Orient Express se vydal na svou první cestu před 140 lety

Vlaková souprava Orient Express je symbolem luxusu. Na svou první jízdu vyrazila před 140 lety, dne 5. června 1883. Ve vagónech tohoto vlaku se psaly dějiny, odehrály se zde výjimečné i tragické okamžiky. Postupem času se stal legendou, dostal se na stránky knih i na filmové plátno. 

U zrodu luxusního hotelu na kolejích stál belgický podnikatel a syn zámožného bankéře Georges Lambert Casimir Nagelmackers. Ten roku 1872 navštívil Spojené státy americké, kde ho zaujaly přepychové rychlovlaky. V hlavě se mu tehdy zrodil nápad podobné služby provozovat i v Evropě, a po návratu do Belgie tak založil Mezinárodní společnost lůžkových vozů. Časem rozšířil tento podnik své působení do celé Evropy, Asie nebo severní Afriky. 
 
Dne 5. června 1883, před 140 lety, vyjel luxusní spoj poprvé. Svou jízdu začal na Východním nádraží v Paříži a měl namířeno do Vídně se zastávkou v Mnichově. V říjnu téhož roku byla trasa změněna, vlak nově směřoval do Istanbulu (tehdy se mu říkalo Konstantinopol) a zastavoval cestou v Budapešti a Bukurešti. Do cíle cesty, do Istanbulu, však cestující ještě nedorazili tímto vlakem přímo (takový spoj byl zaveden až roku 1889), ale museli přeplout Dunaj lodí.  
 
Tehdy se jednalo o vůbec nejluxusnější vlakovou soupravu, tvořily ji přepychově vybavené vozy první třídy, ve kterých se nacházely komfortní salonky, jídelny i ložnice. Zároveň šlo o jediný transkontinentální vlakový spoj. Celková trasa jízdy dosáhla délky bezmála 3 200 kilometrů, vlak ji ujel za 69 a půl hodiny. Cestujícím byl během dlouhé jízdy dopřán maximální komfort, včetně výborného jídla a pití či kulturních akcí. Na jednotlivých zastávkách mohli pasažéři poznat místní tradiční kulturu nebo ochutnat regionální speciality. Jízdu Orient Expressem si mohli dovolit pouze ty nejbohatší vrstvy společnosti – panovníci, šlechtici a jiné elity. 
 
Název „Orient Express“ se pro přepychovou vlakovou soupravu zavedl až v roce 1891. V tomtéž roce narušila jednu z jeho jízd nepříjemná situace, a totiž přepadení vlaku. Jistý řecký zločinec způsobil asi 100 kilometrů od cíle jeho vykolejení, přičemž si vzal čtyři pasažéry jako rukojmí a vyměnil je až za tučné výkupné. O rok později se jízda Orient Expressu také značně zkomplikovala, když v něm propukla epidemie cholery, která se mezi cestujícími velice rychle šířila a připravila o život několik z nich. 
 
Provoz Orient Expressu výrazně utlumila první světová válka. Po skončení válečného konfliktu přepravovala souprava výhradně politické a vojenské elity, pro běžné občany nebyla přístupná. Veřejnosti se přepychové vozy vlaku otevřely až v roce 1921, ovšem pouze v omezené míře. Roku 1929 jízdu vlaku omezila mimořádná událost – uváznutí soupravy ve sněhové závěji na území Turecka, a to na pět dní. Tato situace se stala pro spisovatelku Agathu Christie námětem ke slavné knize s názvem Vražda v Orient Expressu. V roce 1931 skutečně v Orient Expressu došlo k vraždám během přepadení vlaku maďarskou teroristickou organizací. I tato událost mohla pro Agathu Christie posloužit jako inspirace při psaní knihy, která poprvé vyšla v roce 1934. Populární autorka detektivek sama několikrát jízdu luxusním vlakem absolvovala, a tak ho mohla bravurně ve svém díle popsat. 
 
