Po loňském osmělování se letos absťák po cestování projevuje naplno. Počty českých turistů, kteří vyrazí v letní sezoně do zahraničí, budou po pauze způsobené pandemií covidu minimálně na úrovni roku 2019, pravděpodobně však ještě vyšší. Například CK Fischer eviduje nyní o desítky procent vyšší zájem o zájezdy než v roce 2019. „Trendově se vracíme do předcovidových sezon, kdy se významná část kapacit prodala už několik měsíců před začátkem léta,“ říká mluvčí cestovky Jan Bezděk. Cestovní agentura Invia letos očekává minimálně stejné tržby ve srovnání s obdobím před pandemií, Čedok dokonce předpokládá zvýšení tržeb téměř o polovinu.

„Během covidu jsme zažili mnoho frustrace. Cestování je ventil, který umožňuje vyjet z běžných problémů, díky tomu se lidé k cestování vrací a nedají si ho sebrat ani vysokou inflací,“ říká místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.

Vedle organizovaných zájezdů budou lidé letos do zahraničí více cestovat i na vlastní pěst. „Zájem o letenky na léto je nyní extrémně vysoký v porovnání s loňským rokem a na českém trhu je poptávka srovnatelná s rokem 2019,“ říká šéf aerolinky Emirates pro Česko Bořivoj Trejbal. Podle platební společnosti Mastercard se počet rezervací soukromých prázdninových a dovolenkových letů z Česka zvýšil v prvním čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 o 18 procent.

Třetina cestovek zmizela z trhu

Cestovky se tak letos zahojí po náročném tříletém období pandemie, kdy jich zhruba třetina skončila. Letos jejich počet opět lehce vyrostl na 580. Většina cestovek skončila kvůli podmínkám na trhu „dobrovolně“, asi tři desítky včetně třeba jedné z největších, Firo‑tour, zkrachovaly, některé se sloučily.

Kvůli pandemii se příjmy ze zájezdů do zahraničí podle dat CzechTourismu předloni snížily ze 135 miliard korun v rekordním roce 2019 přibližně o 60 procent. Loni pak opět narostly zhruba na 85 procent období před pandemií.

Podle studie ERV Evropské pojišťovny minulý rok výrazněji narostl počet lidí, kteří vyjeli samostatně bez cestovky. Na vlastní pěst na delší pobyt odjelo do zahraničí 2,9 milionu Čechů, což bylo nejvíc od začátku sledování údaje v roce 2011, s cestovkou pak loni vyrazilo do ciziny přes dva miliony lidí.

Do zahraničí Češi po vlastní ose stále nejvíce jezdí do Chorvatska. Loni jich tam zamířilo 846 tisíc. Na druhém místě bylo Slovensko a na třetím Itálie. K nejoblíbenějším destinacím objednaným u cestovek pak patřily Turecko, Řecko, Španělsko nebo Bulharsko. Nově se mezi ně řadí i Egypt, který nalákal nové turisty tím, že během pandemie nezavedl tak tvrdé podmínky jako většina dalších letovisek. Podle ERV tam loni odletělo rekordních 470 tisíc Čechů, což je dvojnásobek oproti roku 2019.

Větší popularitu si získávají i další v minulosti méně obvyklé destinace. Podle mluvčí cestovní agentury Invia Jiřiny Ekrt Jiruškové jsou nyní na vzestupu například Madeira nebo Albánie. Víc se také létá na Kanárské ostro­vy. Podle Josefa Trejbala, ředitele portálu Letuška.cz, se letos chystá vysoký počet lidí cestujících po vlastní ose letět i na Mallorcu nebo Madeiru. Ze vzdálenějších destinací se pak vedle Egypta nebo Spojených arabských emirátů dostává mezi oblíbená zájezdová místa i Omán, Katar, Kuvajt a zejména Jordánsko.

Vývoj počtu přenocování v českých ubytovacích zařízeních

Eurové zdražení v Chorvatsku

Organizované zájezdy do nejoblíbenějších míst letos oproti loňsku podražily nejčastěji o jednotky procent, tedy níž, než se v Česku pohybuje inflace. „Například u Egypta a u Turecka je zdražení okolo sedmi procent,“ říká Petr Kostka, mluvčí Exim tours.

Související

Výraznější je nárůst jen v Chorvatsku. Cestovní kancelář Fischer uvádí zdražení o 12 až 14 procent, Invia o 15 procent. „Do cen služeb se promítlo i lednové zavedení eura. Mnozí Češi však stále vnímají Chorvatsko jako destinaci číslo jedna pro svůj letní pobyt,“ říká Ekrt Jirušková, která i přes zdražení nečeká odklon českých výletníků od Jadranu.

Podle Radka Chaloupky, manažera poradenské firmy KPMG pro cestovní ruch, ale zatím není jisté, jestli zákazníci v létě skutečně akceptují zvýšení cen v Chorvatsku. „Covid přinesl příznivé storno podmínky. Teď predikovaná obsazenost může vypadat dobře, ale bude rozhodovat, kdo do Chorvatska reálně přijede a za jakou cenu. Je zjevné, že Chorvati ceny nadsadili,“ říká Chaloupka.

Cestování je ventil, který umožňuje vyjet z běžných problémů, díky tomu se k němu lidé vrací a nedají si ho sebrat ani vysokou inflací.

Turisty, z nichž do Chorvatska jezdí většina na vlastní pěst, může odradit i to, že ubytovací zařízení jim s odkazem na zavedení eura zvýšila ceny zhruba o pětinu, o něco méně podražily potraviny a restaurace. Na druhou stranu v Česku ceny potravin rostly ještě rychleji a výhodou je i vůči euru silná koruna, která nákupy v Chorvatsku zlevňuje.

Vývoj počtu přenocování v ubytovacích zařízeních EU

Zelené cesty

Přestože některé cestovky uvádějí, že se u Čechů letos zvyšuje zájem i o vzdálené exotické destinace v Asii nebo Americe, celkově se počty těchto turistů smrsknou. „Lidí, kteří létají do exotiky, před covidem přibylo, těsně po pandemii také, ale nyní je limitem cena letenek. Ty jsou skoro na dvojnásobku toho co před covidem. Mnoho individuál­ních cestujících, takzvaných batůžkářů, tak vzdálenou exotiku nevolí, protože je pro ně cenově nepřijatelná, a zůstávají v Evropě,“ říká Papež z Asociace cestovních kanceláří. Oproti tomu individuální letenky po Evropě podražily mnohem mírněji. Podle Trejbala z Letuška.cz se ceny po Evropě zvýšily meziročně o 30 procent.

Tipy, jak na cestě ušetřit, a přesto si užít

  • Objednejte si letenky i ubytování s velkým předstihem.
  • Jeďte mimo hlavní turistickou sezonu.
  • Najděte nejdřív výhodné letenky a teprve potom dotvořte dovolenou.
  • Hledejte letenku s nízkonákladovou aerolinkou nebo na slevovém cestovatelském portálu.
  • Někdy dává smysl letět na dlouhou vzdálenost za rozumnou cenu na menší letiště v širší cílové oblasti, ale klidně jiné zemi, a tam si dokoupit levnou místní letenku přímo do finální destinace.
  • Nejezte v restauracích, ale ve food courtech, v putykách pro místní nebo na klasických tržištích, kde bývají stánky s místní kuchyní. Především ale jezte mimo hlavní turistické zóny.
  • Kde to jde, jeďte pod stan, ideálně mimo kempy. Například v drahé a prostorné Skandinávii je to zdarma.
  • Při placení u benzinky nechte děti v autě.
  • Projděte si před odjezdem spíš cestovatelské blogy a jejich tipy než doporučení cestovek, uvidíte možná i zajímavější a zároveň méně rušná místa.
  • Řadu muzeí či galerií je možné navštívit zadarmo. Najděte si je. Také v ulicích lze vidět místní umění zdarma, například street art.

