Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stavbu rychlotratí evropské dotace nezaplatí. Česko bude muset hledat peníze i jinde

  13:24
Jen část z bilionového účtu na výstavbu tuzemské vysokorychlostní železnice pokryjí dotace z Evropské unie. Česko tak bude muset hledat jiné zdroje, jak historicky nejambicióznější dopravní projekt zaplatit. V úvahu přicházejí půjčky, zelené dluhopisy, partnerství se soukromým sektorem anebo zpoplatněné koncese pro budoucí dopravce.

Francouzské TGV dorazilo na pražské Hlavní nádraží. (5. června 2022) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„Nelze se spolehnout na evropské dotační zdroje jako samostatný nástroj, který by byl schopen už ne 600 miliard, ale něco přes bilion korun investovat do výstavby vysokorychlostních tratí. Zdroje pro výstavbu budou muset být kombinovány,“ uvedla náměstkyně ministra dopravy Lenka Hlubučková.

Pokud je řeč o evropských dotacích, nejvýznamnějším programem, ze kterého si může Česko na výstavbu rychlotratí ukousnout, je program CEF podporující propojení Evropy. „Padesátiprocentní spoluúčast z fondů CEF máme schválenou už na trase Praha – Drážďany, tedy na části z Prahy ke státním hranicím. Pro další ramena jsme se letos o tento příspěvek letos ucházeli, ale to ještě není úplně rozhodnuto,“ uvedl zástupce šéfa přípravy vysokorychlostních tratí na Správě železnic Jiří Merta.

Poloviční příspěvek z EU je pro srovnání mnohem nižší, než na co byla v ještě nedávné minulosti Česká republika zvyklá. I u evropské méně protežované silniční infrastruktury bylo běžně možné dosáhnout až 85procentního příspěvku. Zmiňovaný bilion korun je přitom výrazně více peněz, než kolik Česko do modernizací či oprav investovalo za posledních dvacet let. Podle Správy železnic tato celková částka činila za první dvě desetiletí nového milénia 671 miliard.

Z Ostravy do Prahy pod dvě hodiny. Stavba rychlotratě inspirované TGV se blíží

Náklady na výstavbu přitom nejsou zdaleka jediný problém, který bude Česko s výstavbou rychlotratí mít. Během prvních 25 let provozu Správa železnic předpokládá, že do údržby a na provoz bude nutné vynaložit 220 milionů korun. Příjmy z poplatků za použití dopravní cesty od provozovatelů rychlovlaků ve stejném období vynesou zhruba 90 miliard korun.

To ale není specifikum jen rychlostní sítě, po které se budou moci vlaky prohánět až 320kilometrovou rychlostí. Ještě horší nepoměr mezi příjmy a náklady na údržbu a provoz jsou i u klasické železniční sítě. Ta ročně stojí kolem 30 miliard korun, a od dopravců vybere 3,5 miliardy.

„Je ověřeno, že to dává ekonomický smysl. Ale jsou to výdaje, se kterými musí stát počítat. Bude zároveň potřeba udržet dostatek peněz na konvenční síť a na ostatní módy dopravy. Abychom ve snaze mít krásnou nejmodernější dopravní síť nezapomínali, že máme už stávající infrastrukturu,“ upozornil ekonomický náměstek ze Správy železnic Tomáš Čoček.

Nejrychlejší vlaky budou komerční

Získat minimálně druhou polovinu peněz na výstavbu rychlotratí tak bude poměrně obtížné. Mimo všechny různé druhy dluhu, včetně takzvaných PPP projektů umožňujících výstavbu z penz soukromého koncesionáře, jemuž pak stát náklady splácí během provozu dálnice nebo železnice, počítá stát i s koncesním modelem. Ten spočívá v tom, že správu systému dostane státní koncesionář, který pak bude dostávat takzvanou platbu za dostupnost. „Pokud nebude kvalita dostatečná, je tam prostor pro sankce, respektive snížení smluvních plateb,“ dodal Čoček.

Celkem Česko počítá, že se po vysokorychlostních tratích budou prohánět tři typy vlaků. Od regionálních rychlíků s rychlostí 200 kilometrů v hodině (pomalejší vozidla na rychlotrať nebudou smět vyjíždět) přes klasické rychlíky s rychlostí 230 kilometrů v hodině, po expresní segment s plnou rychlostí 320 kilometrů v hodině. Všechny tyto zmiňované spoje budou nějakou formou zapojeny do objednávky dopravy, a tedy spolufinancované státem nebo kraji. Výjimkou bude nejrychlejší segment vlaků označovaný jako sprinter.

„Jsou tam linky, pro které jme rezervovali časové polohy pro velmi rychlou dopravu po střední Evropě. Nebo případně i v rámci České republiky, například z Prahy do Ostravy jen se se zastávkou v Brně nebo i bez této zastávky, pokud by byl zájem. Ty budou čistě na komerční bázi a mohly by jet rychlostí 320 kilometrů za hodinu,“ uzavřel Merta.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....