Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fialová Škoda Favorit přitahovala lidi jako magnet. Chtěla na Západ, i když zaostávala

Lukáš Prejzek
Diskuze (10)

Pamatujete si ještě na akční škodovky s nápisem Prima? Tahle auta kdysi zářila ze všech plakátů, inzerátů i billboardů. S počtem 10.469 vyprodukovaných kusů zaznamenala obrovský úspěch – i přes jepičí život nesl každý 100. vyrobený favorit či forman právě toto označení.

Jakmile se před třiceti lety mladoboleslavská automobilka obrátila na české designéry ze Strakonic s úkolem oživit stárnoucí řadu automobilů, následně se doslova roztrhl pytel s akčními modely. Třetí v pořadí, navazující na Favority Komfort a Sport line, se jako první zhlédl v exotické fialové barvě laku. Tolik odvahy u nás nikdy předtím nikdo neměl, kontroverzní lak působil v autosalonech na lidi jako magnet. Není divu, že se úspěch dostavil, a tak se k fialovému laku poté Škoda ještě několikrát vrátila, už ale vždy jen v metalickém provedení. V případě modelu Prima dostal na míru ušitý lak atraktivní dívčí jméno Erica, s čímž korespondovaly dveřní výplně originálního názvu Faust a potahy sedadel Finley-Faust. Není pak divu, že honosně označený model měl silné ambice prorazit i na Západ. I když výbavou za tehdejšími tamními konkurenty silně zaostával.

Elektronika jen napůl

Právě automobil na fotografiích měl tu čest, že celý svůj dosavadní život prožil spokojeně v Německu. Od první registrace v roce 1992 si jeho služeb spokojeně užíval původně šedesátiletý majitel křestním jménem Walter, který se dnes už nevšední specifikace favoritu po mnoha spokojených letech zbavil až letošního 22. dubna.

Německá verze Favorit Prima byla proti stejnojmenné české variantě o něco bohatší – například poskytovala standardně otáčkoměr místo analogových hodin v přístrojovém štítu. A k tomu se dočkala třeba špičkového autorádia Blaupunkt Trier – podle dobových trendů samozřejmě s číselným kódováním, pěti paměťmi na ukládání rozhlasových stanic a funkcí autoreverse pro kazetový magnetofon.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (10)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
26. 5. 2023 07:48
Re: Luxusni vybava
Zas ale proti starým verzím toho motoru ve škodovkách se zadním náhonem to nebyla tak špatná pohonná jednotka.
Avatar - Emel
25. 5. 2023 13:46
Re: Sici stroj
Hele mně osobně by to asi vyhovovalo... prostě pětka je rychloběžka kterou tam fouknu když chci jen udržovat rychlost... a pokud od toho auta něco chci, no tak holt hned řadit.

Jak moc nemusím automaty, tak současných 150km/h @ 2500o mi vyhovuje velice.
Avatar - Mikesus
25. 5. 2023 08:52
Re: Luxusni vybava
Pamatuji si, měli jsme Formana Solitaire. Okna v elektrice, střešní okno, přední zadní mlhovky a dokonce i otáčkoměr. Sice každou chvíli něco nefungovalo, měl hrozně slabé brzdy, ale dalo se s tim žít.
24. 5. 2023 12:18
Re: Sici stroj
Favorit měl hodně dlouhou převodovku. S kratším stálým převodem točil při 130 km/h zhruba 3800 otáček, s dlouhým stálým převodem u verze 136 dokonce jen zhruba 3500 otáček.
24. 5. 2023 10:51
Re: Sici stroj
Tak to rozhodně nebyl případ originálního zpřevodování Fáva 136 L, které bylo fakt nesmyslně dlouhé. Zejména pak vzhledem k jeho velmi nepovedené aerodynamice. :-) (I když se oficiálně uvádělo Cx=0,36, ve skutečnosti měl 0,42, tedy ještě o chlup horší, než vykazovala Š 105/120/130 ve verzi M. :-(