Hřbitov amerického letectva. Tato fascinující letecká základna je stále v provozu

Fotografie ukazující opuštěnou vojenskou základnu plnou stíhaček, vrtulníků a výkonných dopravních letadel působí až neskutečně. Fotograf Bernhard Lang však dokázal, že se jedná o autentické záběry skutečných, mimořádně drahých vojenských strojů. Seznamte se se hřbitovem amerického letectva, jehož téma se znovu vynořilo v souvislosti s válkou na Ukrajině.

Poblíž města Tuscon ve státě Arizona (USA) se nachází fascinující místo, a to hřbitov vojenských letadel. Je největší svého druhu v celých Spojených státech. „The Boneyard“, jak se základně říká, shromažďuje téměř 4 000 strojů. Zajímavé je, že nepříznivé podmínky je příliš nepoškodily, protože se o ně dříve někdo staral.

Pozornost přitahuje plocha 309. skupiny údržby a konzervace. Je součástí letecké základny Davis-Monthan. Najdete zde letadla vyřazená ze služby amerického letectva, pobřežní stráže, námořnictva a námořní pěchoty. Ne všechna jsou však neprovozuschopná. Mnohé stroje prošly důkladnou údržbou a jiné slouží jako zdroj náhradních dílů. Zřízení základny však není náhodné.

Od konce druhé světové války se americké ozbrojené síly snažily udržet krok s obrovským počtem letadel. Po ukončení celosvětových bojových operací bylo pouze asi 20 % strojů stále provozuschopných. Navíc nová technologie fakticky nahradila starší letouny s pístovým pohonem, které dominují na hřbitově. Jedná se o rozsáhlou zásobárnu americké vojenské historie.

Základna Davis-Monthan byla založena již v roce 1925. Během druhé světové války sloužila jako výcvikové a výcvikové středisko pro bombardovací posádky. Po válce bylo rozhodnuto přeměnit obrovský areál základny na něco jiného. Začala se zde skladovat nepoužívaná letadla a příznivé klimatické podmínky, stabilní teplota a 20-30procentní vlhkost vzduchu zajistily, že stroje rychle nezchátraly. K tomu se přidala špičková bezpečnostní opatření.

Na základně stále působí 309. skupina údržby. Když se nějaký letoun dostane do jejich řad, je naděje, že se v budoucnu vrátí do služby nebo bude prodán v aukci. Jakmile je letadlo dopraveno na základnu, mechanici vyprázdní jeho palivový systém a naplní ho olejem, aby se zabránilo korozi. Stroj pak projde důkladnou opravou a je potažen kokonem z plastu a gumy, který mu poskytuje ochranu po dobu nejméně 10 let. Vozidla, která se mají do čtyř let vrátit do provozu, jsou však místo gumy pokryta speciální fólií.

Fotografie pořízené Bernhardem Langem byly pořízeny z civilního letadla. Fotograf se pohyboval v prostoru nad základnou a snažil se najít co nejmalebnější záběry strojů. Jeho snímky ukazují mimořádnou péči, s jakou armáda s těmito stroji zachází. Nejedná se o žádné nahodilé uspořádání – vše spolu dokonale ladí a vytváří úžasné obrazce a kompozice, které na fotografiích vypadají fenomenálně.

Zdroj: redakce, bernhardlang.de, af.mil