Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejlevnější auta před 30 lety: Za 100 tisíc zbyly jen oči pro pláč

Lukáš Prejzek
Diskuze (9)

Krátce po revoluci už vozy s původem v někdejších zemích NDR a SSSR nikoho nezajímaly. Je to ale škoda – žigulík totiž díky přestěhování do Indie podstatně zlevnil a kdysi vysmívaný trabant se v posledním vývojovém stádiu proměnil v téměř moderní auto. Prvně jmenovaný u nás ale nakonec sklidil jen ostudu. A druhý už ani dorazit nestihl.

Rok 1992. Konec jedné éry. Definitivní zánik československé federace. Historicky poslední zimní i letní olympijské hry uskutečněné v jediném roce. První vlna kuponové privatizace. Velkolepý koncert kapely Guns N´ Roses na pražském Strahově, vstupenka za rekordních 350 korun. Mafiánské atentáty na vyšetřující soudce Giovanniho Falcone a Paola Borsellina na Sicílii. První vítězství Billa Clintona v amerických prezidentských volbách.

Volkswagen Golf III vítězem evropského titulu Auto roku. Trh ČSFR čítající už celkem 19 automobilových značek. Nejlevnější model: Škoda Favorit 135 L. Cena: 136.800 Kčs. Cenový odstup od nejlevnějších západních i dálnovýchodních vozů více než propastný:

  • Fiat Panda – 263.500 Kčs 
  • Fiat Uno 45 Base – 293.500 Kčs
  • Peugeot 206 Look – 307.600 Kčs
  • Citroën AX Ten – 316.750 Kčs
  • Hyundai Pony 1.3 LS – 340.000 Kčs.

Při tehdejší průměrné hrubé mzdě 4644 Kčs se tak automobil stává pro spoustu rodin stále nedostupnějším zbožím, a tak ani není divu, že se někteří podnikatelé snaží proniknout na trh s přiměřeně vybaveným i motorizovaným vozem za tehdy ještě přijatelných sto tisíc.

Rodinný sedan za 99.900 Kčs

Vedle opravdu lidového ukrajinského třídveřového mini ZAZ Tavrija tak zakrátko působí tisková informace o chystaném velkém rodinném sedanu za 99.900 korun jako neskutečný trhák. Zkrátka v době nově budovaných autosalonů zahraničních značek splněný sen: „Mámo, tu naši starou škodovku prodáme a koupíme si něco nového, moderního a pokud možno západního, když už konečně máme ten kapitalismus!“

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
31. 5. 2023 09:18
Re: Peugeot 206 Look
No ale určitá hodně vzdálená souvislost tu je. Pamatuješ si na slavnou reklamu, jak indický maník na dvoře pomocí sloního zadku vyklepává 206ku z Hindustana Ambassadora? :-!
31. 5. 2023 07:58
Re: Trocha pameti
Vzhledem k tomu, že Trabant se čtyřtaktem v té době stál cca 150 tis., tak větší Wartburg s i větším motorem by těžko stál méně.
30. 5. 2023 13:41
Re: Pekný článok
Škoda, že tu toho nie je viac.
30. 5. 2023 13:36
Trocha pameti
Pokud vim, tak zajimavou levnejsi variantou byl Wartburg 354 s 4taktem od Volkswagenu, obecně jsem je vždyť považovat za jednoducha prostorná lidová vozidla
Avatar - lyon667
30. 5. 2023 12:34
Re: Pekný článok
Lukáš Prejzek už dlouho píše do Autotipu Classic, takže žádný nováček.