Také s druhou světovou válkou přišlo omezení a úpadek společnosti. I po válce se Orient Expressu ihned nevrátila jeho ztracená sláva a kvalita. Již se nejednalo o nejluxusnější vlakovou soupravu, ale nově byly zavedeny i „obyčejné“ vozy druhé a třetí třídy, kterými se mohly svézt i nižší vrstvy společnosti. V 60. letech minulého století byla z důvodu rozdělení sfér mocenského vlivu v Evropě zkrácena i trasa vlaku, jeden čas končil svou jízdu již ve Vídni. V květnu roku 1977 se Orient Express naposledy vydal na tradiční cestu z pařížského Východního nádraží do Istanbulu. Historická souprava pak byla vyřazena z provozu a jednotlivé vagóny se ponechaly svému osudu (a tedy mnohdy i zkáze) na opuštěných tratích mezi Varšavou a Madridem. Jízdy luxusního vlaku se postupem času obnovovaly, v roce 2009 však proběhly naposledy. 

Související

Více souvisejících

Vlaky historie

Aktuálně se děje

před 29 minutami

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně

Až letos v červenci odstartuje nová sezóna tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže, už se v jejím názvu neobjeví jméno sázkové kanceláře Fortuna, ale jejího konkurenta Chance. Právě tato sázková kancelář totiž vyhrála výběrové řízení na titulárního partnera první fotbalové ligy a díky tomu si tak tuzemský profesionální fotbal od příští sezóny dalších pět let přijde na čtvrtmiliardy ročně.

včera

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.

včera

včera

Michal Koudelka

Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.

Příprava výstavby obnovitelných zdrojů energie ve vybraných lokalitách by v Česku neměla trvat déle než rok. K dosažení tohoto cíle má přispět vymezení tzv. akceleračních zón určených pro jejich výstavbu podle pravidel, která schválila vláda na středečním jednání. Navrhla také povýšení šéfa BIS Michala Koudelky do hodnosti generálmajora. 

včera

včera

Charles Leclerc

Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO

Neuvěřitelné se stává skutečností. Ferrari je jediným týmem, který nepřetržitě závodí v přední motoristické disciplíně od založení formule 1 v roce 1950. Žádný tým nezastává takovou tradici jako Scuderia. Tradice – kterou nyní Italové (částečně) boří.

včera

včera

Petr Rada, trenér

Radovi se snížil trest za rasismus z osmi na tři měsíce. I tak je ale trenér pražské Dukly zklamaný

Původně vyslovený trest ze strany disciplinární komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) pro kouče druholigové pražské Dukly Petra Rady za rasistickou urážku vůči již bývalému kouči Brna Tomáši Poláchovi vyvolal velké debaty ve veřejném prostoru. Byl totiž rekordní, konkrétně osmiměsíční. Po verdiktu odvolací komise se ale bude moci pětašedesátiletý kouč vrátit na lavičku již po třech měsících. Zkrácení trestu i pro Duklu znamená, že se bude muset obejít bez Rady až do konce právě probíhající sezóny, jelikož zákaz činnosti mu nově vyprší až začátkem sezóny příští.

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

Krycí jméno ukrajinského vojáka „Niemachny“.

V ruském zajetí: Psi žijí lépe. Ztratil jsem jakoukoli naději a vůli žít

Ukrajinský voják přezdívaný „Niemachny“, který strávil 13 měsíců v ruském zajetí, promluvil o tom, co všechno prožil, když padl do zajetí po bojích o Azovstal v Mariupolu. „V kasárnách nás bylo hodně. Byla tam dvě patra a asi půl stovky plus-minus lidí. Spali jsme vlastně na sobě, na podlaze,“ vzpomíná. A dodává hned na začátku „Rusové se snažili přimět Ukrajince střílet do vlastních zajatců.“

včera

včera

včera

Pekarová Adamová se poprvé vyjádřila k potvrzení trestu pro Feriho

Nejvyšší vedení TOP 09 prolomilo mlčení po pondělním potvrzení trestu pro exposlance Dominika Feriho, který byl členem strany. Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová označila jeho jednání, za které byl odsouzen, za neakceptovatelné. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy