Koalice proti normě Euro 7 pod vedením Česka získává další příznivce

Český ministr dopravy Martin Kupka © EPA-EFE/MARTIN DIVISEK

Ministři dopravy Evropské unie debatovali o emisní normě Euro 7. Česká republika společně s dalšími sedmi zeměmi normu v současné podobě odmítá. Koalice států se po včerejším jednání podle slov ministra Kupky navíc může rozrůst o další státy.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se během čtvrteční (1. června) Rady EU před ostatními ministry dopravy unijní sedmadvacítky opět postavil proti současnému návrhu normy Euro 7. Společně s Českem se vůči normě vymezují i další státy – konkrétně Bulharsko, Francie, Maďarsko, Itálie, Polsko, Rumunsko a Slovensko.

Před několika týdny státy zaslaly společný dopis švédskému předsednictví Rady EU a Evropské komisi, ve kterém kritizovaly návrh normy. Vyslyšely tak kritiku zaznívající například z řad představitelů automobilového průmyslu.

Silniční přeprava zboží stojí v EU na kamionech. Euro 7 ji může ohrozit, zní z průmyslu

Návrh emisní normy Euro 7 z dílny Evropské komise vyvolal vlnu negativních reakcí. Tentokrát přináší pravidla nejen pro osobní, ale i pro nákladní auta v jednom legislativním balíku. Není navíc jedinou legislativou, která na omezení emisí kamionů a autobusů myslí.

Státy považují navrhované emisní limity za nereálné. Nelíbí se jim zejména časové vymezení normy. „Téma je důležité pro většinu Unie. Shoda je téměř úplná v oblasti nerealistických termínů, který původní návrh obsahuje. Na tom si troufnu tvrdit, že je téměř většinová shoda,“ uvedl po jednání ministrů Kupka.

Odklad platnosti a nejlépe žádné další normy

Skupina států proto požaduje odklad platnosti navrhovaných pravidel – u osobních aut minimálně o tři roky, u nákladních vozidel o pět let. Právě u těžkých vozidel, podle argumentů koalice, navíc požadavky nynější verze normy neodpovídají současným technologickým možnostem a měly by být zmírněny.

Během jednání podle slov ministra Kupky často zaznívalo, že ambiciózní podobou současného návrhu státy podrývají reálné možnosti evropského automobilového průmyslu dosáhnout pozitivních změn v oblasti technologického vývoje.

„Současná podoba normy poměrně velmi narušuje proces dekarbonizace. To může mít negativní vliv na cenu aut, jejich dostupnost a věk flotily především u nákladních aut, a tím pádem i na životní prostředí,“ uvedl po jednání slovenský ministr dopravy Pavol Lančarič.

„Norma Euro 7 by přesouvala investiční úsilí jednotlivých výrobců zpět k dalšímu posilování oblasti spalovacích motorů. Ve skutečnosti tato předložená podoba Euro 7 znamená střelbu do vlastních nohou pro celou Evropskou unii,“ uvedl po jednání Kupka. Kritici normy tak požadují, aby jakákoli nová pravidla pro emise výfukových plynů byla odstraněna.

Kypr a Německo jako noví spojenci?

Koalice států kritizujících normu se navíc může rozrůst o nové partnery. Před samotným jednáním se mluvilo o Portugalsku či Německu jakožto dalších členech koalice. Německo však kvůli vnitropolitické situaci zůstává zdrženlivé, ačkoli podle slov Kupky dalo během jednání jasně najevo, že aktuální verzi návrhu nemůže přijmout.

I taková reakce byla ovšem větší, než státy čekaly. „K našemu překvapení iniciativu podpořilo i Německo. S tím jsme ani nepočítali,“ uvedl Lančarič po jednání.

Po jednání vyplynulo, že dalším potenciálním členem koalice by mohl být Kypr. „Z reakce Kypru jednoznačně vyplynulo, že může být další spojenec. A rýsují se i spojenci další,“ hodnotil reakce ministr Kupka.

I v nynější sestavě ale mohou státy zabránit přijetí návrhu. „Jde zde jasná aliance států, které mají blokační menšinu a mohou tak zabránit přijetí současné podoby normy. Chceme na svou stranu ale získat další země a prosadit potřebné změny,“ uvedl český ministr dopravy.

Návrh bude nyní procházet úpravami. „Mám informace, že úpravy budou vycházet z dokumentu, který jsme připravili. Jaký bude výsledek, nejsem sto předjímat, ale troufám si tvrdit, že i díky naší víc než blokační menšině Euro 7 v té původní verzi na světlo světa nepřijde,“ věří Kupka.

Návrh normy bude projednávat také Evropský parlament. Tam je zpravodajem návrhu český europoslanec Alexandr Vondra (ODS, ECR), podle kterého nynější návrh normy ohrožuje cenu aut i výrobu v Evropě. Podle slov Martina Kupky bude i to hrát významnou roli v budoucím vyjednávání o normě.

Podcast: Euro 7 je na světě. Zvládne evropský průmysl další zpřísnění emisních norem?

Evropská komise v listopadu 2022 představila dlouho očekávaný návrh nové emisní normy Euro 7. Co přináší? Podcast Evropa zblízka přináší záznam debaty.

Kalendář