Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Premiéra na přestěhovaném okruhu v Detroitu

Premiéra na přestěhovaném okruhu v Detroitu

Chevrolet Detroit Grand Prix – před závodem

IndyCar čeká tento víkend premiéra na nové trati a to i přesto, že míří do města, kde již mnoho let závodí – do Detroitu. Po více než 30 letech se totiž závod stěhuje z ostrova Belle Isle do centra města k mrakodrapům Renaissance Center, komplexu sedmi výškových budov, které slouží jako sídlo společnosti General Motors. Tady v 80. letech závodila Formule 1 a na přelomu 80. a 90. let pak i série CART. Nová trať ale tu z dob Ayrtona Senny či Maria Andrettiho vůbec nepřipomíná.

Okruh je kratší a také „kompaktnější“, což znamená, že zasahuje do menšího počtu ulic. Tím IndyCar chce zmenšit nálož problémů, kterou výstavba, samotný závodní víkend a pak bourání okruhu nesou pro místní občany. A tak třeba nevede část trati tunelem, který je významnou dopravní tepnou v centru města.

Nový okruh měří 1,7 míle (2,736 Km), pro srovnání ten starý měl 2,499 míle (4,023 km), na Belle Isle byl pak po většinu času využívaný okruh dlouhý 2,35 míle (3,78 km). Trať má 9 zatáček, přičemž většina ale má úhel 90 ° nebo podobný.

Po krátké cílové rovince, prostor startu je totiž jinde, následuje první zatáčka, 90° na levou ruku. Svádí k tomu, aby se tam pokusilo vedle sebe bojovat několik jezdců, výjezd je ale úzký a sotva se tam vejdou dvě auta. A hned následuje další 90° zatáčka na levou ruku, která jezdce přivede na nejdelší rovinku v kalendáři IndyCar. Tady bude také závod v neděli odstartován.

Rovinka končí vlásenkou, což bude nejlepší místo na předjíždění, po ní následuje 90° zatáčka na pravou ruku a sjezd směrem k řece. Další 90° zatáčka piloty přivede do krátkého úseku s esíčky označenými jako zatáčky 6 a 7, který je společný s původní tratí, zatímco ta ale pokračovala déle podél nábřeží, stará trať se od něj odděluje, další zatáčka opět přivádí jezdce na krátký úsek společný s tratí z 80. let, ale hned z něj zase následující 90° zatáčkou uhýbá do prostoru cíle.

Předtím ještě následuje vjezd na unikátní pit lane. Na trať se nikam nevešla tradičně dlouhá boxová ulička. Na parkovišti u mrakodrapů se vešla sotva poloviční boxová ulička, délku ale nahrazuje šířka. Boxová stání tak jsou po obou stranách, což IndyCar v omezené míře zažila jen před lety v Baltimoru, kde několik stání bylo „odloučených“ na druhé straně pit lane. Tady je ale polovina vlevo a polovina vpravo, na konci se ale musí vměstnat do zúžení, kde se vedle sebe dva vozy nevejdou a které piloty přivede zpátky na trať.

Promotér závodu slibuje, že půjde o jeden z těch nejvíce přívětivých k fanouškům. Ti hned z několika míst mohou závod sledovat zcela zdarma. Jestli půjde o posun oproti ostrovu Belle Isle, to ukáže až čas.

Detroit městský okruh

Délka okruhu: 1,7 míle (2,736 Km), 9 zatáček
Délka závodu: 100 kol, 170 mil
První závod: 2023 (staré tratě 1989)
Rekord okruhu: Nová trať
Loňský vítěz (Belle Isle): Will Power (Team Penske)

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek 2. 6.
21:00 – 22:30 – 1. trénink

Sobota 3. 6.
15:05 – 16:05 – 2. trénink
19:20 – 20:50 – Kvalifikace

Neděle 4. 6.
16:00 – 16:30 – Warm up
21:30 – Start závodu Chevrolet Detroit Grand Prix

 Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment