„Díky nábojovému motoru, pohonu 4 × 4, hydraulickým brzdám a hmotnosti 180 kg uveze až pět lidí,“ popsala mluvčí Západočeské univerzity (ZČU) Šárka Stará. V soutěži kanadské společnosti ENVO Drive, jejímž cílem je navrhnout novou generaci udržitelné osobní dopravy, soupeřilo 382 designérů z 34 zemí.
Ondřej Adamec, student třetího ročníku průmyslového designu Fakulty designu a umění ZČU, skončil třetí v kategorii užitkových vozidel. „Blatto má skládací sedačky a hliníkovou konstrukci skrytou pod textilií, která se používá u kabrioletu. Vozidlo je elektrické, ovladatelné dvěma joysticky, a dokonce autonomní – díky kamerám, které jsou v každém rohu, ho můžete ovládat pouze pomocí aplikace v telefonu, například pro svoz balíků a zboží,“ vysvětlil Adamec.
Jedním z hlavních posuzovaných kritérií byla stabilita vozidla, tedy nízké těžiště, dále také modulární použití, tedy schopnost převozu lidí i nákladu na krátké vzdálenosti, nízká hmotnost, silná světla pro použití v noci, rozvor maximálně dva metry a průměr otáčení pět metrů.
„Mikromobilita je hlavně způsob osobní dopravy ve městech na kratší vzdálenosti, který si zároveň klade za cíl snížit dopravní zátěž nebo znečištění. Spadají tam malá elektrická vozidla, koloběžky, jízdní kola a další skladná a bezemisní vozidla,“ uvedla Stará. Cílem soutěže ENVO Next Move bylo povzbudit designéry, aby utvářeli budoucnost elektrické osobní dopravy od navigace po městě až po poznávání přírody.