Letoun budoucnosti a nástupce letounu F-22 bude vybrán do konce roku 2024. USA chtějí předběhnout Čínu

Americké letectvo zahájilo proces výběru stíhacího letounu 6. generace. Podle plánu by měla být do konce roku 2024 uzavřena smlouva na vývoj a výrobu perspektivního stroje vyvinutého v rámci programu NGAD. Tento letoun určí směr vývoje amerického letectva na další desetiletí.

NGAD (Next Generation Air Dominance) je program amerického letectva, jehož cílem je vytvořit nástupce letounu F-22 Raptor. Vyřazování nejstarších exemplářů již začalo a podle amerických prognóz letounu F-22, který je stále považován za nadzvukový letoun dominující každému potenciálnímu protivníkovi, ztratí kolem roku 2030 svou výhodu.

Do té doby chce americké letectvo získat stroj nové generace, který opět, navzdory globálnímu technologickému vývoji, poskytne USA náskok před potenciálním protivníkem.

Tato role je přisuzována především Číně a právě čínská výzbroj, včetně vývoje nových konstrukcí letounů, představuje pro USA nejvážnější výzvu. Proto Američané při navrhování nového letounu nehovoří o konkrétním stroji, ale o skupině systémů, které mají zajistit vzdušnou převahu.

Platforma NGAD má být jejím základním prvkem a k výběru konkrétního řešení a podpisu smlouvy s výrobcem má dojít do konce roku 2024, píše web AviacionOnline.

„NGAD bude mít vlastnosti, jako je zvýšená bojová účinnost, schopnost přežití, interoperabilita a přizpůsobivost vzdušným situacím, a to vše v prostředí kladoucím vysoké nároky. Nikdo to neudělá lépe než USAF, ale pokud se nyní nepohneme kupředu, ztratíme svou výhodu,“ řekl ministr letectva USA Frank Kendall.

Na rozdíl od letounu F-22, který byl vyvinut jako stíhací letoun pro vzdušnou nadvládu a časem získal pouze omezenou schopnost útočit na pozemní cíle. NGAD, ačkoli je určen k ovládnutí vzduchu, má být od počátku víceúčelovým strojem.

Podle prohlášení náčelníka štábu letectva generála Charlese Q. Browna má nová platforma poskytovat určitou schopnost útočit na pozemní cíle a především schopnost pronikat a ničit nepřátelskou protivzdušnou obranu.

Moderní bojové letouny jsou konstrukce s extrémně dlouhou životností. Od počátku návrhu, přes stavbu a zalétání prototypu, přijetí daného modelu do služby a dosažení bojové pohotovosti uplyne někdy i několik let.

Tato doba se neustále prodlužuje, během druhé světové války byly již několik let staré konstrukce zastaralé a během studené války vstupovaly nové modely do služby často v intervalu pouhých několika let.

Zdroj: AviacionOnline