OBRAZEM: Jak se čistí Sloni. České dráhy bojují proti graffiti na svých vlacích
Graffiti je pojem, který dopravcům po celém světě nedá spát. Zaměstnanci Českých drah vypozorovali, že každá jejich jednotka byla v jednom roce takto poničená v průměru 6x. Nově se na vyčištěné vlaky nasazují ochranné vrstvy. Při čištění CityElefantů, kterým se říká Sloni, natáčel v pražském libeňském depu reportér Lukáš Vorel.
„České dráhy se rozhodly intenzivněji čistit vlaky od graffiti. Ty jsou především v městských aglomeracích, jako je Praha nebo Brno, velkým problémem,“ říká náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.
Čištění jednotek probíhá v depu v pražské Libni každý víkend. „Máme nastavený systém, který nám umožňuje umýt prakticky dvě jednotky denně o víkendu, tedy dvě v sobotu, dvě v neděli," doplňuje systémový specialista Karel Potůček.
Jak v Libni čistí CityElefanty zvané Sloni
Umývání poničených vlaků není vůbec snadné, přiblížuje Martin Vinš, vedoucí úklidu: „Doba odstraňování je vždycky závislá od toho, jak kvalitní barva byla použitá, jak je čerstvá nebo stará, zdali byla na sluníčku a typ barvy. Používáme různé čistící prostředky, hlavně právě podle typu barev. Při odstraňování naneseme čistící prostředek, necháme ho působit, pomáháme tomu ručně narušováním barvy, tu pak stíráme a ještě domýváme ručně.“
Grafity se odstraňují i z interiérů. Práce ale hodně komplikuje všudypřítomná elektronika a také ostatní vybavení vlaku. Po velmi opatrném vyčištění nakonec na místech zůstanou vyleptané obrysy.
A kolik vlastně čištění vlaků ČD stojí, uvádí Jiří Ješeta: „Náklady na odstraňování graffiti přesáhly v loňském roce 5 milionů korun. Skutečná škoda je však zhruba dvojnásobná. Odstraňování jednoho posprejovaného m² vyjde zhruba na 500 korun.“
Nová obrana
České dráhy se proti takto značnému poškozování svých souprav snaží co nejvíce bránit. Teď zkoušejí i novou metodu. „Máme experimentálně udělaný ochranný nátěr na jednu jednotku CityElefant. Po jejím vyhodnocení se tento ochranný nátěr bude aplikovat na většinu jednotek. Navíc ještě bude vyzkoušena experimentálně metoda potažení fólií, která bude už součástí nového laku a bude mít charakter ochrany vozidla právě proti graffiti," popisuje Karel Potůček.
České dráhy také chtějí efektivněji střežit místa, kde k útokům nejčastěji dochází. K dispozici mají nově i hlídky se psy. A příměstské vlaky plánují dovybavit vnitřním a vnějším kamerovým systémem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.