Hlavní obsah

Závod Formule 1 v Barceloně: Mercedes je zpátky! Nebo to byla náhoda? A podepíše dnes Hamilton novou smlouvu?

Foto: F1

Verstappen využil výhody startu z prvního místa a Velkou cenu Španělska ovládl způsobem start-cíl.

Zapumpoval zaťatou pravou pěstí a děkoval do rádia svému týmu. Na hony od vítězného monopostu před ním, přesto zpátky ve hře. A hned za ním v druhém autě jeho stájový kolega. Už dlouho nebylo druhé a třetí místo tak zlaté. Ano, zdá se, že Mercedes je zpátky ve hře! A s ním i Hamilton.

Článek

Ještě před pár dny se řešila hlavně jeho smlouva a jestli má vůbec zájem se s chřadnoucím Mercedesem dohodnout. Pak (údajně) přispěchalo Ferrari s nabídkou, která jen přilila olej do ohně. Balík plánovaných vylepšení v posledním závodě v Monaku nepřinesl hmatatelný výsledek. Ale po dalším závodním víkendu, tentokrát v Barceloně, to Hamilton vidí všechno jinak: „Obrovské zlepšení. Děkuju celému týmu, přesně tohle jsme potřebovali. Red Bull je sice strašně rychlý a teď na něj nemáme, ale tohle je správná cesta a do konce sezony zbývá ještě spoustu závodů a třeba je budeme ještě prohánět. A když ne letos, tak příští rok.“

Foto: F1

Jestli měl někdo důvod v Barceloně slavit, pak to byl Mercedes. Už dlouho nevypadal Hamilton tak spokojeně!

Kdysi dominantní Hamilton čeká na vítězství už 29 závodů a až na pár výjimek tam dlouho nebyla ani jiskra naděje. Už dlouho jsme neviděli sedminásobného mistra světa tak nadšeného.

Není se ale čemu divit. Mercedes připravil balík vylepšení už do zrušené Imoly, pak tu byl lehký náznak v Monaku a teď hned druhé a třetí místo v Barceloně. A Russellův bronz je o to zajímavější a cennější, že ho vyválčil až z dvanáctého místa v kvalifikaci. „Jsem samozřejmě trochu překvapen. Děkuji týmu za to, že mi dnes dal opravdu skvělé auto. Ten výsledek je známkou něčeho nového v našem týmu,“ řekl Russell po závodě.

Pro Russella to bylo letos první pódium, Hamilton zopakoval svůj nejlepší letošní výsledek z Austrálie.

Mercedes o modelu W14 tvrdil před začátkem sezony, že je konkurenceschopný, ale jak se brzy ukázalo, bylo to jen zbožné přání. Aston Martin, který je z mechanického hlediska Mercedesu velmi podobný, byl totiž v prvních závodech rychlejší. Mercedesu zkrátka nefungovala aerodynamika.

Na začátku sezony 2023 bylo na první pohled vidět, že Mercedes vypadá jinak než ostatní auta, měl vpředu štíhlejší bočnice a ty pak vzadu ustupovaly a splývaly s krytem motoru. A koncept zjevně nefungoval. Inženýři sice slibovali, že víry od předních kol vyřeší jinak a že důležitý je přítlak na zadní nápravě, žádali jen o další a další čas ve větrném tunelu, ale nikam to nevedlo. A tak se Mercedes podíval, jak to funguje u konkurence (hlavně Aston) a W14 je od Monaka jiný.

Foto: F1

Těšili jsme se na velký souboj mezi Ferrari, Astonem a Mercedesem, ale realita byla nakonec jiná.

Má už standardní objemnější bočnice, které se následně svažují k podlaze. Navíc je v nich kanál k vedení vzduchu k difuzoru. Další změny pak odhalí spíš oko odborníků - třeba unikátní bočnicové křídlo. Změny na podlaze pak ukázal nechtěně jeřábník v Monaku, když po havárii zvednul monopost Mercedesu do vzduchu, což se stalo i Red Bullu. Přímá konfrontace však ukázala, jak je Red Bull řešením podlahy úplně někde jinde. A jasně je to vidět i v jeho dominanci.

Přesto se Mercedesu v závodě v Barceloně povedlo to, v co doufal a co chtěl nejvíc - v souboji o umístění v Poháru konstruktérů předběhl Aston Martin a je na aktuálním druhém místě. Můžou za to jistě i matné výkony Checa Péreze, druhého jezdce stáje Red Bull, který má problémy držet tempo a se srovnatelnou technikou se nepřibližuje výkonům naopak neuvěřitelně rychlého Verstappena, jenž si jede svou vlastní ligu.

Foto: F1

Muselo by se stát něco hodně nepředvídatelného, aby se Verstappen nestal potřetí v řadě mistrem světa.

Právě jeho jasná převaha v očích laiků může degradovat letošní ročník Formule 1, jenže kdo se dívá pravidelně, ten ví, že od druhého místa dál se dějí věci. Třeba po kvalifikaci bylo osm různých týmů v první desítce a pořadí se míchalo v průběhu závodu i bez safety caru nebo deště.

Závod v Barceloně sice nebyl na oko nejatraktivnější, ale byl rozhodně zajímavý. A zbytek pole? Alonso, který zatím všechny šokuje a patří mu průběžné třetí místo v šampionátu, sice skončil sedmý za svým stájovým kolegou, ale podle všeho měl od kvalifikace poškozený monopost (auta jsou v režimu park ferme a kdyby se na nich mělo víc pracovat, musel by startovat z boxů) a rychleji to zkrátka nešlo. Příště bude chtít být (zase) o kus výš.

Foto: F1

A jestli je na sezoně 2023 něco překvapivého, pak je to nesmírná spolehlivost všech monopostů bez výjimky, odstupuje se většinou jen po nehodách.

Leclerc s Ferrari se pořád trápí a ani páté místo Sainze nemůže být pro stáj z Maranella větší útěchou. Norris s McLarenem sice šokoval třetím místem v kvalifikaci, ale po kolizi v úvodu závodu letěl pořadím dolů jako kámen. A nejhorší týmy v poli? Williams od začátku sezony získal jeden jediný bod a jeho trápení pokračuje, AlphaTauri má body jen dva a spokojeni nemohou být ani u Alfy Romeo a Haasu, které mají osmibodovou shodu.

Přesto se v boxech po včerejším závodě mluví jen o jednom jediném. Je Mercedes definitivně zpět? A zůstane Hamilton? Podle všeho není důvod pochybovat. Ten po závodě v jednom z rozhovorů řekl, že dnes, tedy v pondělí, má schůzku s Wolfem. A že se uvidí. Nemusíte být zrovna odborníky v psychologii, abyste viděli, jak spokojeně Hamilton vypadal. Aby také ne, Velká cena v Barceloně byla obrovským příslibem do budoucna.

Reklama

Související témata:
Načítám