Znak Praha 12 (odkaz na titulní stránku)  Praha 12 - Oficiální web městské části


Ptejte se

Sociální sítě


Vyhledávání


 

Tramvaj do Libuše už jezdí

V pátek 26. 5. 2023 byla slavnostně otevřena nová tramvajová trať Sídliště Modřany – Libuš a od soboty 27. 5. 2023 byl na této trati zahájen pravidelný provoz. Do Libuše je prodloužen každý druhý spoj páteřní linky č. 17.
Tramvaj 17 n aLibuš
 

 
 

Slavnostního otevření tramvajové trati se za Prahu 12 zúčastnil starosta městské části Vojtěch Kos, 1. místostarosta Petr Šula, místostarostka Lenka Vedralová, místostarosta Vojtěch Mikoláš a radní Jaroslav Zvonař. „Na výstavbě tramvajové trati se podílelo velké množství lidí, kterým patří obrovské díky. Rozvoj infrastruktury hlavního města Prahy by měl být absolutní prioritou jako v tomto případě. Přeji všem novým cestujícím, ať jim tramvaj dobře slouží a doveze je vždy tam, kam potřebují,“ uvedla místostarostka Lenka Vedralová.

Po oficiální části slavnostního otevření měli zájemci možnost užít si projížďku. Dopravní podnik vypravil od cca 12:00 do cca 18:00 hodin tři historické tramvaje (KT8 a motorové vozy) z Muzea MHD, které pendlovaly po obou kolejích. Jízda byla zdarma a návštěvníci si odnesli pamětní jízdenku.


Z tiskové zprávy DPP:

Statistiky ze stavby nové tramvajové tratě Sídliště Modřany – Libuš

Délka tratě: 1 750 metrů

Počet instalovaných sloupů trolejového vedení: 43 betonových a 18 ocelových

Délka instalovaného trolejového vedení: 4 100 metrů

Použité kolejnice: celkem 314,2 tun

Počet instalovaných pražců: 4 962 kusů

Množství použitých štěrkodrtí: celkem 20 887 tun

Celkový objem zemních prací: 40 000 tun

Sadové úpravy: vysazeno 85 stromů a 26 392 keřů


Nová dvoukolejná tramvajová trať Sídliště Modřany – Libuš je prodloužením tratě ze stávajícího obratiště Sídliště Modřany podél ulice Generála Šišky a následně Novodvorskou ulicí do zastávky Libuš, kde je ukončena dočasnou úvratí. Smyčka Sídliště Modřany byla k tomuto účelu připravena již v roce 1995 při její výstavbě. V ulici Generála Šišky je trať se třemi páry zastávek vedena na samostatném tramvajovém tělese jižně od komunikace, tj. odděleně od automobilové dopravy. V tomto úseku se jedná typově o tramvajovou trať na pražcích ve štěrkovém loži s otevřeným svrškem, pouze v místech přejezdů a přechodů nebo v prostorech zastávek je použit dlážděný nebo asfaltový zpevněný kryt. Podélný sklon tratě je nejvíce 46,73 ‰, a to hned na začátku ve stoupání ze smyčky Sídliště Modřany k zastávce Hasičská stanice Modřany.

První zastávkou ve směru do Libuše je Hasičská stanice Modřany (původně v projektové dokumentaci pracovně nazývaná Modřanský vodojem), která je umístěna naproti stejnojmenné hasičské stanici. Následující zastávkou je Observatoř Libuš, která je situována naproti příjezdové komunikaci k areálu Českého hydrometeorologického ústavu. Třetí zastávka Sídliště Libuš je umístěna mezi ulicemi Generála Šišky a Brunelovou, zhruba naproti Papírníkově ulici a zhruba sto metrů před křižovatkou ulic Generála Šišky, Meteorologické a Novodvorské. Zatímco samotná komunikace v ulici Generála Šišky se výstavbou tramvajové tratě až do těchto míst nemění, prostor u zastávky Sídliště Libuš doznal výraznějších změn. Nástupiště nové zastávky ve směru do centra je vybudováno tak, aby sloužilo pro společné odbavení tramvajových i autobusových spojů. U zastávky Sídliště Libuš DPP vybudoval také novou měnírnu Libuš, které slouží pro napájení nové tramvajové tratě.

