Hašiš v pražském Národním divadle

První novodobý český balet skladatele Karla Kovařovice na libreto baletního mistra Václava Reisingera měl premiéru 19. června 1884.

Než se z baletu stala samostatná a respektovaná divadelní disciplína, byl tanec v pražském Prozatímním a Národním divadle nejprve využíván výhradně v rámci jiných představení, zejména operních a operetních. Taneční soubor sice už tehdy měl baletního mistra, byl ale zpočátku nepočetný.

Teprve po otevření Národního divadla v 80. letech 19. století se začalo uvažovat o uvádění samostatných baletů, zejména z iniciativy zkušeného tanečníka a choreografa Václava Reisingera (1828-1893), od roku 1881 baletního mistra Národního divadla a mimo jiné choreografa světové premiéry Čajkovského Labutího jezera.

Samostatné baletní inscenace dostaly zelenou i díky tomu, že si ředitel divadla František Adolf Šubert přál zavést balet místo operety jako žánr sice populární, ovšem dle jeho názoru umělecky vkusnější a hodnotnější. Příležitosti se chopil mladý český skladatel Karel Kovařovic, který v té době hrál v orchestru Prozatímního, resp. Národního divadla a tíhnul právě k hudbě zábavného charakteru. Ostatně jeho prvním uvedeným scénický dílem byla právě komická opera, která byla provedena v roce 1884 a jmenovala se Ženichové.

profimedia-0147817428 čeští skladatelé.jpg
  • Karel Bendl, Antonín Dvořák, Josef Bohuslav Förster, Heinrich von Kaan-Albest, Karel Kovařovic, Zdeněk Fibich, rok 1885 (©Profimedia)

Druhou Kovařovicovou jevištní prací se tedy stal jednoaktový balet na orientální námět s názvem Hašiš. Námět a libreto baletu zpracoval sám baletní mistr Josef Reisinger, který také ztělesnil hlavní úlohu beje (tedy jakéhosi kmenového náčelníka v muslimských zemích) Achmeda. Jednalo spíše o pantomimickou než taneční roli, takže nikterak nevadilo, že Reisingerovi bylo v té době už 56 let a byl výrazně při těle. Podobně i další komická role Ben Jusufa byla pantomimická a ztvárnil ji činoherec Jindřich Mošna. Ostatní úlohy byly tančené; v roli černošského sluhy Abdalla se představil Augustin Berger, pozdější Reisingerův nástupce ve funkci baletního mistra Národního divadla. Hlavní obsah baletu pak představovaly tance tří bejových favoritek.

Hašiš.jpg

Wikipedie)

Premiéra baletu Hašiš se konala na sklonku divadelní sezóny 1884/85. Protože balet byl pouze jednoaktový, kombinoval se v rámci večera s jinými kusy: při premiéře to byla Dvořákova opera Tvrdé palice, poté Bozděchova činohra Zkouška státníkova, Sardouova aktovka Opožděné psaní a Blodkova opera V studni.

Kovařovicův Hašiš měl velký význam, protože se jedná o první samostatný balet uvedený na scéně Národního divadla a je tedy považován za první novodobý český balet. Dílko bylo celkem vlídně přijato, kritika pochválila Kovařovicovu nápaditou hudbu, ovšem libreto a choreografie označila za povrchní a dějově chudé a neoriginální. Reisinger totiž v podstatě použil dva obrazy z baletu Théopila Gautiera La Péri na Burgmüllerovu hudbu, ve kterém tančil v 50. letech 19. století ve Stavovském divadle. Publikum ovšem Hašiš příliš nezaujal, a tak se opera dočkala pouhých čtyř repríz. Neúspěch a kritika jen vyostřila Reisingerovy osobní neshody s vedením divadla, takže ještě roku 1884 Reisinger Národní divadlo opustil.

Podcast