Písně k Panně Marii zaznějí v neděli v kostele Panny Marie pod řetězem

Duchovní tvorbu českých skladatelů 20. a 21. století i světové premiéry skladeb Olgy Ježkové a Jana Bernátka uvede v chrámovém prostředí spolek Lieder Company.

Česká vokální duchovní hudba posledních dvou století zůstává zřídka uváděnou repertoárovou "popelkou", k čemuž bezesporu přispěla i dlouhá léta nadvlády totalitního režimu. Autoři spojení s chrámovým prostředím byli během komunistické éry často přes své nesporné kvality perzekvováni a jejich dílo zůstávalo bez možnosti provedení a vydání. I po roce 1989 je však tato oblast stále poněkud stranou zájmu muzikologů, interpretů i pořadatelů.

Koncert, který proběhne tuto neděli 28. května v kostele Panny Marie pod řetězem, se zaměří na na písňovou tvorbu s mariánskou tematikou českých autorů 20. a 21. století. Zejména v průběhu složitého 20. století se křesťanští autoři k panně Marii často obraceli, což dokazuje například mimořádné množství mariánských písní (Ave Maria, Zdrávas Královno, Královno míru ad.) zkomponovaných během válečných let. V rámci koncertní řady spolku Lieder Company Prague půjde o netradiční večer, během kterého koncertní sál vystřídá chrámové prostředí a místo klavíru budou znít varhany.

Výběr mariánských písních posluchači uslyší v podání sopranistky Ireny Troupové, houslisty Štěpána Ježka, varhanice Lindy Sítkové a mezzosopranistky Lucie Hilscherová, která o tomto koncertě i o mariánských písních nedávno hovořila také coby host pořadu Hudba v miléniu.

hilscherova-1.jpg
  • Lucie Hilscherová (©Petr Matoušek)

Program rámují dvě světové premiéry skladeb zkomponovaných speciálně pro tento večer. Na úvod zazní Čtyři písně k Panně Marii pro střední hlas a varhany Jana Bernátka, které autor napsal v lednu 2023 a věnoval je Lucii Hilscherové a Lindě Sítkové. Koncert pak uzavře diptych Vzývání Panny Marie pro soprán, alt, housle a varhany Olgy Ježkové, v němž se k předchozím interpretkám přidá sopranistka Irena Troupová a syn skladatelky, houslista Štěpán Ježek.

Hudbu první poloviny 20. století bude na koncertě zastupovat Zdrávas Maria pro soprán, housle a varhany od Leoše Janáčka (1854–1928), dále písně Matičko Boží pro soprán, housle a varhany a Máti přesvatá pro soprán, alt a varhany od Norberta Kubáta (1863–1935) aVečerní Ave pro střední hlas a varhany od Vojtěcha Adalberta Říhovského (1871–1950). Následuje píseň Zdrávas Královno pro soprán a varhany Jaromíra Herlea (1872–1945), jehož vnukem je uznávaný český varhaník a pedagog Jan Hora. Mezi prvotiny Bedřicha Antonína Wiedermanna (1883–1951) se pak řadí Sub tuum praesidium pro soprán, alt, housle a varhany.

Z významných skladatelů 2. poloviny 20. století pak nelze opomenout Jana Hanuše (1915–2004), který využil mariánský text v Desdemonině modlitbě Ave Maria z baletu Othello. Ta na koncertě zazní v autorově úpravě pro soprán a varhany. Štěpán Ježek provede výběr částí pro sólové housle z cyklu Volání Královny míru Václava Hálka (1937–2014).

Tvorbu současných autorů v programu reprezentují písně Ave Maria pro soprán a varhany a O sanctissima pro soprán, housle a varhany Luboše Sluky (*1928) a Zdrávas Maria a Neopouštěj nás pro střední hlas a varhany letošního jubilanta Petra Fialy (*1943).

Úvodní foto: kostel Panny Marie pod řetězem (©Profimedia)

Podcast