Následuje křižovatka ulic Generála Šišky, Novodvorská a Meteorologická, která byla přestavěna z původní okružní na novou světelně řízenou. Tramvajová trať, která tvoří čtvrté rameno křižovatky, zde vjíždí do osy Novodvorské ulice a pokračuje se zatravněným svrškem do prostoru zastávek autobusů dnes ještě nazývaných Pavlíkova, s platností od zítřka, soboty 27. května 2023 přejmenovaných na Libuš. V tomto místě je zřízena koncová, stejnojmenná tramvajová zastávka Libuš, která bude současně sloužit jako prozatímní obratiště. Na něj v nejbližších letech naváže další prodloužení tramvajové tratě do přestupního uzlu Nové Dvory, k budoucí stejnojmenné stanici metra D, kde bude trať ukončena blokovou smyčkou. Na základě rozhodnutí Rady hl. m. Prahy z roku 2020 DPP od února 2021 projekčně připravuje prodloužení tramvajové tratě na Nové Dvory.


Trvalé změny PID v souvislosti se zprovozněním nové tramvajové tratě Sídliště Modřany – Libuš

Od soboty 27. května 2023 od ranního výjezdu, tj. od cca 4:30 bude zahájen pravidelný provoz na nově vybudované tramvajové trati Sídliště Modřany – Libuš. Do zastávky Libuš bude v denním provozu včetně víkendů celodenně prodloužena polovina spojů tramvajové linky č. 17. V této souvislosti dochází s platností od soboty 27. května 2023 k trvalým změnám ve vedení vybraných autobusových linek v jižní části Prahy, jak je připravil Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID).

Na novém úseku tramvajové tratě jsou v obou směrech zřízeny zastávky Hasičská stanice Modřany, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš a Libuš. Všechny zastávky jsou plně bezbariérové, vybaveny novými typy přístřešků a informačními panely zobrazujícími odjezdy nejbližších spojů MHD v dané zastávce včetně zpoždění.


Změny názvů autobusových zastávek

  • Pavlíkova – nový název Libuš
  • Libuš – nový název Stará Libuš
  • Na Drahách – nový název Zbraslav
Změny tras autobusových linek
  • Dva ranní spoje linky č. 122 pouze ve směru do centra jsou vedeny v prodloužené trase Křeslice – Dolnokřeslická – Újezd u Průhonic – Opatov.
  • Část spojů linky č. 139 je v provozu v prodloužené trase Želivského – Komořany – Nádraží Zbraslav – Sídliště Zbraslav (přibližně do poloviny července je z důvodu uzavírky Žabovřeské ulice pro směr Sídliště Zbraslav zrušena zastávka Žabovřeská a zřízena zastávka U Včely, v ulici Elišky Přemyslovny).
  • Linka č. 154 je vedena v trase Strašnická – Nádraží Hostivař – Sídliště Petrovice – Háje – Modrá škola – Mikulova – Opatov – Šeberov – Hrnčířský hřbitov – Kunratice – Stará Libuš – Sídliště Libuš (v úseku Háje – Brechtova – Donovalská – Benkova – Chodov – Koleje Jižní Město nahrazena novou linkou číslo 126).
  • V denním provozu je zavedena nová linka č. 126 v trase Koleje Jižní Město – Chodov – Brechtova – Háje – Křeslice – Nové Pitkovice – Nádraží Uhříněves.
  • Linka 165 je zrušena (nahrazena tramvajovou linkou č. 17 a autobusovými linkami 139, 154 a 246).
  • Linka č. 197 je vedena v trase Smíchovské nádraží – Nové dvory – Sídliště Písnice – Chodov – Roztyly (v úseku Chodov – Benkova – Donovalská – Brechtova – Háje nahrazena novou linkou číslo 126).
  • Linka č. 213 je zkrácena do trasy Želivského – Opatov – Háje – Jižní Město (v úseku Horčičkova – Křeslice – Nové Pitkovice – Nádraží Uhříněves nahrazena novou linkou číslo 126).
  • Linka č. 246 je prodloužena do trasy Zličín – Stodůlky – Nádraží Radotín – Zbraslavské náměstí – Nádraží Zbraslav – Komořany – Nádraží Modřany – Poliklinika Modřany.
  • Linka č. 247 je vedena v trase Nádraží Radotín – Zbraslavské náměstí – Žabovřesky – Zbraslav.

 

Tramvaj do Libuše už jezdí

Zodpovídá: Mgr. Petra Svobodová, LL.M.
Vytvořeno / změněno: 29.5.2023 / 29.5.2023
 

 

Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

Licence
Pokud není uvedeno jinak, podléhá veškerý obsah webových stránek praha12.cz licenci CC BY-NC 4.0

web & design , redakční systém

 

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

O cookies

Nastavení cookies

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

Více o cookies

Tyto soubory nám umožňují poskytnout návštěvníkům kvalitnější služby, protože nám například umožní získat anonymizované analytické údaje o používání tohoto webu.

Kompletní přehled cookies, které tento web využívá naleznete zde.

Skupiny cookies