Zdroj: anketa na Facebooku, Ekonom, CNN

Pokles zájmu o dovolenou v dalekých zemích je podle Chaloupky také důsledkem změny chování cestovatelů. „Projevuje se trend udržitelnosti cestování, který postupně přichází. Významné části lidí není jedno, jestli vyrazí na dovolenou mnoho tisíc kilometrů letadlem do unifikovaného globálního hotelu, který vypadá podobně, jako kdyby jel tisíc kilometrů do Itálie. Tento aspekt se naší generaci možná nezdá tak důležitý, ale mladá generace už takovým způsobem začíná přemýšlet,“ říká Chaloupka.

Podle Papeže proto také rostou počty lidí, kteří tráví dovolenou turistikou v přírodě nebo jezdí na venkovské farmy. „Souvisí to s tím, že jsme na dovolených aktivnější a zároveň chceme mít aktivnější děti, protože je chceme odtáhnout od mobilů a počítačů. Jsme vzdělanější, chceme víc vědět, co jíme, víc se hýbeme. Roste poptávka po zdravějším životním stylu,“ dodává.

Větší příklon k přírodě a aktivní dovolené není úplnou novinkou, ale pandemie tento směr prohloubila. Hranice byly zavřené a lidé trávili mnohem víc času v lesích či horách nedaleko svého bydliště. „Řada cestovatelů si uvědomila, že je unavena z globálního cestování a že radši vezme karavan a zažije něco autentického. To je vlastně primárním posláním turismu – něco poznávat, pochopit jinou kulturu a obohatit se,“ vysvětluje Chaloupka.

Zdražení zájezdů (meziroční zvýšení cen 2022/2023)

Vznikají tak i nové služby, které na tento trend naskakují. Například platforma Campiri, která zprostředkovává pronájem karavanů, loni ztrojnásobila obrat na 55 milionů korun a stejným tempem roste i letos. „Jedním z důvodů je nárůst zájmu lidí o svobodné cestování obytnými vozy a karavany, který stále pokračuje. Když analyzujeme letos data z vyhledávání, dotazy ve spojení s půjčením karavanu rostou meziročně přibližně o 30 procent,“ říká zakladatel firmy Lukáš Janoušek.

Během pandemie také narostly počty „námořníků“, kteří si pronajímají obytné lodě, a podle jednatele společnosti Lodě‑Česko Petra Volka se tento trend udržuje i letos. „Pro letošní sezonu máme již rezervovanou více než polovinu naší kapacity. První rezervace jsme přijímali už v srpnu loňského roku,“ říká.

Významné části lidí není jedno, jestli vyrazí na dovolenou mnoho tisíc kilometrů letadlem do unifikovaného hotelu, nebo do obdobného zařízení v Itálii.

Na příklonu ke svobodnějšímu cestování a aktivnějším dovoleným vydělává také česká cestovatelská aplikace Worldee. Ta nabízí ověřené itineráře na cesty do méně navštěvovaných míst v řadě zemí světa. Těmi může cestovatel buď projet sám, anebo s průvodcem. „Snažíme se spojit to nejlepší z individuálního cestování a cestování s klasickými cestovkami,“ říká zakladatel firmy Tomáš Zapletal, do jehož platformy investovali milion eur i Josef a Ondřej Průšovi, spolumajitelé výrobce 3D tiskáren Prusa Research. Worldee měla loni obrat osm milionů korun, letos toto číslo překročila už v prvním čtvrtletí.

