Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejlevnější rodinné auto od Dacie uhranulo i Brity, během dekády obrátili o 180 stupňů
5.6.2023 | Petr Prokopec
Je to paradox, který nejlépe ukazuje, jak moc a jak rychle se časy změnily. V době, kdy Dacie stály skoro polovinu současných cen, většina lidí na rumunské modely reagovala odmítavě. Dnes automobilka nestíhá ukojit zájem z celé Evropy.
Když jsem před deseti lety hledal, čím bych nahradil Hondu Civic, jejíž záď stojící před přechodem přehlédl nepozorný řidič, skončila mi nakonec v hledáčku Kia Cee'd SW. Jeden kamarád mi ovšem poněkud kousavě od rána do večera předhazoval některý z modelů Dacie. Jakkoli jsem ovšem rumunskou automobilku neodsuzoval, její tehdejší portfolio mě neoslovovalo. Bylo sice velmi levné, ovšem po stránce dynamické nebylo možné očekávat zázrak ani v při jízdě z kopce. S vyšším výkonem by ovšem byly spojené o poznání jiné ceny.
Dnes rumunská automobilka jako jedna z mála zůstává věrna svým původním hodnotám. Její vozy tedy stále nejsou zrovna výkonné, zároveň však zůstávají relativně levné. Slovo relativně je třeba si podtrhnout, neboť když v na trh přicházelo Sandero modelového roku 2013, stálo od 159 900 Kč. Dnes, o pouhých 10 let později, přijde nejméně na 296 400 Kč. Doba se ale změnila, a tak i to stačí k tomu, aby šlo o jeden z nejlevnějších vozů na trhu a výjimečnou nabídku v poměru výkonu a ceny.
Ještě snáze to lze říci o Dacii Jogger, která stojí od 417 500 Kč, z hlediska praktické využitelnosti ale snadno zastíní (pobere až 7 lidí) i Škodu Octavia Combi, která dnes začíná na docela bláznivých 659 900 Kč. A není to jen pohled spořivých Čechů. Nedávno právě tento model chválili Němci, kteří jej používají v rámci dlouhodobého testu. Po absolvování pětiny ze 100 tisíc kilometrů pak sice rovněž nekoukají na nízký výkon s nadšením a vadí jim i jistá úlitba láci uvnitř, celkově však palec míří nahoru.
Nově Joggeru podlehli i Britové, kteří též ještě před dekádou nad rumunským vozy ohrnovali nos. Mike Rutherford z Auto Expressu nyní Jogger označil dokonce za „vůz s nejlepší hodnotou na trhu a tečka“. Ani on sice nezůstává zaslepen nízkou cenou a poukazuje třeba na vyšší žíznivost. Zároveň však poukazuje na to, že třeba takový Volkswagen T-Roc, který je kvalitativně lepší a uvnitř i prostornější, stojí na tamním trhu o 219 tisíc korun víc. To je přitom částka, za jakou jste ještě nedávno mohli koupit už zmíněné základní Dacii Sandero.
Prakticky všem automobilkám kromě té rumunské je proto třeba připomenout, jakým směrem se řítí. Pokud totiž dnes většině lidí připadá drahá Octavia, která přitom stále ještě je vozem, jehož využitelnost je skoro nekonečná, jak asi budou smýšlet o dvakrát dražších a obtížně použitelných elektrických novinkách, které chce Škoda prodávat jako jedinou alternativu? O pozitivním vnímání si v Mladé Boleslavi mohou nechat jen snít, stejně jako o davech stojících před showroomy.
Za 440 tisíc korun si můžete pořídit Jogger v sedmimístné verzi. Jiné informace v podstatě ani nejsou potřeba, jde totiž o bezkonkurenční nabídku, které se nikdo ani nepřibližuje. Ostatně i taková Škoda Fabia stojí minimálně 369 900 Kč, přestože je kratší, pětimístná a méně výkonná. Foto: Dacia
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva