Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Festivaly

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 833)

    Obešel jsem obrovitou louži a unavený se belhám z mokrého dvora. Múza září. 

    Amit Rahav a Daniel Litman v inscenaci Ten, kterého miluje moje duše izraelského národního divadla Habima. Foto Or Danon

    Radost za námi, radost před námi. Něco málo zobneme a před osmou v divadle opět usedneme.

    Snad ne…

    Snad ano.

    Herci budou hrát hebrejsky.

    To bude zítra.

    Mýlíte se, milý kmete, máme úterý, tedy dnes.

    Ach jo.

    Habima – National theeatre of Israel připutoval z daleka a k potěše srdcí našich odehraje na scéně Mahenova divadla drama slovutného pana Itay Segala Ten, kterého miluje moje duše. V režii Moshe Keptena vystoupí hvězdní umělci Tel Avivu. V hlavních rolích se představí Amit Rahavi a Daniel Litmani.

    Múzo, tvůj hlas je sladký, věř, nebýt únavy, rád bych mu naslouchal…

    Pod kubisticky skoseným lustrem visí červené balonky. Nohatá mládež holduje tanci. Náhle nastává vřava. Buď bubeník tříská do bubínku, nebo se střílí…

    V čekárně před lékařskou ordinací je živo. Policejní důstojník vyšetřuje okolnosti střelby v gay klubu, postřelený mladík se obává vyzrazení totožnosti a řečná matička potřebuje potvrdit úřední lejstro týkající se jejího syna…

    Herci hovoří rychle a mnoho. Foto Or Danon

    Herci hovoří rychle a mnoho. Překladové tabule s českými texty jsou však v nedohlednu. Začínám se v ději ztrácet. Pozorně sleduji průběžná jednání aktérů, z napětí mezi nimi a z rytmů jejich mluvy je možné usoudit o co jim na jevišti jde. Režisér Scherhaufer mě z toho na festivalech zkoušíval.

    Inscenace hraná stylem civilního realismu je krapet delší, zato však s jímavě dojemnou story lásky mezi muži. Halt, jako tenkrát za Shakespeara.

    Inscenace hraná stylem civilního realismu je krapet delší /na snímku Amit Rahav/. Foto Or Danon

    Představení umělců z Tel Avivu bylo festivalovými diváky odměněno nadšeným potleskem ve stoje.

    Klopýtám z divadla.

    Múza říká: Není vám líto, že už je po festivalu?

    Milá zlatá, ani nevíš jak.

    Snad zase za rok…

    Brno – Komín, 31. 5. 2023 

    Habima – National Theatre of Israel, Izrael – Itay Segal: The One My Soul Loves / Ten, kterého miluje moje duše. Režie Moshe Kepten, dramaturgie Moshe Kepten, Shahar Pinkas, scéna Eran Atzmon, kostýmy Oren Dar, hudba Lior Ronen, světla Avi Yona Bueno (Bambi), pohybová spolupráce Tut Mullor, video Shay Bonder, asistent režie Mor Ehrlich Amsalem. Hráli: Amit Rahav, Yigal Sade, Uri Hochman, Orly Silbersatz, Daniel Litman, Amos Buaron, Naya Bienstock. Premiéra 19. listopadu 2022. Psáno z posledního představení festivalu v Mahenově divadle 23. května 2023.

    ///

    Více o DSB 2023 na i-DN:

    Neklid v Brně (No. 1)

    Neklid v Brně (No. 2)

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 829)

    Neklid v Brně (No. 3)

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 830)

    Neklid v Brně (No. 4)

    Neklid v Brně (No. 5)

    Neklid v Brně (No. 6)

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 831)

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 832)


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 833)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,