Nárůst zájmu o aktivní dovolené potvrzuje i anketa týdeníku Ekonom. Jen pasivně, například na lehátku u vody, ji tráví 15 procent lidí, zbytek se věnuje na dovolených především poznávání nebo sportu. Například ředitel firmy DEK Vít Kutnar jezdí na kole, plave a chodí do posilovny. „Lidé zkouší různé typy sportů jako paddleboard, učí se surfovat nebo potápět. Aktivní dovolená se stala součástí života, a to nejen u mladší generace. Podíl aktivních lidí je nyní tak dvě třetiny a dál narůstá,“ odhaduje Papež.

Projevuje se to i v tom, že se lidé víc pojišťují kvůli možným zraněním. Podle jednatele pojišťovací společnosti Fabrika Jana Vlčka patří k nejčastějším doplňkům k cestovnímu pojištění připojištění rizikových sportů.

Nejoblíbenější zájezdové destinace Čedoku

Hotely bez Rusů a Číňanů

Kvůli pandemii, kdy se cestování za hranice značně komplikovalo, a také díky příklonu k přírodě Češi víc objevují i vlastní zemi. Loni se celkový počet přenocování místních obyvatel v českých hotelech, penzionech či kempech zvýšil oproti roku 2019 skoro o desetinu. Do Česka se ale stále v plné míře nevrátili cestovatelé ze zahraničí, kterých loni bylo oproti období před pandemií o třetinu méně. To je páté nejvyšší číslo v Evropské unii, kde je průměr 12 procent. Problém mají zejména hotely, zatímco v pen­zionech a kempech loni hosté oproti roku 2019 přibyli.

V prvním čtvrtletí letošního roku začali zahraniční turisté v českých ubytovacích zařízeních přibývat, ale stále jejich počty zaostávaly za předpandemickým rokem o 17 procent. Vypadly zejména zájezdy z Číny, Jižní Koreje a Ruska. „Problém je hlavně v tom, že tito návštěvníci zde utráceli násobně více než ti z bližších evropských destinací,“ říká Chaloupka z KPMG.

Jaroslav Svoboda, majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels, poukazuje i na to, že v mezinárodním kontextu české hotely dosud výrazně zaostávaly v růstu obsazenosti i cen nejen za západními metropolemi, ale také za Budapeští, Varšavou či Bratislavou. Svoboda to vysvětluje tím, že Česko patří k zemím s nejvyššími cenami energií a inflací, ale také počtem hotelů na obyvatele. Přestože v dubnu zaznamenala Praha zlepšení, na českém trhu bude podle něj docházet ke spojování a akvizicím.

Uchopit změny

Česká unie cestovního ruchu odhaduje, že se turismus v Česku vrátí do předcovidového stavu nejdřív za dva roky. Podle Chaloupky nejlépe krizové období přežijí provozovatelé turistických zařízení, kteří se přizpůsobí novým trendům a změní se z jednoúčelové, odpočinkové destinace na resort s širší nabídkou služeb. „I to už ale někdy přestává stačit. Pokud k atrakcím neuděláte smysluplný program, o návštěvníky často přijdete na úkor jiných destinací,“ říká.

Dalším trendem cestování, který zatím není příliš využitý, je rostoucí počet turistů samotářů. „Když chcete jet jako single, těžko seženete nabídku ubytování za rozumnou cenu. Kdo se toho chytne, uzme si velmi zajímavou část trhu,“ myslí si Chaloupka. Zároveň častěji cestují i senioři. Například Invia letos zaregistrovala dvojnásobek zákazníků starších 70 let, kteří se vydali k moři. Ti mají zájem o bezbariérové ubytování, které zatím není příliš běžné, a cestují často mimo sezonu, kdy není v místě rušno.

„Přestože nyní pociťujeme inflaci, společnost obecně bohatne a máme víc volného času. Turismus proto bude stále důležitější součástí našeho života,“ předpokládá Chaloupka a dodává, že lidé budou stále ochotnější utrácet na dovolené za zážitkové služby. „A kdo tyto změny správně uchopí, ten vyhraje.“