientka nadiktujte. Když třeba přijde někdo a zeptá se, co si myslím, že mu asi bude slušet, mívá už v hlavě svou představu. Mnohokrát jsem si ověřila, že když ke mně ženy přijdou, ve skrytu duše doufají, že jim jejich představu potvrdím. Já jim třeba ale navrhnu něco úplně jiného. Ze zkušenosti vím, že bohužel mnoho lidí chce být tím, čím není nebo chce někoho kopírovat. A to je velká škoda.“ 

Jen kvůli manželovi

Před proměnou Martina mluví s klientkou o tom, že její vizáž by měla být odrazem jí samé. Snaží se také každé ženě vysvětlit, že se možná setkají s reakcí: „Hele, předtím jsi to měla lepší.“ Důležité je podle Martiny uvědomit si: Tohle jsem já! A že můj manžel nebo kamarádka jsou třeba konzervativní a nemají rádi změny, to už je jejich věc.

„Stává se, že třeba manžel má na ženě rád dlouhé vlasy, ale klientka má na hlavě jen pár ‚chlupů‘, které jsou zničené a udržuje je jen kvůli němu. Necítí se dobře, ale má obavu, že on změnu neunese, a tak hraje někoho jiného. Já jsem ale toho názoru, že manžel by vás měl přijmout takovou, jaká jste. Ale když na vás po dvaceti letech vztahu vaše duše křičí, že chce vyjít ven, samozřejmě, že se to protějšku nemusí líbit. Moje zkušenost je, že změna přináší osvobození.“

Když klientky pláčou

Na této úrovni tedy Martina s klientkami pracuje a předává jim myšlenku: Buď budu dál popírat sebe sama a naplňovat představy jiných, nebo budu sama sebou a ponesu si riziko, že se to nebude všem líbit. „Často se mi děje, že se klientky při našem rozhovoru rozpláčou v kadeřnickém křesle. Původně ani nechtějí řešit osobní věci, ale stává se, že se lidé v mé přítomnosti více otevřou. Téma, které řeší, pak nějak vyplyne na povrch. Můj tým už je na to tak nějak zvyklý a v takových chvílích jen nosí kapesníčky,“ říká Martina s tím, že je to i přes slzy pro klientky velmi očistný moment.

„To je podle mě to ‚ono‘, co vnímají i moji sledující na sociálních sítích. Vidí tu změnu v očích, tu jiskru. Ta ostatně zaujala i nakladatele, se kterým jednáme o vydání knihy, na které pracuju. I on jako muž si toho všiml. Osobnost proměněných žen najednou vyjde na povrch. To je to kouzelné koření, které všemu dává punc. Nejsem žádný kouč ani terapeut, ale může se stát, že se díky novým vlasům nejen navenek ale i vnitřně úplně rozzáříte.“

Filtr? Nepotřebujeme!

Na finálních fotkách po proměně, které Martina sdílí, je patrná nejen změna vlasů, ale i jiné líčení. Nicméně jde jen o základní make-up, díky kterému chce kadeřnice celý vzhled doladit. Důležité pro ni je nepoužívat filtry, aby ostatní viděli, že vhodně zvolené odstíny mohou mít velký efekt i bez digitálních úprav.

„Líčím klientky sama a dělám to čistě pocitově, nemám za sebou žádný kurz. Měla jsem na salonu i vizážistku, byla to taková moje prodloužená ruka. U toho celkového vzhledu je to důležité, líčení by mělo souznít se stylingem vlasů, a hlavně s vaší osobností,“ říká Martina, kterou těhotenství vizážistky nakonec přimělo k tomu, že líčí klientky sama. „Projela jsem si pár základních videí na YouTube. U líčení nepotřebuju žádné velké fígle, nelíčím na svatby ani na přehlídky. Upravuji normální ženy a mým cílem je, aby se to naučily ony samy, aby ráno vstaly a perfektně zvládly to, co já jim ukážu ve studiu. Zastávám názor, že když to zvládnu já, zvládne to i ona. Navíc nelíčím nikoho déle než pět minut.“

„Jde mi o to, aby v tom klientky nehledaly žádné složitosti. Já jsem třeba nikdy nejela podle rozřazování lidí podle typologie ročních období. A nikdy to ani dělat nebudu. Asi to někomu může pomoct, ale já to nemám ráda, někoho někam zařazovat. Důležitá je vaše nálada a váš pocit – a pokaždé můžete mít chuť se nalíčit jinak,“ vysvětluje vlasová odbornice.

Jak jsem málem skončila

Martina přiznává, že dlouho nabízela proměny v rámci jediné návštěvy, ale po čase se cítila vyčerpaná a chtěla s nimi skončit. „Uvědomovala jsem si, že do toho investuju příliš energie a ta se mi nevrací zpět. Někdy nejde udělat všechno jen během jedné návštěvy. A taky mi hodně vadilo, že nevidím zpětnou vazbu a že nemůžu být pozorovatelem dalšího vývoje,“ popisuje majitelka studia. Pak doma prohlásila, že končí. „Z toho šla moje rodina málem do mdlob. Nechápali, proč chci ukončit něco, co mě definuje. Když jsem to tehdy vyslovila nahlas, chtělo se mi brečet, protože mi hlavou běželo: Kdo mě bude mít rád, když tohle nebudu dělat?“

Martině bylo jasné, že musí najít vlastní hodnoty a nemůže se upínat jen na svou profesi. „A další věc byla zmiňovaná energie. Z extrovertní Martiny se po třicítce stal introvert. Bylo mi jasné, že nemůžu přijímat energii jen zvenčí, ale musím si ji umět vytvářet i sama pro sebe. Teď mám za sebou tři náročné roky, kdy jsem se sama sebe snažila rozvíjet a poslouchat hlas svého těla i srdce. A i když to bylo pro mě velmi riskantní, řekla jsem si, že proměny podle původního principu už dělat nemůžu a nechci. A tak děláme takzvané speciály, které jsou postavené trochu jinak,“ dodává.

Některé ženy chtějí být někým, kým nejsou. Přijetí sebe sama ale přináší to pravé osvobození.

Martina Odstrčilová

Sběratelka příběhů

„Teď je to tak, že vy přijedete a já udělám, co si myslím, že potřebujete. Ano, někdy je to velká změna, ale stává se, že si klientka potřebovala ‚jen‘ pokecat, otevřít nějaké téma a už to samo o sobě tu změnu udělá. Mě naplňuje, že jsem z toho odbourala byznys, tu komerční část. Líbí se mi, že teď je to pořád proměna, ale i na lidské úrovni, kdy si předáme jedna druhé, co potřebujeme.“ Martina se taky snaží s klientkami budovat dlouhodobou spolupráci, baví ji sledovat jejich vývoj. Vidí, jak se ženám díky proměně mění život, ostatně jejich příběhy sepisuje i do své chystané knihy.

Tím že si Martina nastavila princip proměn jinak, se jí psychicky hodně ulevilo. Už si nepřipouští tlak z očekávání klientek ve smyslu: Jedu za vámi 300 km, investuju našetřené peníze a očekávám, že mě proměníte. „Taky se stává, že některé ženy žádnou proměnu ani nepotřebují, že skutečně jsou samy sebou, tak co tady mám měnit na sílu? Pak se víc soustředím na beauty část, ale pořád to budete vy,“ popisuje kadeřnice.

Nabízení úplatků

Jak dlouhé má vlastně studio objednací lhůty a jak těžké je získat termín? „Několikrát jsme hledali optimální systém příjmu nových klientek, dlouho jsme měli i stop stav. Nejdřív to byla forma pořadníku, která ale nefungovala. Zkusili jsme si vyhlásit dny, kdy je možné nám zavolat a objednat se, ale dopadlo to tak, že volaly tisíce lidí a telefon se málem zavařil, dokonce jsem viděla, že jedno číslo volalo 480x. To bylo pro zákazníky nepříjemné,“ říká majitelka studia, která cestu nakonec našla.

Aktuálně si lidé mohou koupit vstupní návštěvu předem. Zaregistrují se na e-shopu, z newsletteru zjistí, kdy bude studio vyhlašovat volné termíny na další měsíc a pak už stačí mít štěstí při objednání. „Všichni mají ve stejnou chvíli stejné možnosti, ale je pravda, že jsou i tací, co nabízejí úplatky, protislužby nebo nás i citově vydírají. Já jsem striktně proti tomu. Věřím, že kdo se k nám má dostat, dostane se,“ je přesvědčená Martina.

Ostatně na první návštěvu klienti nejdou ani přímo k ní, ale k některé z jejích kolegyň, které Martině vlasy předpřipraví, například pomocí hloubkového čištění a nastaví správnou domácí péči. „A často se i stane, že už na vstupní návštěvě je klientka tak nadšená, že na mě úplně zapomene, protože si perfektně porozumí s jinou kolegyní. Proto mám ve svém týmu i různé typy kadeřnic, abych mohla klientku nejlépe nasměrovat. Synergie a pomyslná chemie mezi námi kadeřníky a klienty je nesmírně důležitá a udělá ve finále ten nejlepší výsledek,“ uzavírá kadeřnice.

Zdroj: časopis Glanc

Související články