8 zemí EU včetně Česka oficiálně protestuje proti emisní normě Euro 7

Přidat na Seznam.cz

„V loňském roce jsme jako první dali jasně najevo, že norma Euro 7 je chybná. Od té doby jsme organizovali další země, aby náš postoj podpořily, a podařilo se nám to,“ řekl Hospodářským novinám český ministr dopravy Martin Kupka.

„Vytvořili jsme silnou alianci za rozumnější podobu normy Euro 7. Věřím, že se k současným osmi zemím přidají další a že jich bude více než deset,“ dodal.

Norma Euro 7 byla mezitím na nátlak automobilek zmírněna Eurokomisí ještě před zveřejněním návrhu. Původně ambiciózní zpřísnění navrhla Komisi řada odborníků, které si k vypracování legislativy přizvala.

Norma zpřísňuje limity pro nákladní vozidla a autobusy. Pro osobní automobily mají platit stávající limity, pouze mají být rozšířeny na všechny druhy pohonu, nejen na benzinové. Komise normu navrhuje, protože emise pevných částic způsobují až 70 000 předčasných úmrtí ročně.

„Zisky výrobců automobilů mají přednost před zdravím milionů Evropanů,“ uvedla při zveřejnění původního návrhu Anna Krajinska z nevládní ekologické organizace Transport&Environment.

Zákaz vs. norma

Koalice, která se staví proti normě Euro 7, považuje navrhované emisní limity za nerealistické, zejména s ohledem na předchozí závazek EU ukončit prodej nových automobilů se spalovacími motory do roku 2035.

„Jsme proti jakýmkoli novým pravidlům pro emise výfukových plynů (včetně nových požadavků na testování nebo nových emisních limitů) pro osobní a dodávkové automobily,“ uvádí se v dopise, podle něhož nová pravidla také odkloní investice do průmyslu.

Klíčovou společnou žádostí skupiny je proto odklad navrhovaných pravidel. U osobních automobilů nejméně o tři roky, z roku 2025 na rok 2028, a u nákladních automobilů o pět let, tedy přesun z plánovaného roku 2027 na rok 2032.

Norma Euro 7 není totéž co evropský zákaz spalovacích motorů. Ten je klíčový pro ambiciózní plány bloku stát se do roku 2050 „klimaticky neutrálním“ s nulovými čistými emisemi skleníkových plynů. Tato legislativa již byla přijata.

Norma Euro 7, o níž se stále jedná, má snížit emise oxidu dusnatého a oxidu dusičitého, které způsobují smog a kyselé deště. Zpřísnění norem pro nákladní automobily a autobusy má vést ke snížení těchto emisí o 56 % a sjednocení pravidel pro všechny druhy paliv pro osobní automobily má vést ke snížení o 35 %.

Ekologičtí aktivisté tvrdí, že tyto limity nebudou k řešení znečištění ovzduší stačit, a obviňují Brusel, že ustupuje tlaku automobilové lobby. Při představení návrhu Komise poukazovali na to, že Komise původně chtěla mnohem přísnější normu.

Poukazují na to, že limity pro osobní automobily budou prakticky stejné jako limity stanovené normou před 15 lety. Ambicióznější limity, jako jsou ty ve Spojených státech a Číně, by podle nich zdražily automobily o „přijatelných“ 7 000 Kč. Skutečnost je však jiná a již nyní můžeme pozorovat, že malá a úsporná auta mizí z trhu a jejich exodus pokračuje, protože nové systémy prodražují jejich výrobu o tisíce eur.

Rozumné a pragmatické

Než začnou pravděpodobně napjatá jednání s Evropským parlamentem, musí všech 27 členských států i přes své rozdíly najít společnou řeč.

Francie a Itálie mají velký automobilový průmysl, ale ne tak velký jako Německo. Italský ministr obchodu Adolfo Urso vyzval Evropskou komisi, aby byla „rozumná a pragmatická“.

Německo, největší výrobce automobilů v EU, text nepodepsalo, ale již dříve vyjádřilo obavy z přísnějších norem pro své podniky. Německá koaliční vláda Zelených, sociálních demokratů a liberálů se snaží najít v této otázce společnou řeč.

Zdroj: redakce, Euractiv, hn.cz