Nadační fond Umění doprovázet: Jak poradenská linka pomáhá v situaci, kdy nám odchází blízký člověk

V dnešním uspěchaném světě, plném různých problémů a emocionálních výzev, je často obtížné najít si čas zastavit se a přemýšlet o smyslu nebo konci našeho života. Někdy se cítíme ztraceni, bezradní a nedokážeme se vyrovnat s těžkými životními situacemi. V takových okamžicích je důležité mít možnost získat odbornou podporu a poradenství, které nám pomohou nalézt co nejlepší řešení v obtížné situaci. A právě k tomu slouží různé poradenské linky. Jednou z nich je i poradenská linka, kterou provozuje Nadační fond Umění doprovázet.

Tato linka pomáhá již jedenáctým rokem lidem, kteří trpí nevyléčitelným onemocněním, jejich rodinám a blízkým. Na telefonním čísle 604 414 346 poskytují sociální pracovníci podporu a informace o službách v oblasti hospicové, sociální i zdravotní. Linku mohou využít i zdravotničtí a sociální pracovníci, kteří o těžce nemocné pečují. Poradenství je poskytováno zcela bezplatně a anonymně uživatelům z celé České republiky. 

Dostupnost informací pokulhává

Ročně v České republice zemře zhruba 108 tisíc lidí. Na lůžku v nemocnici jich přitom ze světa odejde až 65 % z nich. Průzkumy přitom ukazují, že minimálně 80 % Čechů si přeje zemřít doma.  

Ačkoliv  v ČR fungují již desítky mobilních a lůžkových hospiců, lidé stále nemají dostatek informací o této oblasti. A zejména v situaci, kdy čelí ztrátě blízkého člověka, je pro ně důležité získat rychlé a kvalitní informace o tom, jak a s jakou pomocí se mohou o něho postarat, aby své dny dožil důstojně a podle jeho přání.

„Pokrytí území České republiky dosažitelnou specializovanou péčí je velmi nerovnoměrné. Ve většině krajů již sice stojí lůžkový hospic (chybí pouze na Vysočině), ale např. mobilní hospicová péče ještě stále není všeobecně dostupná a lidé se běžně neorientují v její nabídce,“ upozorňuje Hana Haráková, zakladatelka a předsedkyně správní rady Nadačního fondu Umění doprovázet.

Co poradna nabízí?

Poradna poskytuje především informace o dostupnosti hospicové paliativní péče v místě bydliště klienta, podmínkách péče o nemocného příbuzného doma a možnostech získání zdravotních a kompenzačních pomůcek. Klienti získají také informace o dalších zdravotně sociálních službách vhodných pro terminálně nemocné, sociálních dávkách, příspěvcích apod.

„Zavolat může kdokoliv, kdo se potřebuje poradit o aktuální situaci, v níž se on nebo jeho blízký či pacient nachází. Nejčastěji se na nás obracejí rodinní příslušníci nemocného, jehož zdravotní stav se horší (případně se blíží jeho propuštění z nemocnice), a oni hledají možnosti, jak dále pečovat. Čím dál častěji se na nás také obracejí rodiny, které chtějí pečovat o svého blízkého doma, doprovodit ho v jeho posledních týdnech či dnech, a netroufají si, protože s tím nemají zkušenosti. Probereme s nimi všechny možnosti pomoci a oni se mohou v klidu rozhodnout, jak postupovat. Volají nám i sociální pracovníci, zdravotní sestry a lékaři a konzultují nabídku domácí hospicové péče pro své pacienty v regionu,“ popisuje Haráková, Nadační fond Umění doprovázet.

Kristýna Klejnová

 

 

Klíčová slova: